HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jord i nätkabeln eller separat jord ? ? ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/04 :  01:18:19  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Flyttade om min elektronik idag.
Passade på att kolla fasen när alla kablar utom en nätkabel i taget var urkopplade.
Jag märkte att fasmätarens (märke: el-fix) summer blev i princip helt tyst när
jag tog i chassit på prylarna. CDspelaren är ojordad (nätbrunnen har bara två piggar, ojordat då va?). Men förförstärkaren och slutsteget har jordade kablar.

Detta fenomen skedde på alla tre komponenter. Jag antar att alla tre maskinerna fick en extra bra jord genom min kropp när jag tog i dem. Duger inte jorden i nätkablarna?

Förresten så hade jag överlägset minst spänning i chassit på CD-spelaren, som är ojordad.

En annan konstig sak som hände var detta: Förförstärkaren och CD-spelaren stod bredvid varandra med ca 9cm mellanrum. De hade inga sladdar ikopplade. Jag kopplade in nätkabeln till den ena för att kolla spänningen i chassit med min fasmätare. Jag mätte, vände på kontakten ett par gånger och valde den kontaktplacering som gav minst utslag med fasmätaren. Plötsligt märker jag att jag får höga utslag på den andra apparaten som står brevid helt utan kablar i sig. Fasmätaren gav högre utslag på den än den som var inkopplad. Jag upptäkte att den oikopplade apparaten störde mätningen av den ikopplade med sitt spänningsfält, så jag fick flytta bort den en meter.

Men innan jag gjorde det så hände en ännu konstigare grej!
Jag höll fasmätaren nära den oikopplade apparaten (som stod brevid den ikopplade) fasmätaren surrade på. Då förde jag in handen mellan de två apparaterna och det blev helt tyst på fasmätaren. Allstå samma effekt som när jag tog i apparaten, fast nu gjorde jag inte det. Min hand var i luften, på ena sidan var den ikopplade apparaten, på den andra sidan handen var den oikopplade samt fasmätaren. Jag höjde handen och fasmätaren började surra direkt.
Det var som att min hand blev en slags skärm som stoppade spänningsfältet som vandrade i luften mellan apparaterna!?!

Hur går allt detta ihop?

Massa frågor som ni hör dök upp i mitt huvud som jag hoppas få svar på i denna tråd !

Funkar inte jorden i nätkablarna?

Fasmätaren ger ju utslag på spänning i chassit. När jag tog i chassit, försvann spänningen då?

Att spänningen i chassit försvinner ska ju vara bra för ljudet! Är det bättre med en separat jord direkt från chassit till t.ex. ett vattenelement, istället för jorden i nätkabeln?

Jag använder originalnätkablarna alltså 3st lakritsremmar, men är sugen på att skaffa något grövre . Skulle samma sak hända mig med ett par fina feta saker?

/Bunkert

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/04 :  02:26:35  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Dt första jag vill fråga är om du har riktiga jordade vägguttag....Men det gör jag inte,utan frågar istället om du testat koppla stärkaren i ett annat uttag tex i nästliggande rum?
Och se om samma fenomn uppstår,förstås ;)



.oO))Return to the origin((Oo.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/04 :  11:01:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter som om du har häftiga spänningsfält (tänk vad mysigt det är med sånt in i oskärmat kablage!). När du stoppar in handen där emellan så suger du till dig fältet. Det är faktiskt inte helt ovanligt att kretsar (typ oscillatorer eller klockor) blir mer stabila om du håller handen nära dem. Mycket möjligt för att man "jordar" fältet.

Prova först att kolla om du har jord i väggen. Prova sen att köra hela anläggningen ojordad med kablage som saknar kontakt med "tredje pinnen"(jord kan ställa till lika mycket som det kan hjälpa). Prova sedan att koppla in en apparat jordad åt gången. Mycket möjligt att du har en apparat som "för" kommandot.

Hade själv en cd som var allergisk mot allt vad jord och att "dela" vägguttag med andra apparater hette.

Hoppas att något av detta hjälper?

M
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/04 :  11:43:13  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack för tipsen .

Lyssna på det här:
I enrummaren där jag ,min flickvän och stereon bor, finns ETT jordat uttag. och det sitter bakom kylskåpet !

Inte nog med det. Det uttaget har inte en ett plasthölje (för då får inte kylskåpet plats) (det är ett litet kök ) Det skicker liksom ut tre kablar ur betongen. Thats it.

Jag har gjort en skarv till en dosa med två uttag. I det ena sitter kylskåpet. I det andra en förlängningssladd som jag har lett snyggt fram till stereon. (T.o.m. genom en betongvägg)

Det här låter ju helt sjukt! Jag måste återkomma med foton känner jag... Håll ut.

Förlängningssladden delar sig i två igen.

I den ena sitter en förgreningsdosa med två lampor. I den andra sitter en förgreningsdosa med CD Förförstärkare och Slutsteg.

Jag som var så nöjd att med mycket möda ha fått ett jordat uttag fram till stereon !

Kanske blir bättre om jag drar en sladd från ett annat uttag, ett ojordat då. Hmm Stereon sitter dessutom två meter upp i luften Lugn! Jag ska fota.

Allt är dock väldigt snyggt i lägenheten. Den har ett fantastiskt läge på Gärdet i Sthlm.
Vi flyttar troligen dock till sommaren. Då ska bannemej även stereon bo fint!!!

Edited by - Bunkert on 2006/03/07 22:12:18
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/04 :  11:57:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Oj. Låter som om du har riktigt, riktigt härlig ström till stereon... Kylskåp och lampor och hur lång sladd som hellst... Vet inte hur det skulle funka, men jag skulle kanske prova med att köra klabbet ojordat, fast på närmre håll.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/04 :  17:54:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Shit,det här måste jag se

Kan du inte dra en ledning till elskåpet och låta elektrikern koppla in en jordad anslutning där kanske...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/04 :  19:59:38  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Bra ide med elskåpet!

Ska prova ojordat också!

Snart kommer min flickvän hem med kameran.

Då ska det fotas.

Förbered eder på ett stycke riktig vacker Lo-Fi-DIY !

Edited by - Bunkert on 2006/03/06 23:32:35
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/04 :  21:33:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Gottis!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/05 :  02:26:01  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
He he. Nu har jag fotat kalaset .

Det råkade bli sent .

Jag fortsätter imorgon .

To be continued...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/05 :  02:37:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
To be continued


Eller som jag säger,Till att bli fortsatt!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/05 :  18:27:23  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ok. Nu börjar vi !

När stereon skulle installeras så tänkte jag att jord, det måste man ju ha .

Tyvärr så fanns den enda jordade "väggkontakten" bakom kylskåpet .

Ingenting kunde stoppa mig .
På den här tiden, bör jag tillägga, visste jag ingenting om ström!

Resultatet av detta lilla Lo-Fi-DIY-projekt kan ni läsa tidigare i tråden.

Men här kommer prologen: (Epilogen blir garanterat lite ny fin nätkabel samt förhoppningsvis flytt till lägenhet med lite fler vägguttag .

Här har vi mitt jordade "vägguttag":


När man skjuter in kylen så isolerar denna tejpmatta säkert mot nånting :


Bakom kyskåpet...

Ur denna förgreningsdosa går en sladd till kylskåpet.

Nummer två till ett lysrör över diskbänken.

Och numero 3 vidare till... stereon .


Ute i friska luften. Borde ha städat lite bättre


Sladdklämmorna från Claes Ohlsson fungerade fint!


Här försvinner vi vidare in under spisen!


Det hela är väl ändå installerat...


...ganska snyggt ?


Här händer det andra saker :


Två andra kablar drar vidare...


mot...:


Mina magnetostater Mer om det en annan gång:


Vi fortsätter följa tråden...


mot stereon:


Som jag sa tidigare så står den...


...två meter upp i luften :


Här fick betongborren smaka på vägg
Genom detta hål smiter obemärkt strömsladden samt båda högtalarkablarna :


Och på andra sidan väggen !

Ser det ut så här:


Strömledningen lallar vidare till en förgreningsdosa
som förser en ljusslinga samt en läslampa med ström:


Strömmen drar vidare...

Nu börjar vi närma oss .

Mina tre lakritsremmar :




Mina Herrar och Damer!

Får jag presentera!

Hjärtat i hemmet!



Ljusslingan från den första förgreningsdosan är maskerad i dagsljus men ger ett svagt sken på alla CDskivor i natten.

Den något ossymetriska sängen är också DIY :



Det var allt för idag!

Återkommer när jag provat ojordat !

Bunkert

Edited by - Bunkert on 2006/03/05 18:33:00
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:28:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Shit!Tur man har bredband...
Oerhört snyggt draget och ännu snyggare dit du dragit den.
Stereon alltså. =)

Blir det inte lite omständigt att byta skiva?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:45:22  Show Profile Send CC a Private Message
Underbart! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:42:48  Show Profile Send Anton a Private Message
Ja jösses!
Den där skarven vid kylskåpet verkar ju inte så bra! Skulle nog konsultera en elektriker.

-Varför kör du en massa lampor på det jordade uttaget?
Ur välljudssynpunkt brukar man ju rekommendera att inte köra just kylskåp på samma fas som stereon, så att byta uttag (även om det då blir ojordat) kanske skulle göra skillnad?
/A
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:53:02  Show Profile Send Anton a Private Message
Kan ju tillägga att det inte är tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Det är livsfarligt. Dessutom är ju det att räkna som fast installation, och förgreningsdosor bör nog inte vara fast installerade.
För din och flickvännens säkerhet skulle jag nog fundera på en annan lösning.

Annars verkar du ha jäkligt trevlig anläggning!
/A
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:12:24  Show Profile Send CC a Private Message
Friskt vågat, hälften brunnet! ;-)

Kan tilläga att den där kopplingen troligtvis befinner sig i "inge mans land"! Fast installation? Nja... Inte riktigt va? Förlängningskabel? Ja om det hade varit ett uttag bakom kylskåpet och inte en så "snygg" skarv! ;-)

Jag tror du bör få "bättre" ljud från närmsta uttag och därifrån använda "bra" nätkablar.

Men det bästa alternativet (om du mot förmodan skulle bo kvar) är att låta montera ett jordat uttag bredvid elskåpet och därifrån dra en "förlängningskabel" till stereon.
Låt sedan den produkt som har störst jordpotencial (vanligtvis stärkaren) vara kopplad med jordförbindelse via nätsladden. Övriga apparater får istället sin jordförbindelse via signalkablaget till stärkaren.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:26:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har gjort precis som du beskriver CC, bortsett från att alla apparater är jordade. Kanske man ska testa med att tejpa över jordstiften på dom apparater som inte behöver vara jordade?
Skulle det ge förbättringsr, tror ni, eller riskerar jag att bli jordad själv?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/06 :  19:37:34  Show Profile Send CC a Private Message
I mitt system blir det bättre så. Samt i ett par andra som jag vet om.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/07 :  00:18:49  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack för tipsen!

Mc Square:
Blir det inte lite omständigt att byta skiva?

Jo, jag får ta ett ordentligt språng för att komma upp !

Anton:
-Varför kör du en massa lampor på det jordade uttaget?

Tyvärr så har jag bara ström från en källa uppe vid sängen och stereon.
Många ville dela på kakan .

CC:
Jag tror du bör få "bättre" ljud från närmsta uttag och därifrån använda "bra" nätkablar.

Men det bästa alternativet (om du mot förmodan skulle bo kvar) är att låta montera ett
jordat uttag bredvid elskåpet och därifrån dra en "förlängningskabel" till stereon.
Låt sedan den produkt som har störst jordpotencial (vanligtvis stärkaren) vara kopplad
med jordförbindelse via nätsladden. Övriga apparater får istället sin jordförbindelse
via signalkablaget till stärkaren.

Ska kolla med hyresvärden!

Det är nämligen just det jag undrar i rubriken på tråden, vad som blir bäst?

Jag ska till och skaffa nya nätkablar, gärna DIY.

Men innan jag slår till, undrar jag om jag ska:

1. Låta jorden gå via nätkabelns väggkontakt?
2. Ha ojordade kablar, och då istället via en separat kabel, jorda apparaternas chassin i t.ex. elementet?
3. Låta jorden gå via nätbrunnen genom IEC-kontakten och innan den går in i väggkontakten dela sig (som en ormtunga med krympslang) från nätkabeln och ledas till elementet?

/Bunkert
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/07 :  23:07:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det där sista lät faktiskt lite farligt...
En bra skärmad grendosa + ett par ordentliga nätkablar till stereon,skulle nog göra susen oxå.

CC:Är tredje alt. ett alternativ överhuvudtaget...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:15:05  Show Profile Send CC a Private Message
Att jorda i elementet är alltid ett risktagande! Skulle något bli fel så leder du 240v till elementet vilket kan leda till död o förstörelse! Jag har själv gjort det vid några tillfällen av olika orsaker men vill inte längre rekomendera det till någon annan pga riskerna! Så länge du har 100% koll på vad du gör så är risken mycket liten. Men den finns där och människor har dött utav mindre...

Alternativ 1 är den enda rätta om du nu inte bor helt själv i ett hus i skogen och aldrig har gäster! Med andra ord, riskera inte andras liv för en hobby...

Sadan finns det alternativ som jag själv överväger, som exempelvis att dra en separat jordledare ut till ett jordspett i backen. Riskerna med det är om jorden inte är "tillräcklig" men då riskerar jag främst min elektronik och inte den eventuella person som tar i ett strömförande element...

Vad du kan testa är alternatv 2 just för att undersöka om du upplever någon ljudande förbättring med att få din elektronik skärmad.
Fast det är minst lika viktigt att skärma kablaget så testet blir lite haltande...

Jag testade själv genom att koppla en enkelledare till jordstiftet på en stickkontakt som jag sedan satte i en nätlisten där stereon är kopplad för att sedan koppla till elementet efter att jag noga kollat att kabeln INTE var strömförande!!!
Men detta endast som test för att veta om jag upplevde jordningen som förbättrande!

Min personliga rekomendation är att du gör som Mc Square rekomenderade till dess att du fått framdraget riktig (jordad) kabel från elskåpet!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:39:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Bunkert!

Oj, det där var inte fackmannamässigt utfört!

Jag rekommenderar dig att köra ojordat istället.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:15:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hm, Bunkert.
Du måste ha anlitat samma elektriker som jag brukar anlita.
Han är ju iallafall billig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:26:58  Show Profile Send CC a Private Message


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/08 :  22:47:33  Show Profile Send esl a Private Message
Apparater som är kopplade ihop chassie till chassie så som är fallet med hifi apparater, de skall kopplas till samma grendosa.
Detta för att apparaterna skall få samma potential.

Det finns alltid en impedans i en nätkabel.
När apparater går till olika vägguttag eller ännu värre till andra faser då samlar man på sig så mycket nätstörningar som man kan!

Och det vill vi ju inte?
Vi vill ju bara lyssna på musiken och inte på modulerad musik.

Alltså, när apparaterna sitter på samma dosa så eliminerar vi differential mode störningar.

Det finns dock undantag och det är om du har en extern filtertransformator med så att du galvaniskt skiljer din apparat från de andra (den flyter) då är det ok att koppla till ett annat uttag.

Koppla in en apparat i taget till nätet utan några andra sladdar anslutna.
Vänd stickkontakten tills apparat höljet ger minst utslag med Fas-Pennan.

När alla apparaterna (som sitter i samma kontaktlist) är anslutna då kan du dra signalkablaget.

/esl

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/09 :  09:01:18  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det här är ju helt suveränt !

Stort tack för att ni delger mig all denna kunskap !

Jag börjar med att köra klabbet ojordat från ett uttag där inte stereon behöver dela ström med andra. Medans skaffar jag tre bra nätkablar och en skärmad grendosa. He he .

CC:
Låt sedan den produkt som har störst jordpotencial (.vanligtvis stärkaren) vara kopplad med jordförbindelse via nätsladden. Övriga apparater får istället sin jordförbindelse via signalkablaget till stärkaren.


Nätbrunnen i min cd-spelare har bara två piggar, alltså ojordad. Borde jag skaffa ojordad kabel även till slutsteget och låta jorden gå genom signalkablaget via förförstärkaren?

Jag lurar på att fläta Svalanders teflonisolerade kopparkabel. Jag mailade honom och frågade varför han inte hade den som färdig kabel i shopen. Han sa att det var för att den inte var godkänd, men att jag kunde fläta själv.
Vad kan han ha menat med "inte godkänd"?
Jag vill ju inte göra en till "bakom kylen"

Är en riktig pysslare. Andra DIY-alternativ?

Tips på en schysst skärmad grendosa?

Avståndet från apparaterna till grendosan kommer i princip vara det samma efter flytten till sommarn. Men avståndet från grendosan till väggen har jag ingen aning om. Kanske ska skaffa en riktigt lång för att gardera mig!

Hur lång kan den vara?

/Bunkert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000