HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lågeffektförstärkare och 2,5 watt triod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/04/09 :  09:54:22  Show Profile Send ockham a Private Message
I veckan lyssnade jag ett underbart ljud hos audio concept med en förstärkare som lämnade endast 2,5 watt och jag funderar själv på att bygga en så småning om. Så jag försöker väcka liv i en tråd som började intressant men som tog en annan vändning. Den om lågffektsförstärkare och triod förstärkare t ex med 2a3.

Snälla ni Erik, Bo och andra med lång erfarenhet av rör-konstruktioner, kretslösningar och välljud. Kan ni ta upp en diskussion igen om lågeffektsförstärkare, så jag som har rätt dålig kunskap i området får lite mer kött på benen.

Hur kan det bli så fint ljud och framförallt så bra dynamik med så "lite" effekt?

Och jag hoppas att vi alla håller oss till trådens kärna denna gången

Allan

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/04/09 10:07:21

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/09 :  11:02:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu heter jag varken Erik eller Bo men jag drar till med ett inlägg ändå:

2A3, eller i mitt fall 6B4G är ett suveränt rör!
Ihop med en bra utgångstrafo (LL1664 60mA) och ett bra drivsteg (gärna direktkopplat) blir det ljudåtergivning av hög klass.
Den klassiska arbetspunkten är 250V A-K, 60mA och 2,5kohm anodlast.
Enklast uppnår man denna punkt via ett avkopplat katodmotstånd på 750 ohm och strax över 300V matningsspänning.

Jag provade en mängd olika drivsteg under prototypstadiet, jag kan nämna några:
1: Triodkopplat EF86, 68kohm anodmotstånd, kondensatorkoppling till drivsteget
2: 6SL7 SRPP
3: 6SL7, ena halvan som förstärkare direktkopplad till en katodföljare
4: 6SN7, halvorna parallellkopplade. 150H 8mA drossel som anodlast.
Nuvarande: E81L triodkopplat med Lundahldrossel som anodlast, direktkopplat till slutröret.

EF86 lät bra men jag upplevde att det saknades krut till att driva slutröret fullt ut. Någonting fattades, det var påtagligt när jag ändrade till 6SL7. Varianten med ena halvan som katodföljare körde jag med länge, medan SRPP-kopplingen försvann efter en kort stund.
6SN7 med drossel lät bra, men hade nog vunnit mycket på en bättre anpassad drossel och mer anodström.

Nuvarande kopplingen med E81L, drossel och direktkoppling kan jag egentligen inte jämföra med resten eftersom övriga förstärkaren ändrats, eller snarare byggts om från grunden, sen senast.
En slutsats jag kan dra är att rejält med ström genom drivsteget (för närvarande 18mA) och drossel som anodlast är två bra saker i sammanhanget.

Både 2A3 och 6B4G verkar vara benägna att brumma, så likströmsmatad glöd är nog nädvändigt.
Jag har inte hunnit prova än, men det sägs att de versioner som har enkelanod låter mycket bättre än de traditionella som består av två parallellkopplade system.
Sovteks 6B4G har enkelanod och verkar dessutom klara betydligt mer effekt än NOS-varianter.




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/09 :  11:33:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Fuling
Har du testat EF86 pentodkopplat som ing./drivsteg? I så fall, hur låter det?
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/04/09 :  12:45:07  Show Profile Send ockham a Private Message
Tack fuling, underbart.
Du tillhör uppenbarligen "..andra med lång erfarenhet av rör-konstruktioner, kretslösningar och välljud...

Jag har tittat lite på den som kallas kismet. Men den har såvitt jag förstår har den SRPP i drivsteget, något som du inte hade så länge. Så då överger jag nog kismet.

Jag saknar själv tillräckligt djup kunskap för att själv kontruera elle modifiera ett schema, så har du något schema(an) att rekomendera?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:33:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Massor att läsa om rör i scannade gamla skrifter och böcker. Stora PDF-filer.

http://www.pmillett.com/tecnical_books_online.htm
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:00:22  Show Profile Send Bardis a Private Message
Welborne har en variant på temat. Röret 45 är en variant av 2a3 med en sektion. http://www.welbornelabs.com/starchief.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:10:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Direkt lång erfarenhet av rörkonstruktion vet jag inte om jag har, men det har blivit några byggen och ett och annat har väl lyckats hacka sig fast i teflonhjärnan längs vägen

SRPP dömde jag som sagt ut direkt, däremot har jag på lite senare tid experimenterat lite med myföljare och det har låtit ganska lovande.
En liten notis: Med tanke på hur illa jag upplevde ljudet från SRPP:n vara kan jag inte utesluta att jag gjort nåt fel.

EF86 som pentod har jag inte provat, däremot har jag läst en del om folk som kör med lite kraftigare pentoder (EL83 och liknande videovarianter) som pentodkopplade drivsteg och tydligen fått bra resultat. Tittar man lite utanför de vanliga ramarna så finns det en hel del högbranta och linjära pentoder som säkert passar bra.

Schemat som Bardis lagt upp här är väldigt intressant, bortsett från några smådetaljer är det samma koppling som jag kör mina 6B4G i nuförtiden.
Många nackdelar, bl.a. hög matningsspänning, ganska svår att beräkna jämfört med konventionella steg samt, viktigt, att saker och ting värms upp i rätt ordning för att undvika katastrofer vid uppstart.
Samtliga nackdelar vägs dock upp av de ljudmässiga fördelarna man får av ett kraftigt drosselkopplat drivsteg och direktkoppling till slutröret.
Jag har en annan förstärkare med betydligt billigare rör och trafos men med samma koppling och även den låter mycket bättre än den förtjänar, just tack vare det jag nämnde ovan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/09 :  17:27:34  Show Profile Send time a Private Message
Håller med Fuling, SRPP har inte jag heller fått att låta bra, det bästa än så länge har varit en enkel 6SL7 eller 6SN7 med anodmotstånd..
Har inte provat drosselkopplat dock
Håller på med en 300B som ska drivas av en C3M när det blir klart.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/09 :  17:59:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har en teori om det.
SRPP-steget är helt enkelt för bra. Har för låg utg.impedans. Sluttrioden har ganska hög ingångskapacitans som kortsluter en del diskant till jord. Med högohmig drivning typ anodmotsåndkopplad triod eller ännu hellre en pentod (som jag föredrar) får man ett diskantfall som verkar passa helheten bra. Jag gjorde ett experiment med en triodkopplad 6550 driven av EF86 penodkopplad. Det lät bra. Sen kopplade jag en emitteföljare ECC82 mellan stegen för att räta ut frekvensgången och slippa diskantfallet. Det lät skit. Hårt och elakt och allt annat än musikaliskt. Därför tro jag att ett SRPP-steg får samma verkan eftersom den har lägre utimp än ett motståndskopplat steg. Jag har i och för sig inte provat SRPP som drivsteg. Jag håller mig till det klassiska konceptet ren pentod eftersom det låter bra. Pentod som ing/drivsteg och triod som slutrör. Jo jag vet att det finns dom som avskyr pentoder men det anser jag vara en förutfattad mening.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/09 :  19:28:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Flint för länkarna!!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:02:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt.
Mycket läsvärt där från tiden när rör var hightech.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:52:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Flint: Låter som en vettig teori det där.
Hade man haft ork skulle man ha gjort en testuppkoppling med bra slutrör, bra utgångstrafos och linjära men ganska klena drivrör och sedan testat med olika sorters aktiva anodlaster på drivröret.
På rak arm kan jag komma på SRPP, myföljare och transistorbaserad konstantströmkälla.
Resultaten skulle nog bli intressanta.
Dock håller jag mig till drosslar så gott det går, till byggen med lite lägre ambitionsnivå brukar jag använda Hammond 156C (150H 8mA) och de funkar funkar överraskande bra för under 200:- styck.
Seriekopplar man två sådana drosslar och parar ihop med rätt rör kan det tydligen bli riktigt högklassigt enligt folk som gjort mätningar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:59:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Fuling
Jag har aldrig testat drosselbelastning. Kul, då har man en till ny grej att prova. Bra att läsa och diskutera sånt' här. Nya uppslag. Annars fastnar man gärna i det man redan vet fungerar
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:28:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Drosselkoppling ja, trots diverse tekniska tillkortakommanden upplever jag det som att det ger "bra ljud" för att uttrycka sig enkelt. En bra drossel är en mycket bra anodlast för ett rör, tyvärr anses trafos och drosslar vara de komponenter som är minst ideala i verkligheten. En drossel i storleksordningen 100H som klarar tillräckligt hög likström har förutom nämnda induktans även en kännbar DC-resistans samt en hel del ganska otäcka kapacitanser.
Sistnämna kan ställa till det för frekvensgången i diskanten, en riktig anoddrossel är lindad på helt andra sätt än en vanlig filterdrossel.
En mycket stor fördel med drosselkoppling är att man utnyttjar den tillgängliga matningsspänningen mycket bättre, i en värld med ideala komponenter och rör som bottnar vid 0V anodspänning skulle man kunna få ut 200Vpeak-peak från ett förstärkarsteg matat med 100V B+.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:47:37  Show Profile Send Lord a Private Message
Nu när vi är inne på induktiva komponenter så skulle jag vilja slå ett slag för transformatorkoppling, de delar nyss nämnda för och naktdelar
En stor fördel är nämligen att man kan slippa kopplingskondensatorerna och på ett smidigt sätt justera impedansen.
Det förutsätter givetvis att de håller mycket hög kvalitè.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:06:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vad är skillnaden/Likheten mellan att använda anod drossel och att använda en CCS med transistorer-lysdiod?Då med kondensator till slutröret(signalen).Kan man jämföra dessa metoder.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:23:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Transformatorkoppling är nog också en höjdare, men där finns det inga genvägar för den snåle utan då är det bara att hosta upp >1500:- för ett par riktiga järn.

Ryssen: Som jag nämnde tidigare, en stor skillnad är förhållandet mellan max utsignal och tillgänglig matningsspänning. En CCS kan inte svinga högre än matningen vilket en induktiv last kan.
En annan rent praktisk detalj är att halvledare brukar vara betydligt sämre än drosslar på att tåla högspänning, MJE350 klarar 300V men vill man ha högre spänning än så blir det svårt att hitta PNP eller P-kanalstrissor.
Det finns nån serie färdiga trebensströmkällor (eller är det depletion mode-Fetar?) som klarar bortåt 900V, men gissa hur lätta de är att hitta hos den lokala komponentnasaren?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:23:29  Show Profile Send ockham a Private Message
ursäkta vad är en CCS?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:27:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
CCS=Constant current source.Fråga mig inte närmare hur den funkar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:41:02  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
CCS= Constant Current Sink/Source.

På temat lågeffektförstärkare med välljud finns ett par trådar om triodkopplade
6L6 (1,3w) och trioden 6AS7G. -Sök på rörtyperna så kommer trådarna upp.

Som sammanfattning måste jag säga att jag bara inte kan fatta att det kan låta så bra
och så mycket ur så lite. Jag lyssnar med triodkopplade 6L6 single-end drivna av var sin
6SN7-halva med anodresistor. Enkelt och fantastiskt!

Har dessvärre gjort mig en björntjänst då jag på köpet utvecklat push-pullallergi.
-Oavsett transistor eller rör så känner numera mina öron igen ett karakteristiskt
obehag från mottaktsförstärkare... Fan, att lyssna på musik var mycket enklare förr
innan jag hamnade i HiFi-träsket. Längtar ibland tillbaka till den oskuldsfulla tiden
då häftigt ljud var lika med tungt dunkande från hatthyllan i bilen...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:17:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ursäkta vad är en CCS?

Surfade lite..
http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/CCS_college/CCS_College.html
Ska läsa och se om jag fattar något.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:40:44  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, du nämnde EL81 som triodkopplat drivrör. Jag hade EL81 som slutrör i en 20w
PA-förstärkare (klass B) och inte ens triodkopplat lät det bra.
I första hand är väl EL81 avsett som vertikalslutrör för TV?
Finns några data för triodkopplat EL81? Varför triodkoppla just detta rör som drivare
till slutröret? -Jämfört med t.ex. E(C)L82, EL86, EL84 m.fl.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:49:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
JohnA: Nix, det gjorde jag inte. Jag pratar om E81L, ett helt annat rör än EL81 och betydligt bättre anpassat för den uppgiften.
Fullständiga data finns på www.tubedata.info

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7787 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:56:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
JohnA: Nix, det gjorde jag inte. Jag pratar om E81L, ett helt annat rör än EL81 och betydligt bättre anpassat för den uppgiften.
Fullständiga data finns på www.tubedata.info

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:15:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att driva en 2A3 i SE, är en tämligen enkel historia.
Då det är fråga om ren Klass-A drift, är det endast
spänning som erfodras och ej ström. Den låga
förstärkningsfaktorn innebär även att Miller
capacitanserna är i det närmaste noll. Man bör
kanske för säkerhets skull undvika allt för
högohmig driver.

SRPP använde jag flitigt,på 80-talet så småningom kom
jag underfund med att det ej lät så bra. Detta
är beroende på den kraftiga strömmotkoppling
som uppstår. Detta gäller fö samtliga kopplingar
med signalaktiva katoder. Men ibland får
man kompromissa, som i OTL förstärkare tex.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:24:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Erik Andersson
Först Hej. Kul att få språka lite med en av de verkliga veteranerna inom rör i Sverige. Respekt.

Vad tror du om den här idén? Jag menar parallellkopplade smårör. Blir det för hög ing.kapacitans? Jag har inte provat den, bara lekt med tanken.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000