HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Miniträffar i Ö-vik!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:55:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sitter på jobbet nu, och har inte hunnit läsa igenom vad ni skriver, men jag kommer att fylla på med saker som var till budget kombons nackdel på ett djupare plan. För det fanns vissa grova brister som jag ser det.

Mer om det ikväll som sagt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:45:17  Show Profile Send Graziano a Private Message  Reply
>>>Snoop

Om vi bortser från just T-ampen, hur lirade högtalaren för övrigt, du berättade för mig att den var vass?! Deras diskanter kan bli lite metalliska de är sant, men vass...hum. Hur lät de annars i mellanreg. och bas?

/Grazi

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:40:47  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det här snacket om att börja använda denver rätt tar jag med en nypa salt, min denver har ett total pris på ca 3000kr utan nätsladd, till det tillkommer en bra nätsladd och då är vi uppe i minst 4000kr. Då är det helt plötsligt ingen super billig maskin.

Däremot så spelar det på helt okej, och inget som sticker ut. Det ser jag som denvers stora fördel att den just spelar musik och inte har några hyss för sig.

Den är som jag skrivit tidigare inte världens mest detaljerade spelare, men det får man leva med då den spelar med ett skönt lugn och med fina röster.

Spelar är långt ifrån perfekt och är mat ute efter hög detalj återgivning så välj en annan spelare.

Jag har jämflrt mot Music Hall och där tycker jag Mhn vann.

Men denna tråd handlar inte om det.

Jag ska försöka om det finns tid åka tillbaka för en grundligare test fix vs denver kopplad till thor redan imorgon.

Jag sa ju tidigare också att jag ansåg att t-amp + denver spelade bättre än bladelius kombon och det står jag fast vid.

Men det finns såklart brister även i denna kombo.

Detaljerings graden är det första och där vinner bladelius kombon tycker jag, men det man får med den kombon är också ett på tok för hårt ljud som gör att man blir väldigt lyssnings trött. T-amp kombon spelar betydligt lugnare och trots att man upplever färre detaljer osv, så föredrar jag i det långa loppet att lyssna på den billigare kombon.

Sen har vi det här med pondus och kontur kring basen, och båda stärkares förmåga att driva elementen.

t-ampen har en effekt som inte talar för den kan vi ju säga med en gång, men ändå driver den på rätt hyffsat, trots att den saknar det här lilla sista drivet, vi maxade stundtals t-ampen och då fick den det otroligt jobbigt och allt bara raserades. Basen i princip försvann, diskanten levde sitt eget liv och det lät som den skulle skära ihop.

Men man ska ha i åtanke att det inte är något hög effekts maskin och på normal lössnings volym spelade den på otrolgit bra och hade fin kontroll över elementen. Separation och placeringar av instrumet i ljudbilden var otroligt bra om man ser till vad det är för maskin, nu kommer jag inte ihåg helt och hållet vilken jag ansåg bättre på just det området men det kanske de andra 2 kan fylla i med.

Thoren tappade aldrig orken, men vid höga volymer så blev det inte så roligt att lyssna, om det berodde på rummet är svårt att säga, hoppas jag får svar på det om jag åker dit imorgon.

Rösterna var betydligt bättre på denvern måste jag säga, och det är som många också säger när de pratar om denvern, det handlar alltid om dess röst återgivning.

Jag hoppas jag får testa cd fixen i min egen anläggning framöver och se om samma resultat uppdagas där.

Har ni fudneringar så ventilera dem gärna i tråden

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:24:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
hörnini är B&W DM604 lättdrivna? De har samma känslighet som 801D (90dB) men de (801) är väl knappast lättdrivna. Alltså måste det vara klurigare än så!? Jag menar min erfarenhet av diskussioner om B&W är den motsatta, det vill säga att de är tröga att få igång.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:27:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
De klarar av att drivas med t-amp på normal volym, om det nu säger något.

På lite högre volym gav återgivning upp totalt och det blev misär

Men vad jag läst så gillar de mycket effekt

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/20 19:28:18
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:35:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ok, imponerande är det att den lilla fjanten till stärkare kan konkurrera med en Thor över huvud taget. Nu tycker jag ingenting om varken Thor eller t-amp eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem alls. Jag väntar dock hem en t-amp men det tar sin tid.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:38:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja det är minst sagt imponerande, men det ska kommas ihåg att det här är vad jag framförallt tycker, vad ni tycker vid en jämförelse kan ju vara något helt annat

Sitter just nu och inväntar svar från oLjud vad han tycker om denvern, då han nu haft den hemma ett tag och fått bekanta sig lite mer med den

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/20 19:44:33
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:06:40  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Måste säga att jag lider med oLjud

Lyssnings rapport kommer senare under kvällen....

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:43:22  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Jag hade T-ampen hemma förra helgen och lyssnade på den med mina Dynaudio. Så länge man inte lyssnade så att den blev ansträngd låter den mycket trevligt med tanke på det ringa priset, men att den kan tävla med lite starkare förstärkare är att ta i.

Att det har blivit en rejäl match mellan budget och lite dyrare är alltid intressant. vill absolut att ni gör ett nyanserat test på lika villkorm med de olika enheterna. Dvs samma källa, kablar etc.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:29:38  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
oLjud skriver följande..

Efter att ha haft Denvern hemma igår och idag så har jag hunnit testa lite olika. Som jag har sagt tidigare så är Denvern mycket bättre än jag trodde och den passar mycket bättre i mitt system. Med Denvern så blir det inte lika jobbigt att lyssna och det går att lyssna ett tag längre än vad jag har kunnat tidigare. Vilket är mycket välkommet.

Det jag gillar med Denvern är att den spelar musik! Den har inte så mycket detaljer eller den fastaste basen, men istället så spelar den med en helhet som är bra. Ljudet blir oxå vasst med Denvern, men inte alls i samma grad.

Jag testade att spela min "test basskiva" som jag brukar ta fram ibland. Har bla Dark Tranquillitys "day to end" på den skivan, som är riktigt tung och härlig. Där hörde man att basen hade inte alls samma tryck eller samma fasta kontur, men som tidigare så var det behagligare att lyssna på och framför allt mycket bättre ljud.

Denvern vinner över FIXen i mitt system.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/20 22:31:10
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:47:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
oLjud on the move again

Hela tiden nu när jag har haft Denvern hemma så har jag kopplat den till en billig skarvsladd. Tänkte att det inte kunde vara så bra, så jag kopplade bort TVn och Fixen. Kopplade in Denvern med CA Ferro Power och Thor med CA Power. Vad hände med ljudet då? Blev det bättre? Sämre kanske?

När jag slog på ljudet igen så spelade som aldrig förr Ljudet var inte alls lika vasst eller jobbigt att lyssna på. Nu är det roligt att lyssna igen!!! Basen var inte lika kraftig, men det gjorde inget då helheten blev mycket bättre. Det spelades musik igen :)

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/20 22:48:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:58:08  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nu tycker jag genast ännu mer synd om oLjud

Glad i den mening att det spelar musik igen

Men tråkigt att inte fixen gör ett bättre jobb i den angivna anläggningen

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/20 23:03:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:02:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Som sagt... Denvern

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/03/21 :  14:15:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Kul läsning.

Jag tror dock inte ett ögonblick på resultatet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/21 :  14:30:20  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

Det hade inte jag gjort heller om jag inte själv var med

Men vi får se hur fixen står sig i mitt system senare

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:08:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Detta har inte så många andra heller gjort under året som gått..

Men faktumet då man "får in" Denvern så är resultaten rätt "lustiga".. Det var därför jag stack ut hakan och vågade skriva om Denvern första gången.. Jag visste (misstänkte i varje fall) man skulle bli puckoförklarad omgående.Med all rätt också... Men dom har "något" som man får leta after i betydligt dyrare segment för att finna i vanliga fall dessa minst sagt "konstiga" denvers..

Edit.
Det är ju inte den första amplifixen som får sig en näsbränna.. Inte heller den första klart dyrare spelare heller för den delen..Med få undantag..Men det gäller dom JAG har haft skoj och provat med o mot..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/21 15:11:10
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:03:15  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Jag är förmodligen den ende som inte gillar ljudet från Snoops Denver.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:06:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag måste bara få lyssna på en moddad Denver någon gång. Ingen som har en i Linköping?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:20:55  Show Profile Send Matsback a Private Message  Reply
ja ja då får man väl sälja cd-fixen och köpa en Denver.

Nä allvarligt talat, Hifi handlar för mig om något mer än välljud, känsla ,klass, dignitet.Inget ont om Denver men den saknar dessa attribut.

Rent estetiskt är cd-fixen stilren, snygg å vacker, och håller den dessutom hyfsat jämn nivå ljudmässigt med Denvern omoddad, ja då är det en spelare av världsklass. Valet för mig är inte svårt, en moddad Denver för 4 tusen, eller en begagnad cd-fix för 5, då tar jag fixen och då får man en metallfjärr också.

Givetvis är vi alla ute efter att finna ett så bra ljud som möjligt, men för många av oss skall det även vara snyggt rent visuellt.

/// Mats - Den gyllene

Edited by - Matsback on 2006/03/31 08:14:29
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:33:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Labbe: Du är inte ensam!

Ljudet är klart odefinierat och saknar konturer över hela registret inte minst i basen som är mer eller mindre ett bludder - hemma hos Metal tog det blott några sekunder att höra att det inte var Primaren som spelade och det bekräftades också av Cliffan och ack så mycket bättre det lät när Primaren åter kopplades in!

Denver är i mina öron och ögon något av en masshysteriframkallande pryl utan att i praktiken vara "all that"

Sedan får anhängarna påstå att det krävs att hitta exakt rätt nätkabel om dom vill, det låter mest som en helgardering eller en last way out för att kunna reservera sig mot de som inte gillar vad de hör

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:21:59  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Denvern är som jagt sagt ett antal gånger ingen super detaljerad fin lirande spelare utan den sticker inte ut och spretar till ljudet. Den spelar på men det finns otaliga spelare som är bra mycket bättre. Den har för mig hela tiden varit en sålänge spelare och vi får se hur länge den stannar. Den har inte vad jag söker i återgivning av ljud helt enkelt.

Det här med att "få" in denvern "rätt" är lite lustigt tycker jag, denvern blir inte oavsett nätkabel en super bra maskin så är det bara. Den flyter på och inget annat

Sen så beror det ju helt och hållet hur folk bedömmer en maskin också, alla 3 som gjorde testen ansåg iaf just då att det var behagligare att lyssna genom t-amp samt denver. Sen om inte alla parametrar var på rätt ställe är en annan sak.

Jag tror heller inte oLjud skulle skriva att han gillade denvern mer om han nu inte tyckte det.

För det skulle för mig ta emot riktgt att säga att en "sketen" denver lirade "bättre" än cd fixen om jag själv spelade på den.

Imorgon ska jag tillbaka och då ska vi jämföra på ett djupare stadium hur det verkligen ligger till.

DÅ enbart kopplat genom Thor.

Sen lite som jag skriver här ovan så bedömmer folk på olika vis och har olika ideal så resultaten varierar ju kraftigt.

Fortsättning på tråden följer

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/21 18:25:01
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/21 :  19:26:49  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Era öron, ergo: Era intryck. Det Snoop tycker låter bättre tycker kanske inte Labbe låter bra alls, och tur är väl det? Jag tycker det är kul för Snoop att han hittat sin spelare i manteln av en Denver och fler delar hans ljudideal!

Själv gick jag och köpte en Audix DVD för 299 pix för att ha som just DVD. Provade att lyssna på den i förhoppning att den skulle vara en liten mirakelmaskin, men som musikförmedlare är den inte ens värd sina 299 kronor tyvärr
Men som DVD att visa Byggare Bob och Tomas tåget duger den utmärkt, tom så min påg på 2 år klarar att starta den!

Sorry för ½ OT..

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/21 :  19:34:04  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker det är kul för Snoop att han hittat sin spelare i manteln av en Denver och fler delar hans ljudideal!

Detta stämmer väll ändå inte riktigt Den är långt ifrån vad jag vill åt i ljudåtergivning, men den går att lyssna på utan att bli lyssningstrött, bla därför den har fått stanna kvar ett längre tag. Samt att jag ej vill förhasta ett cd spelar köp innan jag testat en rad olika spelare i mitt nuvarande system.

EDIT: felstavning

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/03/21 19:43:29
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/21 :  19:50:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja, jag instämmer med snoop. Denvern är trevlig och går fint att ha tills man hittar vad man söker. Den är inte någon superspelare ok! Det finns ingen anledning att hypa den, varför skulle någon göra det? När man hypar något eller höjer det till skyarna utan att det finns tillräckligt på fötterna för att göra det, görs det av någon anledning. Ingen, jag repeterar, ingen har sagt att Denvern är en superspelare. Den spelar däremot vissa parametrar på ett mycket behagligt sätt och de andra på ett fungerande sätt, ok!

OCH Ljudet vi pratar om här kommer i från EN (1) Denvermodell, nämligen 141, jag repeterar 141 och inga andra modeller, ok! Det krävs heller ingen modifiering för flera tusen för att den ska fungera OK i en anläggning, inte mycket pengar alls krävs faktiskt, bara tillräckligt för en smältlimstav och några mm lödtenn, ok!

Att Denver 141 skulle spela mer detaljerat än Cdfix har ingen någonsin påstått, ok! Däremot kan Denver 141 låta bättre än Cdfix. Vad innebär nu det? Jo, att den i all sin enkelhet kan passa bättre som källa än en Cdfix, alldeles oavsett om Cdfix är en bättre cd-spelare eller inte.

Jag vill gärna veta vad motiven till en hype skulle vara enligt er som påstår att Denver 141 är en hypad spelare. Förklara gärna ingående hur ni menar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/21 :  20:05:11  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic:
quote:
Labbe: Du är inte ensam!

Ljudet är klart odefinierat och saknar konturer över hela registret inte minst i basen som är mer eller mindre ett bludder - hemma hos Metal tog det blott några sekunder att höra att det inte var Primaren som spelade och det bekräftades också av Cliffan och ack så mycket bättre det lät när Primaren åter kopplades in!

Det var ju skönta att höra att jag inte är ensam om det.
Jag saknade engagemanget i återgivningen, eller stampa takten kanske man skulle säga? sen enligt mina öron så var ljudet platt och på tok för ljust. (känslig för höga ljusa toner)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000