HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behringer DCX mod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2006/04/17 :  07:51:59  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Vil dele min erfaring med flere DCX 2496 eigere.
Har lenge hatt ett ønske om å modifisere min Behringer DCX 2496.
Jeg var i utgangspunktet plaget med dårlig kontakt på en av flatkablene. I tillegg forringet enheten lyden når den var innkoplet i kjeden. Noe av godlyden ble tapt på vegen.

Inspirasjonen for modifikasjonen er hentet fra DCX gruppa på yahoo. En franskmann har en veldig fin side som beskriver noen av disse modifikasjonene. (http://thierry-martin.9online.fr/tweakdcx/cadre.htm)

Jeg startet med å kople utgangene forbi inn/utgangsprintet.



Da blir signalet tappet rett fra Dac'en, via ett 6dB filter og en koplingskondensator.

Digitalinngangen ble i tillegg koplet forbi inngangsprintet, flatkabel, og direkte på trafoen på DSP printet. Termineringsmotstanden på sekundærsiden ble endret fra 110 til 75 ohm. Dermed er det i utgangspunktet gjort om fra AES/EBU til SPDIF. Inngang C ble fjernet for å gjøre plass til digitalkabelen (som skal strekkavlastes).



Men så trenger jeg flere kanaler på potmeteret for å styre nivået på utgangene fra behringern. Har kjøpt 6 kanals potmeter fra http://www.thel-audio.de(jeg benytter nå bare 4 av kanalene) Dette ble satt i eget kabinett. Har egentlig kjøpt XLR chassiplugger også, men orket ikke å borre, så det ble faste kabler. Litt mindre fleksibelt, men også færre kontaktpunkter :-) Kabelen er Klotz proff mikrofonkabel. Den ser helt super ut, og koster nesten ingeting (65kr for 5 meter) Fås kjøpt i nærmeste instrumentsjappe. Anbefales for de som vil lage egne kabler.



Rent visuelt har racket har blitt mere oversiktlig, selv med
2 effektforsterkere og "masse" kabling.



Lydmessig har resultatet/behringeren tatt seg opp betragtlig. Siden jeg ikke har benyttet potmeteret før kan sikkert noe være gjemt der også.
Nå har ikke behringeren vært i kjeden på en stund, men den stjeler ikke godlyden som før. Bassen har jeg alltid likt å kjøre gjennom behringeren. Der blir den fastere enn ved passive linjefilter. Kjører du digitalt inn er den enda bedre. Nå passer den veldig fint. Toppene har jeg brukt å kjøre fullrange, men nå kutter jeg de på 60 hz så rørampen slipper å slite med frekvenser høyttalerene likevel ikke har bruk for. Synes at toppene nå lyder mindre/ingenting forringet i forhold til tidligere gjennom behringeren.
Nå kjøres altså det digitalt inn fra CDspiller. All deling og frekvensmanipulering skjer i det digitale domenet.

Alt i alt en modifisering som anbefales, og ikke koster mange penger.

Mvh
Bjørn

PS: Går det bra at lesa min norska?


Edited by - Isbjørn on 2006/04/17 08:25:54

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/17 :  08:31:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ja då, inga problem med att läsa Norska.

DCX2486-gruppen är riktigt aktiv och en kul källa till information för de som labbar med 2496'an.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/04/17 :  08:48:03  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Bra inlägg Isbjorn! Eftersom jag inte orkar mig igenom tråden på DIY-audio

Om det blir en DCX så får den nog bli denna modd oxå!

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000