HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "Fixat" rummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:24:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
En något förrvirrad rubrik kan tyckas. Låt mig förklara ordvalet; med "fixa" menar jag att jag inte byggt riktiga problemlösare utan "bara", och där åter igen citationstecken, korregerat på elektronisk väg.

När jag var hos Johan (U1) häromdagen passade jag på att låna mätmick. Johan hade talat varmt om ett program vid namn Tombstone som jag skulle ge ett försök. Vi återkommer till det.

Först pluggar jag in micken (en BehringerECM 8000) i mitt delningsfilter (Behringer där med. Beteckning DCX2496). Snabbt som attan, nåja, ett par sekunder, kollar den tidsförskjutning. Antar att detta även är fasen, så jag lämnade den där hädan.

Sen in i datorn, inga problem. Tombstone däremot. Mäter olika nästan varje gång. Har man inte koll på vart ens rumsresonanser faktiskt ligger innan man börjar kan man verkligen hamna i skogen. Jag gick således på de mätningar som faktiskt mätte rätt. De som hade resonansfrekvenserna där jag visste de fanns. Sen på de korregerade mätningarna såg jag och jämförde med tidigare mätningar. Lite tidsödande och trist. Men det gick rätt bra. Efter ett litet tag fick jag även fram en kurva. som visserligen inte ser ut som en horisont. Snarare en "Horrorsont" . Men som nog inte är helt illa när allt kommer omkring. I ett vardagsrum är det nog okej med lite berg och dalar antar jag.

Och resultatet finner ni nedan att se och bedömma. Jag är nöjd i alla fall. Jag har inte haft möjlighet att lyssna nogrannare. Det får bli imorgon när grannarna inte är lika känsliga.

Jag har bara korregerat upp till 100Hz

Först utan korregering.


Och sen såklart med korregering.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/04/12 22:46:57

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:28:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det är alltid svettigt med datorn vid högisarna... Skall bli skoj att höra hur du upplever skillnaden i korrigeringen.

Mvh,
M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:30:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Datorn stod i ett annat rum såklart. Man kan inte ha en fläkt (eller tre) i samma rum som stereon. Ve och fasa :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:35:08  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Genom att dämpa toppen vid 43 HZ och mäta igen då bör du få ett snyggare svar längre upp också.
Hade inte korrigerat vid högre frekvenser än 80 Hz.
Prova att placera mikrofonen i ett hörn och kör en högtalare i taget.
Genom att flytta runt högtalaren ser du snabbt var du får jämnast frekvensgång UTAN att använda korrigering.

EFTER det kan du placera mikrofonen vid lyssningsplats och finjustera LYSSNINGSPLATSEN (alltså mikrofonen) tills du får jämnare frekvensgång. Kurvan ovanför några hundra Hz är i prinsip irrelevant eftersom frekvensgången varierar jättemycket vid små förflyttningar.

När du är färdig med detta kan du justera med Behringern..
Men bara i basen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:41:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kan absolut testa att flytta på högtalarna och mäta igen. Återkommer med kurvor imorgon eller så.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:45:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul! Detta är spännande. Ett nytt ljudkort bara så är jag oxå inne på nått liknande! Det är väldigt kul att leka med ett Driverack.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:48:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har lånat en DAC (planerar väll att bygga en egen när tummarna lossnar).
Mycket bättre än det interna ljudkortet. Dessutom kan man lite lättare ha datorn i ett annat rum.
Bygga en tyst dator är inte helt enkelt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:57:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Kanske får bygga en tyst vemsom också. Den jag har träffat förde ett himla liv där kring 85Hz

Är dessa mätningar gjorda med dina rör i rummet?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:45:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ja. De är ju som ni kanske minns inte riktigt klara ännu ;) saknas bottenplatta och lite justeringar.
Mitt rum är helt kvadratiskt (utom 80cm diff i taket)

En mätning utan dessa kanske kan göras o se vad som sker.


(Tysta vemsomar finns inte såvida det inte låter illa och jag inte vet vad jag skall säga. Så Calle, du kan vara lugn :) )

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:34:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Igår satt jag och "roade" mig med att mäta igen. Micken i lyssningsposition igen. Den här gången var det med hjälp av CoolEdit, Aurora och DRC som arbetet urfördes. Samma utrustning som sist.

Jag följde anvisningarna som tidnignen High Fidelity skrivit om för några månader sedan bortsett från de felen de gjort i testen.
Johan_Björklund har redan tidigare också gjort detta, också han med rätt anvisningar. Tråden finns att läsa här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45600

Bortsett från strul med DRC som Johan fick hjälpa mig med så gick allt bra. Bortsett från den äldre herren över som kom och klagade (nu i morse). Han föredrar hörlurar sa han. Jag tänker inte nämna det nu, men några mindre rara öknamn har florerat i mitt huvud sedan han ringde på.

Lyssningsresultat:
Dessvärre rätt illa. Först tycktes basen gå lägre än förr. Så kanske fallet är men en hel rad nya resonansfrekvenser verkar ha dykt upp. Lyssnade lite till och märkte att det dessutom distade en hel del i många partier. Ankrämligt och helt oanvändbart således.
Basresonanserna verkade också lite besynnerliga så jag testade och mäta igen.

Denna gången utan att kolla vart resonanserna kom eftersom det kräver att jag spelar genom foobar2000 med en sk. convolver.
Gjorde ett svep i cooledit med hjälp av aurora, exporterade den och spelade upp i Foobar2000 medan jag spelade in med cooledit. Inte så bökigt som det låter.

Resultatet blev detta:



Jag gjorde även en mätning med de tidigare inställningarna. Dvs de jag gjorde med Toombstone och lyssnade mig fram och korrigerade med Behringern



Enligt mig ser och låter senare mätning bättre (den med hjälp av Tombstone) med undantag från någon ringning i något jag hör i rummet bredvid (där datorn står och där jag sitter när jag mäter), den kommer någon stans i basen, men har inte lokaliserats ännu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:46:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
DRC rätar inte ut frekvensgången så jätte mycket utan korrigerar mest i fasen om jag har förstått det rätt. Vill man gå in o editera hur det hela ska påverkas så får man ändra .drc filerna som används men hur det vet jag inte.

Just disten gjorde att jag lade ner det. Jag gick även RIKTIGT noga fram med voltmeter o db mätare för att se till att jag var inom ramarna men det hjälpte inte mycket.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000