HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Återbesök hos Mr X
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/08 :  22:18:34  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
En gång per år besöker jag en kompis för en liten hifi träff. I helgen har årets besök skett och i vanlig ordning har anläggningen uppgraderats sedan förra besöket.

Mr X är en kille som har en förmåga att få ett ljud ur anläggningen som överträffar de enskilda delarna. Orsaken är att uppställning och intrimning sker men minutiös noggrannhet som kommer att framgå av detta bildreportage.

Välkomna hem till Mr X


www.akkelisaudio.com

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/08 :  23:55:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Blindtest ???
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/09 :  08:44:57  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Blindtest Den var bra. Vore knappats ett godkänt sätt enligt div F/E metoder, mm eller? Vi testade dock nätkablar av tre olika modeller och ansåg oss höra skillnader. Vi testade också signalkablar med samma resultat, de lät olika



Detta är inte en anläggning som kostar en förmögenhet och som av den anledningen gör att man som betraktare sitter och dreglar över ouppnåeliga prylar. Visst, det är rätt kostsamma apparater men inköpta begagnade vid rätt tillfälle är det uppnåeligt för de flesta.

Det som dock är intressant med denna anläggning är hur den är uppställd och injusterad, här finns mycket att lära för de flesta av oss.




Titta bakom högtalaren, hur strömmen är kopplad tex.


Givetvis har anläggningen en egen säkring med egen ledning från proppskåpet. Från vägguttagen går sedan en JPC kabel till två små grendosor. Dessa dosor är av militärt ursprung med riktig bakelitsockel och kopparbläck istället för plåt. Fasen är såklart uppmätt i både uttag, på apparater och uppmärkt på nätkablarna, så att kontakterna aldrig kan vändas fel.
Nätkablar, signalkablar och högtalarkablar hålls på behörigt avstånd från varandra. Notera gärna de mjuka ”kuddarna” som håller isär nätkablarna och som ena nätkabeln vilar på.

I bakgrunden syns också en ECO3 flaska som regelbundet används till att antistatbehandla kablarna.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/09 :  09:47:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Det ser mycket trevligt ut, men nu vill jag se mer.......


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/09 :  19:34:23  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
MER!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:58:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stefan tävlar med Pac om vem som kan skynda långsammast...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:51:31  Show Profile Send kasra a Private Message

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/10 :  14:30:07  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fortsätter väl då. Jag har en förkärlek för att fota spegelbilder och i denna anläggning fanns den möjligheten. Är man lite uppmärksam så ser man ett omdiskuterat tweak på cd spelaren och att racket består av separata delar med spikes mellan varje del.



Jag får ursäkta den dåliga bildkvalitén med att jag bara hade kompaktkameran med mig.



Tittar vi närmare på cd spelaren så står den på ett hyllplan som står på spikes. Själva cd spelaren , en Copland CDA 822 står på 3 st Xindak VT4-GS underlägg. På cd spelaren ligger det sedan två stycken av de omdebatterade Shakti Stones. En över driven och en över strömförsörjningen.
Normallt sett är displayen på cd spelaren alltid nedsläckt under avspelning, allt för att minimera eventuella störningar.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:51:52  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Ååååh Acoustic Energy evo1 mkIII....

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:55:03  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kul att se att någon (Mr X) verkligen har lagt ner tid på hur det ser ut kring anläggningen.

Har aldrig sett någon som har det så snyggt bakom anläggningen .

Snygga foton oxå Akkelis Audio!

När jag ser Mr Xs kabeldragning tänker jag på när jag spelade i Japan förra året (trummor).
Alla mickablar på scenen, kablar till monitorer m.m. var utplacerade på scengolvet med minituös precition. Över allt låg de exakt kant i kant. Där de var lite för långa, hade de lagt dem kant i kant i vackra former. Kul .

MER BILDER!

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/11 :  09:20:44  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Då fortsätter vi. Huset som Mr x och hans fru byggt finns det ”hifitanke” bakom. Golvet är 22 mm parkett spikat direkt på reglarna med 60cm regelavstånd. Normalt sett lägger man spånskiva på reglarna och så ligger parketten flytande ovanpå detta. Mr X lösning ger ett betydligt stabilare golv.
Innerväggarna i huset består av liggande råspont (plank) med gips utanpå. Hålrummet mellan reglarna är fyllt med isolering. Detta gör att huset är betydligt mer ljuddämpat än vad som är normalt, då man ofta bygger med bara gipsplattor och utan isolering





www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:41:12  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Golvet är 22 mm parkett spikat direkt på reglarna med 60cm regelavstånd. Normalt sett lägger man spånskiva på reglarna och så ligger parketten flytande ovanpå detta.
Var sitter spikarna?
quote:
Innerväggarna i huset består av liggande råspont (plank) med gips utanpå. Hålrummet mellan reglarna är fyllt med isolering. Detta gör att huset är betydligt mer ljuddämpat än vad som är normalt, då man ofta bygger med bara gipsplattor och utan isolering
Kul med någon som gör saker och ting på ett grundligt genuint sätt med stor portion tanke bakom. Det är min melodi

Ser ut att vara en rejäl terminering på högtalarkablarna. Närbild?
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2006/04/12 :  02:41:24  Show Profile Send fx a Private Message
quote:
Var sitter spikarna?

Skulle tro att de sitter i sponten mellan planket då detta är det vanligaste sättet att spika golv. Om det sedan är en bra modell låter jag vara osagt tills vidare. Att det blir stabilt tvivlar jag inte på.

Ruggit seriöst uppställd anläggning. Man känner sig själv lite dålig när man ser hur snyggt och planerat det skulle kunna se ut om man lägger ner en del tid på det.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:00:29  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Är urförbannad just nu. www.Faktiskt.se förlöjligar som vanligt Hifi Forums diskusioner men inte nog med det, de stjäl mina bilder och förlöjligar dem. Har givetvis påpekat för dem i både tråd och till moderatorn att bildståld inte är tillåtet. Någon annans bild här från forumet är också stulen och förlöjligad.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=224353#224353


Fortsätter mer mina bilder senare under dagen då jag lugnat ner mig.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:42:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du kan glömma det Stefan.
Naqref tycker att man får skylla sig själv om man lägger ut bilder på nätet. Då det oftast syns i sökvägen varifrån bilderna kommer, så kan man skippa bildrättigheterna.

Intressant att man kan dissa en uppställning, så man kanske kan ha sett 1/3 av rummet.

Jag tycker tankarna och ideerna bakom rummet är intressanta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:46:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tragiskt. Några borde tas i örat rätt ordentligt.

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:15:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vilken Sarkasm ..... men, men !!
Avudsjuka??
W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:35:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Zalve: Detta stämmer inte alls!
Jag vet ett fall som nu kommer att gå till domstol ang,ett exakt likadant fall av bildstöld.
Troligtvis kommer "tjuven" att få betala 67000:- för en enda stulen bild.
Jag citerar även från bildombudsmannens hemsida.

Citat:De vanligaste tvisterna de senaste åren är bildstölder på Internet. Många säger att de inte går att beivra, men så är inte fallet. Upphovsrättslagen gäller fullt ut på Internet och det gäller bara att gå systematiskt tillväga. Dokumentera intrånget, skaffa vittnen (Se Bildombudsmannen hjälper upphovsmännen). slut citat.

Vore jag i Stefans kläder skulle jag inte tveka att anmäla sådant.
Så Faktiskt.se bör nog tänka efter en gång till innan dom avfärdar detta med "att man får skylla sig själv"


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:35:12  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Ok Zalve, så det är deras inställning. Jag vet ju att Hifi Forum har en helt annan inställning till upphovsrätter, har Ni något juridiskt stöd för Er inställning på Hifi forum eller är det moralen som styr? Någon som vet hur jag går vidare om det nu är så att bilderna rent juridisk tillhör mig och i detta fall kan betraktas som stulna? Är en polisanmälan sättet att gå vidare eller skall man dra in en advokat och tvista på det viset?

Förbaskat tråkigt att man inte respekteras andras egendom, för så ser jag på mina bilder, de är mina och jag själv vill bestämma var och hur de används.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:36:52  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fick ett jättebra tips på PM, tackar så mycket för detta. kolla in denna länk:

http://www.bildombudsmannen.se/


"De vanligaste tvisterna de senaste åren är bildstölder på Internet. Många säger att de inte går att beivra, men så är inte fallet. Upphovsrättslagen gäller fullt ut på Internet och det gäller bara att gå systematiskt tillväga. Dokumentera intrånget, skaffa vittnen (Se Bildombudsmannen hjälper upphovsmännen).

Om vi blir tvungna stämmer vi. I mitten på 90-talet var Staffan Teste, som BLF:s ombudsman först med att polisanmäla bildstöld på Internet. Det ledde till det första åtalet för bildstöld i Europa och kanske världen. En person i Västervik dömdes för upphovsrättsligt intrång till dagsböter. Försvarare var Leif Silbersky, som dock under rättegången framhöll att han som författare tyckte att det var viktigt att försvara upphovsrätten!

Straffen för upphovsrättsbrott kan vara upp till 2 års fängelse. I musiksammanhang har också fängelsestraff dömts ut för intrång. Högsta bötesstraffet för stöld av bild dömdes ut gentemot Aftonbladets chefredaktör för en stöld av bild i Östgöta-Correspondenten, 106 000 kr. Andra vanliga tvister är om avsaknad av namn (brott mot upphovsmannen ideella rättigheter). "



www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2006/04/12 08:38:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:40:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Detta är nog bättre att ta i en annan tråd, så slipper vi förstöra denna trevliga tråd.

Ps. Jag har har oxå lånat en och annan bild, oftast skivomslag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:45:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har på begäran från Mr X stoppat fler bilder. Tråkigt, men detta blir olustigt för alla parter.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  09:01:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Extra ledsamt när tredje part blir drabbad

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2006/04/12 :  09:13:56  Show Profile Send Passerati a Private Message
X-tremt tråkigt Jag håller verkligen tummarna och hoppas att det ordnar sig för er.

Hade sett framemot en trevlig tråd i HifiForum´s anda, vore intressant att få veta lite mera om rummet oavsett bilder eller ej.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/12 :  11:06:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Länkningen av bilderna var ytterst beklaglig. Jag förstår om Mr X tycker att det är tråkigt. Han har all min sympati. Moderatorerna på faktiskt tog dock omedelbart bort bildlänkningen när de såg önskemålet. Direkt, med hänsyn till att policyn brutits. Det får inte glömmas bort! Jag har personligen skrivit på sidan att jag tycker det var skit! Iallafall, de tre efterföljande inläggen handlar om just det. Naqref modererade dessutom bort ett inlägg av personen som länkat. Det borde få alla att inse vad moderatorerna på Faktiskt.se anser i frågan.

Att sedan Faktiskt.se klargör att en stämning aldrig kan ske har ju inget med hur de ser på saken att göra! Det är istället deras hanterande av saken som gör det. Och ingen kan ifrågasätta deras agerande i detta fallet!

ps. Jag har själv byggt och kan bara säga att det är trevligt med välbyggda väggar, åtminstone när det gäller att sätta upp saker. Råspontväggar känns lyxigt och är bättre mijömässigt än spånskiva - inga gifter i luften när man lyssnar på musik ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/12 :  11:46:12  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ett förslag:

Starta en bojkott av www.faktiskt.se

Surfa aldrig mer in där. Det tänker inte jag göra i alla fall.

Så kan de fjantar som blir kvar där hålla på för sig själva.


Som sagt gärna lite mer info om rummet skulle vara kul.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000