HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad anses om antal R,C och L i ett filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/14 :  21:46:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag startar en separat tråd om detta ämne som aktualiserats i min Magginitråd. dvs. när man konstruerar ett passivt delningsfilter, finns det välkända, okända vinster eller förluster med att arbeta med låga ordningar på bekostnad av exvis. perfekt fasgång och impedans?

Finns det egenvärde i att jaga få komponenter?

Är högre ordning att föredra i vissa lägen?

Vad skiljer ett dåligt från ett bra filter?

Är vissa sorter( av R,C och L) sämre än andra?

Hur upplever ni att ljudet påverkas av olika varianter?

Jag tänkte att diskussionen och serie eller parallellfilter lämnas därhän.

Det är reletivt tyst i byggtrådarna, men här finns chansen, tycke, smak, vetenskap, mätningar.... varsågoda....




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/10/16 23:05:45

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/16 :  21:22:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu börjar jag förstå varför det är så lite kommentarer i byggtrådarna.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/16 :  21:59:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är bättre om man kan klara sig med filter av lägre ordning.
Det är också bra om man kan utnyttja elementens naturliga avrullning i filtret.

Vad gäller komponentfrågan så är jag mycket förtjust i papper/oljakondensatorer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/16 :  22:05:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Finns det egenvärde i att jaga få komponenter?

Ja, det blir ofta billigare i material, mindre komplicerat för felsökning och svårare att göra fel. Att använda fler komponenter för att kompensera saker som görs enklare och bättre på annat sätt är inte bra eller om de extra komponenterna egentligen inte gör någon vidare nytta.

quote:
Är högre ordning att föredra i vissa lägen?

Ja, tex för att minska interferens mellan elementen (om man vill det), öka effekttåligheten eller dela lägre i frekvens. En generell nackdel med standardtopologier av högre ordning är att de dynamiska/termiska egenskaperna försämras och att det ställer högre krav på lägre toleranser hos komponenterna. Fast det finns ju andra sätt att göra branta delningar som inte har dessa problem. Tex att utnyttja element som har bra egenavrullningar nära delningen och att utnyttja resonanskretsar som inte vandrar i frekvens beroende på last, samt att tänka på filtrets impedans mot elementet sett.

quote:
Vad skiljer ett dåligt från ett bra filter?

Att filtret är designat och valt tillsammans med elementen från början.

quote:
Är vissa sorter( av R,R och L) sämre än andra?

Inte nödvändigtvis. Det beror på vad de ska användas till. Bandspolar i högtalare är väl egentligen generellt sämre eftersom de ger en högre serieresistans för mängden koppar som används och att de är dyrare för vad man får. Elektrolyter passar bäst för stora värden och lägre frekvenser. Kolmassemotstånd kan man ju undvika eftersom de ger mer brus. Trådlindade motstånd är väldigt lämpade för högtalare. De har rätt fördelar för just högtalare och nackdelarna spelar liten eller ingen roll där.

quote:
Hur upplever ni att ljudet påverkas av olika varianter?

Det kan jag inte säga generellt, att en viss typ av komponent låter på ett visst sätt. Det beror på vilken förändring av filtret bytet innebär och om förändringen uppgår till hörbara nivåer. Kopplar du tex en olinjär elektrolyt direkt i serie med diskanten så får du ett helt annat resultat än om du kopplar den parallellt med en bas som delas vid 300Hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000