HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa DIY högtalarkabeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:02:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bästa DIY högtalarkabeln
Bandspolar CU 47x0,07mm/tvärsnitt 3,29mm2 som finns på hifikitt är nog bäst.
Köp en spole och linda av och tillverka så får vi/ni se.
Ni som kommer att prova detta kan väll skriva vad ni tyckte och ni som redan vet får gärna dela med sig av era erfarenheter
Jag skall med all säkerhet prova i allefall, och kommer att skriva vad jag tycker om denna konstruktion.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:45:27  Show Profile Send freann a Private Message
Jag kommer att prova. Biltema har en bra dubbelhäftande tejp av polypropylen.
Kapacitensen kommer att bli ett problem - frågan är bara hur stort... Kan vara så att 47mm är för stort (kapacitansmässigt) om man har längre längder. Jag behöver helst 3m - någon som kan räkna..?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:47:55  Show Profile Send freann a Private Message
I "Posta bilder på era DIY-kablar"-tråden skrev jag just om en annan idé på samma tema... (tråd från Tritec-spole)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:05:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ju högtalarkablar på det temat, mina är 30 breda. Det är de kablar som jag tycker passat
bäst i min anläggning av de jag provat. Kapacitansen blir hög förstås, något att tänka på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:54:22  Show Profile Send freann a Private Message
Bernt: hur långa är dina kablar?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:14:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vet inte exakt men nästan 4 meter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:14:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
I synnerhet rörförstärkare (med mycket återkoppling) kan nog tycka illa om sådana kablar gissar jag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:33:16  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kappasitansen blir avsevärt mindre om man lägger banden jämte varandra.

Har provat men med smalare band 18mm. Behöver inte så stor ledararea när mina högtalare har bra verkningsgrad. Hörde ingen skillnad. Men dubbla band per ledare gav en liten skillnad så slutresultatet var att packa banden mot varandra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/17 :  08:29:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bernt kan du inte mäta upp vad du får för Kappasitans på dina kablar
Prova mätningarna tätt ihop och ex en decimeter isär med distanser, lyssna och mät så får vi snart veta om det har någon betydelse i sammanhanget.
Jag tror på min teori med distanser emellan för att inte pluss och minus polerna skall påverka varandra negativt. (växelström)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/17 08:41:19
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/17 :  08:38:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Börja med att lägga dom intill varandra. Vill man ha högre kapacitans så kan man alltid vika kabeln på längden, eventuellt med en remsa frotte mellan banorna.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/17 :  10:05:04  Show Profile Send freann a Private Message
Dalberg: högre kapacitans vill man väl inte ha?

levande: är det inte snarare tvärt om att man vill ha så litet avstånd som möjligt för att minimera interferens?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/17 :  10:09:40  Show Profile Send freann a Private Message
Poängen med bandkablar är väl dessa:
- minimera skin-effekten
- en ledare med någorlunda stor area (låg resistans, låga förluster, mindre elektronhoppsdistorsion)
- minimera avståndet mellan plus- och minusledarna (låg induktans/hög kapacitans, mindre känslighet mot yttre störningar)

Edited by - freann on 2006/03/17 11:35:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/17 :  11:32:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I synnerhet rörförstärkare (med mycket återkoppling) kan nog tycka illa om sådana kablar gissar jag.
Hehe, det är ju EXAKT vad jag har.

quote:
Bernt kan du inte mäta upp vad du får för Kappasitans på dina kablar
Prova mätningarna tätt ihop och ex en decimeter isär med distanser, lyssna och mät så får vi snart veta om det har någon betydelse i sammanhanget.
Jag tror på min teori med distanser emellan för att inte pluss och minus polerna skall påverka varandra negativt. (växelström)

Kan kanske mäta vid tillfälle. Jag kan inte plocka isär dom.

Geometrin i min kabel är kopierad från "värsting"-receptet ur Allen Wright´s "Super Cable Cookbook" förutom vissa saker, t.ex att han föreskriver silverfolie och uteslutande teflontape (gängtejp) som isolator. Jag använde ju isolerfilmen från spolen som mellanlägg i kabeln, vet inte vad det var för material i den filmen. Sen lindade jag in hela paketet i gängtejp. Det var det enklaste sättet att få till en sådan typ av kabel.
Allen Wright gör förresten mer grejor: Han polerar metallen med silverputs för att få bort all oxid sen lackar han folien med C37 (tror jag det heter).

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/17 :  11:38:45  Show Profile Send freann a Private Message
Aha - Allens grejjer sitter i min cd-spelare (Sony SCD-555ES Level5)

Mer bandkabelteori:
Man nog inte ha ett mjukt material mellan ledarna. Då riskerar man att kabeln blir känslig för akustisk återkopping (jämför med en kondensatormikrofon). Dämpning bör ligga utanpå ledarna för att minska vibrationer i kabeln som helhet.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/17 :  11:51:20  Show Profile Send freann a Private Message
Tokmycket kabelteori:
http://www.stereophile.com/reference/1095cable/index.html
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Analog.html
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:30:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Dahlberg: högre kapacitans vill man väl inte ha?


Självklart inte men det får man så att säga med på köpet,
därmed inte sagt att det behöver låta sämre för det.
Supra hade nån genomgång om det här när ply-kablarna
kom men jag orkar inte leta rätt på det.
Dom olika varianterna kan låta olika och då
blir upp till tycke och smak (eller om kapacitansen
kan bli skadligt hög för den förstärkare man använder).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:49:32  Show Profile Send freann a Private Message
Självklart! Jag rotar runt i det objektiva träsket (teknik & teori) just nu, inte det subjektiva (hur det låter hemma i anläggningen).
Just nu vilar mina Kimber 8TC. Istället testar jag simpel tvinnad lackad 1,2mm koppartråd från en filterspole. 16h arbetsdagar gör att jag inte riktig hunnit bilda mig en uppfattninge än, men jag tror att det funkar bättre.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:03:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har den kommersiella varianten (Goertz) av dessa kablar och bara säga att de är ljudmässigt osynliga (i mitt system) vilket jag tycker är det bästa betyg man kan ge. Ett Zobel nät i högtalarändan hanterar den höga kapacitansen så slipper slusteget bli oroligt.

Att lägga dom ovanpå varandra är väl hela vitsen eftersom det ger lägsta möjliga induktans samtidigt som signalen går mellan ledarna och skyddas från yttre störningar (eller stör annat).

Fula men bra tycker jag. Funderar på att sätta en strumpa runt bara för att fixa till utseendet lite men det har stannat vid just funderingar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/18 :  00:22:14  Show Profile Send esl a Private Message
Alla signalförande ledare vare sig det är på kretskort, i högtalarkablar, inne i hifilådor där skall ledarna ligga så nära varandra som det är möjligt.

Detta för att störa andra ledare mindre samt att bli mindre känslig för påstrålad störning.

En dubbelhäftande tej låter utmärkt att använda till foliekablar och den kapacitiva lasten bör inte bli ett större problem om man har för lite fasmarginal på sitt slutsteg..

Det finns tillfällen då man vil hålla nere kapacitansen ex.vis hos signalkablar men där löser man störningsproblemet med att använda skärmad kabel. Precis som man gjort i över 70 år och som används av den studio som spelade in din skiva som du lyssnar på. Enda skillnaden är att din skiva passerat ca 30-100 ggr längre signalkablar än vad du har hemma.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:08:38  Show Profile Send Saro a Private Message
Dahlberg tillverkade ett par till mig för ett par år sedan.. och det spöade det mesta jag provat i kabelväg.. Kablar upp till ca 8-10k fick brottas väldigt för att hävda sig.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/19 :  00:58:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jo dom var inte alls tokiga

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:55:53  Show Profile Send freann a Private Message
Vad på Hifi Kit igår och köpte en Tritec-spole och en bandspole som råmaterial för högtalarkablar. Otålig som man är slängde jag ihop Norra Europas Fulaste Bandkabel. Det var dubbelhäftande tejp överallt...
Det lät riktigt bra från första tonen - lovande. Någon timme senare var intrycket att bandkabel "is the shit". Det finns inget annat.
Ser framför mig en framtid i högar av dubbelhäftande tejp och remsor av kopparband (...eller silver...) Återkommer med mer nyanserade intryck.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:55:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Så här ser dom senaste ut, är bara färdig med en än så
eventuella utlåtanden får nog vänta ett tag.
Består av två kopparfolieledare liggande flatsida mot flatsida,
matt-tejp, bomullstyg och "snyggstrumpa".


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/22 :  00:05:18  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det där blir nog en fin uppstickare D Berg

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/22 :  00:05:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snyggt och prydligt. Vad är det för nätstrumpor du hittat? Är det Elfas eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/22 :  00:26:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Dom där kommer nog från Elfa, har beställt mer från RS ikväll.
Att den ser så gles ut beror på att den är ganska kraftigt utspänd.
Tvivlar på att jag kommer att bli missnöjd med det ljudliga resultatet
men det får väl visa sig med tiden.
Har en annan rätt så ambitiös kabel att jämföra med, också DIY.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000