HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Mayro ny bild sid 29
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 32

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/30 :  18:44:09  Show Profile Send Stickan a Private Message
Härligt att höra! Har du läst mitt PM om skivorna?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/30 :  18:52:33  Show Profile Send mayro a Private Message
ja. Förlåt mig.. Tankarna har snurrat här så det glömde jag svara på.. Men ja tack

Och kom du hit och lyssna lite också. Jag tror du får dig ett hifipiller att tugga på. För det spelar faktiskt rätt ok numera här..

Så "bra" så jag är för första gången i mitt liv nöjd faktiskt utan förbehåll

Jag anser dessa Dali 40 SE är högtalarvärldens (dom jag hört) "la Mayro". och ihop med La Mayro och min Marantz cd blir det rätt "skoj lyssning" kan jag nog lugnt påstå även om folk kommer "syna" detta jag säger

Jag är då störtnöjd.Vi får väl se vad PG anser då han är hemma och har smällt lite.. Stundtals såg han lite tagen ut faktiskt.. Kanske gjorde ont i öronen


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/08/30 19:12:30
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:39:08  Show Profile Send Stickan a Private Message
Vågar inte lyssna på dina grejor Tobbe, det är risk att jag åker hem och slår sönder mina egna pryttlar sen!
Nä - min stärk är jag ruskigt nöjd med, skall "bara" se till att flytta och sen köpa nya högtalare och nån fräck cd-spelare också.
Sen j****r skall det liras musik!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:47:16  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Härligt att höra att det ordnar upp sig för Lena!
Vi har hållit tummarna för er här i "Kalsta".

De där Dali 40 har jag aldrig sett i verkligheten men drägglat över i broschyrer när man var yngre.
Jag ägde ett par Dali 18 mkII på den tiden och de var jag ruggigt nöjd med.
De var otroligt välbyggda för sitt pris och de lät mycket bra!
Dali 40 var ju toppmodellen som sagt och de låter ju säkert ändå bättre förstås.
Vore kul att få lyssna på dessa nån gång, fast då får man nog skynda sig.

Hälsa så gott till Lena från mig och frugan.

Stereotypen
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:11:45  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag kan bara ställa in mig i ledet bland alla glada forum medlemmar och lyckönskar hela familjen med tanke på alla svårigheter och kast mellan hopp och förtvivlan som ni har upplevt så går numera allt åt rätt håll

Mycket roligt att forumet har fått tillbaka en glad och färgstark "mayro" som bara ser möjligheter och inga svårigheter

Mvh
Magnus1967


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/08/30 23:14:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:27:57  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja grabbar.. Utvecklingen är helt enkelt just nu enastående.. Läkaren sa idag tydligen att om hon velat och hemförhållandena sett ut som lite handikappanpassade (vilket dom inte är här tyvärr) så kunde hon i princip åkt hem idag... Asså vikka svängar.. Sanslöst...
(inte riktigt för hon har ju ännu dropp med näringslösning osv)

hjärncellerna har svårt att hänga med för mig i alla fall just nu..
Och barnen verkar klarat sig igenom detta rent bra trotts allt tungt dom upplevt... Men dom har varit med hela tiden UTAN lögner och förskönanden. Så dom är väl "rätt trygga" i situationen som varit iomed att familjen hållt ihop stenhårt som "ETT" st familj....

Ja det är underbara dagar dessa senaste...senare kommer eftersviterna man får gå och prata av sig för oss alla. Och vi måste lära oss leva med faktumet att detta inte är borta i huvudet för man just nu är kanonlyckliga..Men eftervården finns tillgänglig för oss som vi förstått..Vi anses kvalificerade för sådant.. Och troligen mycket behövande också då tankarna lagt sig...

Men hejhejhej..

NU är det hifi som gäller..Och ta tillbaks livet....Och där finns ni här..

Tack grabbar....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/08/31 00:07:34
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:40:21  Show Profile Send mayro a Private Message

Stickan min vän Kom du bara hit.. Tror verkligen du skulle gilla att ta en lyssningskväll då strömmen blir bättre här dessutom kvällstid...


Hajfi
Ta du den tiden du behöver innan du tittar ner.. Dessa burkar står stadigt här. Tro mig...Dom står stadigt.Som sagt. Jag är nöjd.


Magnus 1967
Ja man var vacklande där ett tag skall erkännas. Men just nu känns bara livet så förbannat härligt.. lena kommer hem redan troligen på måndag. Och då skall jag bädda ner henne i soffan och spela julle Inglesias för henne...Jag vet att hon längtar.. Vi har ju telehifi numera... I morse en sväng.. Och en sväng på förkvällen...

Andra har ju tele........ Inte vi. Vi har telehifi.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/08/30 23:41:24
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/31 :  00:09:01  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Musik är ett helt enastående läkemedel och lungnande kraft som är svårt för en läkare att ordinera,
som jag ser det så kan man njuta av det dyngnet runt utan att ta någon skada

Möjligen hörselskada om man spelar för högt och har för många watt som trycker på

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/08/31 00:22:22
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/08/31 :  20:15:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Japp, avlyssnade ett par gamla Dalihögisar hos Mayro...........

Man kan ju bara undra om högtalarurvecklingen gått framåt.

De här stenåldershögtalarna visar mer att utvecklingen kanske inte är så utvecklande som man skulle önska.

De där burkarna har en kapacitet som många nyare alster inte kan hänga med, gillar man burkar så är de här Dali 40SE anno 1990, svårslagna...

Det är nog första gången ett par burkhögtalare konkuerat med dipolkonceptet på en för mig rimlig nivå

Ber att få återkomma när jag gästat Mayro i igen.............

Ja jävlar, det var gedigna byggen......................



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/01 :  11:21:58  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har haft hifibesök här sedan igår kväll som just åkt.. Tror det kommer in lite åsikter till här tids nog dom kommer hem och fått "smälta lite".



Jag är fortfarande 100% nöjd.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:04:14  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag och Dreamsave packade våra grejer och begav oss ifrån de värmländskaskogarna neråt landet.

Vid halv niotiden på kvällen så anländer vi hos Mayro.
Efter att ha åkt cirka 100 mil så var det välkommen att komma på mat och för en efterlängtad lyssning.

Mycket förväntansfull var man då man fått samtal att en kombination mellan en för mig okänd högtalare och lamayron hade blivit en riktigt fullträff.

Nu var det dags att avgöra med egna öron.


Edited by - jaejin on 2007/09/02 16:06:33
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:23:11  Show Profile Send Stickan a Private Message
Skall bli kul att läsa om era intryck.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:31:23  Show Profile Send jaejin a Private Message
För att summera kvällen och ens intryck så var det som att få komma på en 5 timmar lång "superhäftig konsert" och ändå bara vilja höra mer.


Jag kände igen musiken som flödade ut i rummet då jag hört det tidigare ur lamayron.
Men något var väldigt annorlunda och det presenterades på ett sätt som jag själv inte har hört någon anläggning spela. Närvarokänslan var nästan kuslig ,för det var verkligen ingen anläggning som spelade utan man var "där" "Live".

Det var urhäftig upplevelse som jag sent kommer att glömma. Att äntligen uppleva ett ljud där man kan totalt hängiva sig till musikens rytm och själ. Det är utan tvekan det bästa jag hört någon gång.

Tack för konserten Tobbe.

/johan

Edited by - jaejin on 2007/09/02 16:32:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/02 :  18:18:08  Show Profile Send mayro a Private Message
PG skrev
quote:
De här stenåldershögtalarna visar mer att utvecklingen kanske inte är så utvecklande som man skulle önska.


Jag håller med dig till fullo PG.. Du samanfattar det så bra så jag behöver inget tilägga mer än att jag håller med dig ...Den sk "utvecklingen" kan man hårt ifrågasätta efter hört dessa Daliburkar matas via La Mayro.. Då sjunger dom musik som det är svårt att inte bli "aningen" impad av. Det är verkligen gedigna byggen.
Och jag ser fram emot då du har tid att stanna tills efter 23,00 då det slutar köra bilar på "autostradan" utanför här som stör så mycket. Samt då "något" händer med strömen här. För då stiger nivåerna avsevärt ljudmässigt... Dessutom kan vi ju ta en liten virre, då om något stiger ljudet i alla fall.. Sovplats finns ju...


Jaejin skrev.
quote:
Det är utan tvekan det bästa jag hört någon gång.


Detta var tunga ord ifrån din person jaejin!!! Jag känner dig som en man som inte skräder orden ofta, om en någonsin. Samt som en nogrann lyssnare med musik som intresse. Samt har dessutom hört några bra system att luta din åsikt på. Så väldigt roligt du känner som så..


Som sagt var så är jag nöjd själv nu.....Ljudet passar min smak av MYCKET omväxlande musikstil och sort.. Så ett system för mig MÅSTE klara av ALL musik. Samt på hög kvalitetsnivå innan jag blir själv nöjd.. Och då blir det svårt att "få ihop det" har jag märk...

Med "smalare" musiksmak som sagt kan man ju prioritera vissa parametrar här och var samt tweeka upp så dessa parametrar blir maximerade. Så kan jag ju inte göra. Utan allt MÅSTE fungera i samma system..

Så riktigt roligt du gillade ljudet...!!!!

Sedan är ni värmlandsgossar ytterst skoj att träffa personligen...

Ni andra här på forumet som inte haft ännu glädjen att fått umgås personligen med dessa gossar som befäster KAS stugan skall veta att det är med stor glädje man har dom i sitt hem eller besöker dom..

Visst är hifi en rolig hobby som kan samanföra oss alla i gemensam samkväm! Oavsett var vi befinner oss "på stegen".

MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/02 18:32:22
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/02 :  23:06:37  Show Profile Send mayro a Private Message

Efter godkännande då jag frågade om jag fick berätta om det av analkande besökare så kan jag skriva ett par rader till här i min medlemstråd. Och avslöja att.....

Framöver om någon vecka så kommer jag få celebert besök här i lilla jämhög om inte något oförutsätt händer. Då kommer Självaste Bo Hansson från världsmetropolen värmland på besök i lilla Jämshög.

Och då skall det spelas underbar kyrkorgelmusik här som Bo lovade ta med sig... ÄNTLIGEN får jag lite inputt av sådan musik från dessutom en erfaren man i dessa samanhang.... Bo Hansson är ju inte är helt okänd i dessa samanhang via tex Opus3 skivorna han spelar in... Gissa om jag skall vika av lite kr så några godbitar kan inköpas samtidigt..

Ja detta ser ut att verkligen bli en fin rolig hifihöst för oss i Jämshög att minnas.. Och jag ser fram emot att få bjuda er alla sedan på en liten bildtråd ifrån denna lilla celebra träff.

Det skall bli riktigt roligt att göra en bildtråd igen nu. Jag känner mig verkligen nu "taggad" att ha skoj igen med lite hifi igen efter en lång tung svacka med enbart tråkiga tunga saker i huvudet......

Hösten 2007 kunde inte börja bättre faktiskt.. Lena kommer hem dessutom i morgon.. Hifi´n spelar trevligt .. Den som den numera kallas "skarpa" La Mayron analkas framöver....PG och jaejin och Daniel har varit här..Amatören skulle vid tillfälle titta hit.. Och nu detta att Bo Hansson förärar oss med besök...

Ja vikken härlig känsla detta ger...

MVH
Tobbe.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/02 23:07:36
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:05:40  Show Profile Send leffee a Private Message
Akta dig bara Mayro, det blir dyrt när man har kommit i kontakt med Bo.
Men skivorna är billiga och bra inspelade.

Har själv i stort sett hela riggen i Opus3/Rauna nu.

MVH Leif
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:55:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Äldre högtalare kan många gånger vara mer musikaliska och välbalanserade än nya konstruktioner, dagens högtalare är kompromissade på ett annat sätt med ett större fokus i de övre registren vilket föranleder att du väldigt tydligt hör topparna på det som spelas, tex anslag på strängar, läppljud, cymbaler osv, det man förlorar är bla efterklang samt klangkropp. Det är ofta mest frågan om kompromisser i konstruktionen och som helhet inte nödvändigtvis bättre. Dessutom är jag förvånad över hur många high-end högtalare idag som fortfarande har problem i de lägre registren, det är ett fåtal jag hört som klarar att spela konturskarp ljup bas i prisklassen 100 000+ och det tycker jag man kan begära.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:44:37  Show Profile Send ulf a Private Message
Ja roligt för dig Mayro att Lena kommer hem och att du får så fint besök....


Jag har ju hört det spela riktigt bra några gånger hos Dig. Först med Phillen o Silverlina Grandeur och sen med LaMayro och Phonar. Och nu säger du att det är mycket bättre än då.., Man blir ju klart nyfiken och får väl boka en flygresa till...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/03 :  18:35:52  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja detta är en fin tid Ulf... Riktigt fin tid också..

Jag kan berätta att det absolut första Lena gjorde var att gå raka vägen in till hifirummet och sätta sig. (Med stora besvär men ändå)

Och sedan satt vi där och lirade Cantate Domino och sedan Julle Inglesias... Vid den sistnämnda så brast vi i gråt av lycka och bara satt där med varandra... Men denna gång av glädje att finnas där igen tillsammans.

Efter ett tag då vi samlat oss säger Lena att så här bra har det aldrig spelat förr i vårt rum...

Det är en riktig tuffing till hifikvinna det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/03 :  20:04:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Såja, nu torkar vi tårarna bort, hittade faktiskt Dali 40 i en hifiklubben tidning från -91. det stod att man kunde anpassa nivån på registren individuellt, har du labbat någonting med detta?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/09/03 20:09:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/03 :  20:18:15  Show Profile Send mayro a Private Message


Nope.. För att göra detta behöver man massa kanaler stärkare. 6 st krävs.. Samt ett separat externt delningsfilter ...Dessutom av mycket hög kvalitet för att matcha dessa burkars inbyggda kapacitet..

Sedan det som är den springande punkten.. Jag är 100% nöjd fortfarande.. Inte 99,99 %.. Utan 100% nöjd..

Det spelar så ok så jag tänker inte ens på att något skall bli bättre.. Välavägt och harmoniskt.. Inget sticker iväg eller dummar sig.. Jag saknar faktiskt inte något enligt min smak.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/03 :  20:27:17  Show Profile Send Stickan a Private Message

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/03 :  22:16:36  Show Profile Send mayro a Private Message


Stickan.
Det är dax för dig att besöka lilla skåneinköpta jämshög...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dreamsave
Klubbmästare, KAS

211 Posts

Posted - 2007/09/04 :  10:06:07  Show Profile Send Dreamsave a Private Message
Ja, som Jaejin skrev blev det en lång resa för oss neråt landet. Jag har ju alltid varit med i kulisserna i Jaejins La Mayro-resa och därigenom haft förmånen att lyssna på La Mayro tillsammans med Bl.a. Usher BE10, och Audio Artistry Vivaldi. Båda dessa högtalare har tagit emot La Mayron med glädje och gett oss en upplevele sent att förglömma. Det är Live! Inga högtalare hörs, musiken bara flödar.

Det har tidigt stått klart för mig att La Mayro är något alldeles extra och gör vad många inte trott varit möjligt. När man sitter och lyssnar kommer man efter ett tag på att man vet inte riktigt vad man lyssnar på, det är som att sitta på första parkett och få ljudet svävandes över sig. Denna enorma kontroll och det stora ljudet som presteras kan inte möjligt vara från ett par högtalare spelandes med 40 ynka rörwatt. Lennart har helt klart byggt något speciellt.

Att nu senast höra La Mayro spela på Tobbes nyinförskaffade Dali 40 SE var en känsla som jag har svårt att författa i ord. Det var magiskt. Om Tobbe bjuder in bör detta höras, detta är något i hästväg. Äntligen ser man möjligheten till ett slut på allt hifiletande, man har nått sin slutdestination. Det är inte längre ett HiFi-system som spelar, det är musik som avlyssnas.


Grattis Tobbe, och tack för en enastående musikupplevelse, god mat och inte att förglömma whisky och gott sällskap.



KAS - Karlstad Audiofil Sällskap

Edited by - Dreamsave on 2007/09/04 12:52:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:43:21  Show Profile Send mayro a Private Message

Har du blivit lite smittad av den farliga aktiva bakterien "La Mayro" dremsave.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/04 12:35:20
Go to Top of Page
Page: of 32 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000