HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ultimate Ears super.fi 5 Pro - kabelljud?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:04:17  Show Profile Send Bysheon a Private Message  Reply
Är det någon som har lyssnat på dessa? Jag beställde nyligen Shure E4C men returnerade dem omgående. Ljudet var helt ok, men mikrofoneffekten från kabeln gjorde dessa helt olyssningsbara, annat än vid stillastittande. När jag gick hörde jag _rejäla_ dunsljud för varje steg jag tog..

Sådana här in-ear hörlurar får man ju inte testa, så jag har läst rätt mycket på nätet. De hörlurar som verkar bäst, i den prisklass jag för tillfället kan acceptera för ett par hörlurar till min mp3-spelare (Iaudio U3), är just Ultimate Ears super.fi 5 Pro. Ljudmässigt och ergonomiskt verkar de vara bra, men vad jag inte lyckats utröna är om de har kabelljud eller inte.

(Jag antar förresten att Shure E5C har samma problem med kabelljud som E4C, så de är inget alternativ. Fel?)

Någon som vet?

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:26:45  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
jag har testat shure e5c ett bra tag och de är helt klart de bästa IE lurar jag lyssnat på. kabeln lägger man bakom örat och spänner bak vid nacken så de sitter fast och hårt, precis så hårt som du ställer in dom till. detta är en otroligt bra funktion. vid örat så är kabeln även formbar och stannar i det läget man format den. riktigt bra.


en lånad bild från http://www.head-fi.org


anledningen till att jag inte köpt dom än är att jag väntar till shures nya E500 kommer i maj.
jag ska först testa dom och sedan göra ett beslut. så ett tips är att testa E5c innan du köper UE. när du köper från usa så får du ju även lämna tillbaka dom inom 30 dagar om du inte är nöjd, och bara det är ju guld värt, sen att det är tusenlappen billigare gör ju bara saken ännu bättre.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/04/22 16:44:27
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/04/22 :  16:36:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
hittade en tråd i ämnet åt dig: http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=175471

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2006/04/23 :  03:26:06  Show Profile Send Bysheon a Private Message  Reply
Hej, jOakim. Tack för svaret, och tipset. Jo, Shure E5C ska ju, har jag förstått, vara bra - både ljudmässigt och ergonomiskt.

Men det jag inte vill uppleva är ju det här dunsande ljudet när jag går (ett fenomen som på flera ställen påstås bero på att propparna är täta i hörselgången och känsliga för lågfrekventa vibrationer, som blir till ljud - och det låter ju rimligt).

Ska jag tolka dig som att du inte hörde något sådant med E5C? I så fall är de ju definitivt aktuella.

Och tack för länken. granodemostasa i det forumet skrev (han jämför UE 5 Pro med E4C): "FOr portable situations the UE is also easier to take out of the ear, and has less microphonics.", och det låter ju i alla fall lovande..
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/04/23 :  17:04:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
man "hör" faktiskt steg osv när man använder dessa oxå. det beror på det du säger, att de pluggar igen örat. det tror jag inte går att komma undan med in ear hölurar... tyvärr..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:08:45  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message  Reply
Sätt fingrarna i öronen och gå runt lite, då hör du dina fotsteg också - den enda lösningen på det problemet är faktiskt att skaffa mjukare skor, alternativt ta lättare steg.
Sladdljuden däremot finns det mycket att göra åt, det första är att se att sladden sitter fast i nacken och inte skrapar emot tröj- och jackkanter när man går. Lurar med mjuk sladd har mindre oljud för sig än de med stel. Shure E5C borde alltså vara ganska väl lämpade, synd att de är så dyra...

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:05:20  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Shure e5c tror jag kommer funka riktigt bra för dig. de är dessutom bättre ljudmässigt än e4c. som RoboDuCk skriver så går det att lösa med mjukare sula i skorna.. och som farbror barbro säger: "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

köp e5c samt nya skor så blir det perfa!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000