HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 8 st basar i en dörr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  09:38:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har 8 st 10 tummare liggandes till ingen nytta.
Funderade på att testa och sätta in dom i dörren till ett rum som är ca:3*3meter och 2,40 i tak. Det blir väl si så där dryga 20000 liter om jag räknat rätt, dvs open air.
Någon som har ett humm om vad jag kan förvänta mig av ett sådant arrangemange?
Blir det bara skit av alltihop eller går det att få ut ett vettigt basstöd till övriga anläggningen.
Har spånat på detta förut men aldrig kommit till skott.
Den tänkta dörren sitter btw på den andra kortsidan i rummet där jag spelar.
Dvs bakom lyssningsposition,så det kanske är dömt att misslyckas.
Har heller inte möjlighet att flytta befintlig anläggning till samma kortsida som basarna är tänkt att sitta.
Idèer ??????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/28 :  10:14:02  Show Profile Send markih a Private Message
Bakom lyssningen är väl tveksamt? Annars gäller det väl bara att finna element avpassade för 'open air', fixa att dörr och väggar inte 'resonerar' och att eventuellt avända lite EQ för att fixa tonkurvan?

markih
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/02/28 :  10:45:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Bygg en prototyp och prova för tusan , hade några liknande planer för länge sedan men blev tyvärr nedröstad
Att det kanske inte blir en optimal lösning är väl en sak men det
behöver inte bli dåligt för det. Lite spånplatta till prototypen
är väl inte hela världen .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  11:05:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack för possitiva svar här!
Nu blev suget att testa detta större än förnuftet
Jag har ju högtalare,förstärkare ja eq:n å hela köret faktiskt.
Det enda som jag inte har i dagsläget är ett medgivande av min kära hustru.
Det är nog det som blir svårast att anskaffa skulle jag tro
Nåväl! Hon reser väl bort någon gång ibland
Om vi nu återgår till själva dörren, spelar det någon roll hur man monterar högtalarna?
Ska man sätta dom så att hela dörren blir fylld eller ska man kanske sätta dom i nedre halvan av dörren så mycket det går?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/28 :  14:22:46  Show Profile Send markih a Private Message
"Hon reser väl bort någon gång ibland". Kör på och gör som Basil.

markih

Edited by - markih on 2006/02/28 14:24:12
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  14:25:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Haha! Jag har redan fått grönt ljus grabbar,bara jag inte använder orginaldörren.
Nu ska jag leta begagnad dörr i kväll :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:58:30  Show Profile Send Jazz a Private Message
Det här måste du posta lite bilder på!!!
Hade jag fått för frugan så hade jag satt ett frimärke(eller kanske 2)på någon av mina spegeldörrar, som bara ligger i vägen i uthuset,och skickat den till dig!!:-)

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  09:45:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jazz: Blir det av så lovar jag bilder :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:10:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
bygg och fota!!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:12:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
En dörr är på G iaf.
Hoppas bara den har rätt mått.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:28:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då är dörren förmodligen införskaffad

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:46:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul projekt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:50:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu var den införskaffad
Ska bara hitta tiden för projektet också.
Startar väl en tråd i diy-delen(inkl,en del bilder) när tiden är mogen, om ni är intresserade

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:54:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Låter som ett kul vansinnes projekt, reeltoreel!

Trevlig helg på dig!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:56:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Låter klart intressant....och glöm inte de utlovade bilderna

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/03 :  16:02:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hehe! Jag nog är det vansinnigt alltid.
Men å andra sidan är detta något jag drömt om sedan jag var liten grabb.STOOOOOOR baslåda
Har ingen aning om hur det kommer att låta (skit förmodligen) men då
har jag åtminstonde provat och behöver inte grubbla på det mera.

När bygget är igång kommer bilder, jag lovar.
Trevlig helg på alla er också

reel/

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:04:31  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vansinnigt och vansinnigt? Det borde bli en IB-sub, det bästa bas som går att få, typ! Funderade själv på detta att använda sovrummet i min förra lägenhet till låda men kom aldrig till skott innan jag flyttade. Elementparametrarna borde vara ung samma som för dipol för att fungera utan kompensationer, dvs lågt fs, qts runt 0.6, rejält xmax och så stor area som möjligt...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:24:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vad säger ni om att prova isobarik?
Nog för att det ser kanske mannligare ut när man ser alla 8 hötalare,men det var ju ljudet det handlade om.
Kanske inte så snyggt på utsidan mot vardagsrummet heller men............

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/03/03 17:25:25
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/03 :  22:43:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tror nog att du tjänar mer på maximal area. Om lådan är på 10 eller 20000 liter spelar nog mindre roll.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/03/03 :  22:46:04  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kör på Reel to reel!
Tycker man skall testa när man har möjlighet.
Det är ju så man lär sig.

Jag har själv en 18" bas som jag vill göra ngt kul med.
Hade en galen ide att bygga en låda som är lika bred som rummet (4.5 m) ca 30 cm djup och 50 cm hög med två portar i varje ände. Denna skulle då stå kloss mot bakvägg och skulle se ut som en låg bänk som man kan ställa (limma fast) saker på.

Bild:
______________________
I__________O__________I

Stereotypen
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/03 :  23:55:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Klart är iaf att detta skall göras, frågan är bara när man får tid.
Ska försöka börja nästa helg om inget kommer emellan.
Tack för all support grabbar

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/03 :  23:56:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Tror nog att du tjänar mer på maximal area. Om lådan är på 10 eller 20000 liter spelar nog mindre roll.


BRA! Då kör jag på det.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/03/03 :  23:59:53  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Om du har nyckelhål så får du basreflex

Stereotypen
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/04 :  10:15:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Om du har nyckelhål så får du basreflex



Det kanske är det som är nyckeln till det perfekta ljudet

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/03/04 :  12:44:18  Show Profile Send Hajfi a Private Message
"The Doors" borde ju kunna låta bra dock lite instängt kanske

Stereotypen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000