HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Center surround för 7.1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TOOL
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:54:37  Show Profile Send TOOL a Private Message  Reply
Tjena.

Undrar om det är värt att satsa på 1 eller 2 (center högtalare) bak,kör nu 5.1 men har möjligheten via försteget samt oanvända slutstegs kanaler att ha 2st extra surround "center" kanaler,ni som har kört 5.1 och gått över till 6.1-7.1 är det värt det? får man ut något av det eller är det bara hokus pokus så vi skall handla mer grejor : )
Har soffan rätt nära bakväggen ca: 1m ifrån och rummet är väl inte det största heller för den delen,så fram vad ni vet-tänker o tror : )


Mvh Nicke

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:32:13  Show Profile Send IRONBERG a Private Message  Reply
Njae. Jag tycker inte det är värt mödan.

Visst blir det väl lite häftigare med en extra kanal, men är ljudmixen bra i filmen så behövs inte den extra bakkanalen. Kör man bakkanalerna ur fas så blir det precis som det skulle vara en högtalare direkt bakom lyssningspositionen.

Ska det vara något så ska det vara en riktig bakkanal iaf. inte DD ex eller nåt liknande för det är helt meningslöst. (pro logic teknik)

En annan grej är att det är inte alls många källor som stödjer 6 diskreta kanaler. 10 - 20 filmer kanske på sin höjd.

Waf faktorn är dålig med 6 högtalare och den blir inte bättre med 7 eller 8 ;P
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:24:12  Show Profile  Reply
Tycker absolut det är värt det, finns ju en hel del filmer med es/ex sen blir upplevelsen trevligare även med 5.1 material.
Sen lite längre fram i år kommer blue-ray och hd-dvd som kommer att ha diskret 7.1 ljud.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:07:31  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
sen blir upplevelsen trevligare även med 5.1 material.


Hur då, för att information som bör vara sammansatt delas upp?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:33:30  Show Profile  Reply
quote:
Hur då, för att information som bör vara sammansatt delas upp?

Svar ja. Och vad du menar med att den bör vara sammansatt förstår jag inte, målet är ju att få en stor ljudbild och inte höra var ljudet kommer ifrån.
Men tycker du inte om det så kan jag ju inte hjälpa det, själv tycker jag det blir sagolikt bra.

Sen säger jag det igen, hur kul är det att sitta med 5.1 om ett halvår när hd-dvd och blue-ray gör inträde.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:47:08  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nja, vad jag reagerar på är att man generelt pratar om 4 högtalare bak i 7.1, och 2 i 5.1. Bara för att man vill få mer spridning och ambiens i ljudet så behöver man ju inte fasvända varannan kanal. Det leder ju faktiskt till att du får en del av högra, bakre surroundinformationen på vänster sida. Man bör sitället använda fler ljudkällor.
Jag använder själv 6 högtalare bak, och har ännu inte hittat något bra argument för att koppla två av dem för EX/ES.

Men jag letar fortfarande bra argument...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/20 :  23:08:15  Show Profile  Reply
En anledning kan ju att man inte vill ha ljudet i ex/es kanalen även på sidorna?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/20 :  23:21:19  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
DTS ES-discrete-ljudet vill man kanske inte ha på sidorna (vet inte riktigt vad som händer med den informationen), men DD EX-, och DTS ES-matrix-ljudet är fasvänt ljud som bidrar till mer rymd. Det ljudet finns ju i vilket fall, det är ju ingen "unik" information, utan delas bara upp av en EX/ES-decoder (på samma sätt som de tidigaste pro-logic-systemen gjorde).

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/21 :  00:18:33  Show Profile  Reply
Nog debatterat om det (tycker jag i alla fall )

Hur kommer du göra sen med blue-ray och hd-dvd? Fortfarande 5.1?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:01:11  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag tror det kommer dröja långt innan HD-DVD/BluRay slår igenom. Önskan om något nytt format finns inte, så därför kommer marknaden gå långsamt framåt och vara försiktig med vilka titlar som ges ut på DVD eller något HD-format. Det blir väl på samma sätt som med SACD/DVD-A och CD. Bolagen ser helre till att få ut sitt material till så många som möjligt, än till en liten grupp entusiaster.
Sedan kommer också frågan om spelarna kommer att vara kompatibla med nuvarande format. BluRayspelare kommer förmodligen bara stödja CD och SACD, eftersom det är ett Sony som ligger bakom. HD-DVD och DVD-A i de andra spelarna.
Då blir det problem för alla som har en multiformats SACD & DVD-A spelare ansluten idag till sin reciver/processor via den externa ingången eftersom det är den man måste använda för att kunna ta imot 7.1-ljud från Dolby Digital Plus. Jag vill inte försaka högupplöst tvåkanalsljud för två extra bakkanaler i filmläge, som ingen av oss vet hur väl de kommer att användas. Jag kanske tänker om när jag hör ett diskret 7.1-ljud, men jag är tveksam till vad ett par högtalare rakt bakom kan tillföra.
Sony har ju nyligen försenat releasen av sin PS3 till slutet av året, som var tänkt att bli en av inkörningsportarna till Blu-Ray. undrar om det var PS3 som är försenad, eller bra material till Bu-Ray-mjukvaran?
Lite av de tankar och funderingar jag har om HD-formaten, vilka också ligger till grund att jag kommer fortsätta använda 5.1-ljud en bra stund framöver. 5.1 förresten..jag använder bara 4.0. Center är i fantom-läge och subsignaler klarar frontarna av helt på egen hand.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:53:13  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
mm det är lite synd ändå för jag välkomna dessa format väldans mkt och då mest blu-ray då den har mer kapacitet att lagra film utan att behöva komprimera bilden..

Dagens DVD format är inte så bra då många filmmakare får komprimera filmer otrligt mkt .. vilket gör att det inte alltid ser så bra ut (grynigt till max, digitala artifakter mm)

men som du säger.. det kommer o ta tid.. om det ens kommer att slå igenom =( men jag skall iaf testa lite filmer i de nya formaten...

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:08:09  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Dagens DVD format är inte så bra då många filmmakare får komprimera filmer otrligt mkt .. vilket gör att det inte alltid ser så bra ut (grynigt till max, digitala artifakter mm)

Håller med helt. Jag tyckte DVD såg super ut när jag hade min CRT-TV och lite billigare DVD. Med högupplöst plasma och Denon 3910 ser mycket väldigt grynigt ut om man sitter för nära. Men komprimeringen kanske finns där med de nya formaten också...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:58:13  Show Profile  Reply
Jag tror tvärtom, det kommer gå fort! Marknaden fullkomligt skriker efter högupplöst film. Sen är ju inte detta rätt forum helt klart, mest äldre som bara är intresserade av vinyl och gammla retrosaker.

Man ska komma ihåg också att sverige är ett riktigt U-land när det gäller högupplöst teknik. Stora delar av världen har haft detta i väldigt många år. Dom kommer ju skaffa sig högupplösta spelare direkt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/03/21 14:12:24
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/03/28 :  01:47:49  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag gillar inte vinyl och gamla retrosaker! Det suger getbalk!

Det är inte bara Sverige som ligger efter heller; Det gäller alla länder i världen utom USA och Japan. Dessvärre är det inte pga tekniska orsaker utan först och främst politiska som är orsak till detta skulle jag våga påstå. Man tjafsar och kan inte enas helt enkelt.

Jag håller med Bubben i det mesta och kör också 4.0, utan center, med så många bakkanaler jag får råd till. Tänker testa 5.0 med DTS ES Discrete när jag har 6 bakhögtalare, men än så länge har ingen av mina 200 filmer ES Discrete, inga nya jag köper verkar ha det heller och matrixkodningarna har Bubben redan skrivit om så det slipper jag.
Jag tycker fokus på 7.1 och liknande är oproportionellt stort i förhållande till den tid och de resurser som de flesta lägger ned på sitt "bakre rum". Snacka 7.1 med 2 sorgliga dipoler på bakväggen liksom......

Däremot är jag så gammal att jag minns tiden innan DVD och det var ingen lek för oss kvalitetsnördar kan jag tala om. Har fortfarande kvar en och annan köpefilm på VHS.
DVD har betytt allt för den här hobbyn trots laserdiskarna och jag är övertygad om att det går att slippa en hel del komprinering fortfarande genom att dela materialet på flera diskar, i första hand all bullshit ( extramaterial ) på separata diskar, därefter uppdelning av filmen på 2 diskar med byte mitt i för att få upp bitraten och genom att lägga än mer resurser på encodingprocessen vilket kanske är det viktigaste. Det är ju fortfarande megaskillnad på olika filmers tekniska kvalitet, speciellt vad gäller encoding av bilden och ljudläggning. Resurser och kompetens som vanligt altså. Kolla in Superbit och Critererions produkter om ni undrar vad jag menar.

Tänk bara på vilken tid det tog innan man lärde sig tillverka och spela upp CD på ett ordentligt sätt. Jag tror att vi har en bit kvar innan vi slår huvudet i taket på DVD-formatet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000