Author |
Topic |
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 00:21:05
|
Jag är inte dödsbäst på Vinyl (än). Men bör man inte ha en jordkabel mellan vinylriggen och RIAA´n? Just för att slippa ev. jord-brum osv?
Mvh, M |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 00:28:52
|
Tacksam för alla tips, men med tummen mitt i handen så är det svårt att lösa problemet
Någon får gärna ta sig tid att titta förbi och hjälpa till |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 08:15:59
|
Ett förslag som kanske redan har provats, men: Om ni använder jordade fördelardoser, då kopplas jorden ihop på apparaten (om dessa har jordade sladdar), och det kann uppstå jordslingar. Prova ojordade doser. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 01:16:03
|
Tja, jag kan absolut ingenting om vinyl men hjälper det att vända stickkontakten rätt? Ni vet vad jag menar. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 14:48:40
|
Snoop: Jag har intrycket att ditt problem bottnar i mitt förslag no 4, instrålad HF störning. Börja med att koppla bort all utrustning och stäng av datorer mm. Koppla upp en ren vinylanlägging och inget annat. starta sedan upp den övriga utrustningen du har och försök att utreda när problemen kommer. Problemen kan vara luftburen strålning eller nätstörningar. Luftburen strålning kan ibland kurerss med ökat avstånd, nätstörningar med ferritringar och liknande.
Lycka till!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 15:33:36
|
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter angående störningar. När jag började spela vinyl så hade jag ett brum,surrande ljud som varierade beroende av vilken tid på dyngnet. Mer surr på dagen kvällen och mycket mindre sent på natten.
Jag har comhem och bredbandsbolaget indraget i min lägenhet. Började med comhem,Köpte (Ground Breaker) hos ELFA EU-634 heter den, monterade dessa på antenn ingångarna på comhem boxen och min tuner då försvann en mycket stor del av brummandet.
Kvar var bara "humlan" som surrade i mellan register,diskant området, efter en del fix och trix så kom jag problemet på spåret.
Det var bredbandsbolagets box för digital TV som var problemet den skickade ut störningar,kopplade bort denna och "Humlan i högtalaren" försvann.
Sedan att Bredbandsbolagets Kreatell box störde ut min Primare DVD30 så att den började leva ett eget liv är en helt annan histora.
|
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 20:49:07
|
tack för alla tips ni ger mig, jag ska ta tag i detta då jag orkar/ har tid.
Just nu sitter motivationen på annat plan i anläggningen. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 16:49:02
|
Jäklar vad glad jag är!! Monterar på en ny Denon 103:a och jäklar vad bra det låter och framförallt - BRUMMFRITT!! Inte ett missljud på flera tusenmil hahaha yippeeeeeeee |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 17:38:19
|
Grattis Håkan, men jag trodde att du redan hade provat att byta pickup en gång? Min Denon 103r är nu äntligen på väg från Japan, jag beställde för en månad sen så det är på tiden..... |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 19:50:46
|
Tack Jo jag har provat tre andra som har varit av högnivå. 1 mc och två mm. Men nu är brummet som bortblåst. Visserligen har jag gjort andra förändringar utanför vinylriggen, men om det har påverkat vet jag ej. Skivspelaren står på samma underlag som förrut...
Skönt är det i alla fall |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 01:44:07
|
Jag spelar bara vinyl och det brummar en hel del i min anläggning. Använder Opus 3 "Continuo" skivspelare med Peter Forsells lufttonarm, med Erik Anderssons rör förstärkare. Jag måste dra en kabel direkt från tonarmen till elementet, då blir det genast mycket bättre. Men brummet är inte helt borta, men det kan jag leva med. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Topic |
|