HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu bygger vi en diffusor (skyline)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:43:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NU så är den klar.

Vi kan väl se denna som en prototyp.
Dels för att de om det gick att såga frigolit,,, vilket det gör,,, men får en otroligt statiskelektrisitet.

Sen om det skulle gå att använda silikon som lim,, vilket verkar fungera.
Vikten på denna blir inte heller allt för stor.
Det går åt mindre än en bit på 60x120cm till en sktline med måttten 36x36cm

Slutresultatet blev så här (Skall ha en bottenplatta under hela)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:55:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert

vad körde du med för lim ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:56:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert

vad körde du med för lim ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:59:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om du ids fråga 2 gånger, så kanske du orkar läsa EN gång

quote:
Sen om det skulle gå att använda silikon som lim,, vilket verkar fungera.

Ofärgat silikon!!!!
Tar en stund att torka, men ger justermån om man skulle behöva det.
Får väl modifiera sågen lite, så den klarar 50mm frigolot. Bygger lite mer i bredd (60cm) - Borde räcka med 4 st såna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  23:04:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Skulle bara kolla dig

Ska du slabba på med färg med ? Vattenbaserad färg fungerar utmärkt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  23:06:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Funderar på att dra en sväng med nån färgspruta, så att den blir enbart diffuserande.,,,Men troligen orkar jag inte

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/24 :  21:49:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det här med att såga frigolit, de gånger jag handjagat har det blivit hur mkt smulor som helst, är det anorlunda med el-såg, eller, är bara så nyfiken hur du bar dig åt för att slippa. Skiljer det mkt på frigolit och frigolit?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/24 :  21:57:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag skulle nog hellst skära det med glödtråd eller möjligtvis bandsåg.

Zalve tror att det snart är dax att avlägga ett besök hemma hos dig.
Du bor ju inte så långt bort från Linköping

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:40:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag kopplade in byggdammsugaren till sågen,,, Visst blir det lite "flis/spån/smulor", men det blir det ju av allt sågande.

Tobbe: Får jag bara fixa ordning lite mer, så går det att komma förbi.

Borde inte fler vara intresserade att bygga såna här för under 50:- st ?

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:10:03  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Är inte byggkostnaden mer än 50 spänn?

Musiclover!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:25:29  Show Profile  Reply
Jag är väldans sugen, vad tar du för sågningen

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:28:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kolla vad en skiva 600x1200x30mm Frigolit kostar, samt lite lim,,,
http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1150

Vi fixar sågningen en dag Martin. Tar en dryg timme kanske.
Limningen är det som tar tid.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  01:35:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jag är väldans sugen, vad tar du för sågningen

Jag har redan beställt 2-3 svarta sopsäckar fulla med bitar , men har inte fått nått svar än

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 01:36:34
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:12:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jahå,,, Var det en beställning.
om man inte packar dem med omsorg, så tar en diffusor "en papp-påsefrån ICA" i storlek.
Lägger man dem med omsorg, så får man nog ner 3-4st i en likadan påse.

Frågan är väl vad det är värt att få det tillsågat och levererat till DIYträffen i GBG

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  12:50:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du kan ha en såndär knypplings kväll dagen innan. Konsten att limma ihop en Skyline

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/26 :  08:35:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Borde inte fler vara intresserade att bygga såna här för under 50:- st ?

Absolut

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/26 :  09:29:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Låter bra det..

Klart att man är intresseras av diffusorer mm.
Men först måste jag ju bli färdig med min husrenovering...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:35:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Kan man inte såga med "glödtråd"? Jag har sett något om hur man bygger en egen glödtrådssåg med motståndstråd från http://www.clasohlson.se/ och då smular det ju inte.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/26 :  12:38:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det finns säkert fler sätt, en del som nog är bättre,,, Dock passade detta mig, då utrustningen fanns hemma.

Skall nog bli några till, kanske i en större storlek.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/26 :  17:55:34  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Häftigt bygge Zalve....

tänkte på limmet, det borde ju funka med vanlig latexfog, det är väl det dom limmar upp såna frigolit taklister med.....
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/02/26 :  18:35:47  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmmm Zalve Man hoppas ju på att det kommer mycket bilder på detta projekt... Du brukar ju vara en hejjare med kameran

Klart läckert bygge.... funderar på vad frun skulle säga om det i vardagsrummet

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/26 :  18:50:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Latex borde fungera bra. Nu fanns enbart silikon eller Marinfix hemma och svart kladd på vit frioglit kändes inte som nån höjdare.

Det är svårt att fotografera när man jobbar, så där för blir det inte så mycket bilder,,, som tex nu när det blir en hylla till slutsteget...

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:09:57  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Zalve....

Jag kanske har missat info, men vad var det som fick dig att vilja just de frekvenser du valt till din diffusor? mätningar, eller annat?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:39:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var lite olika info som låg till grund för detta.
Dels ville jag överbrygga delningsfrekvensen mellan top och mellan registretregistret (2800Hz)
Dels hur mycket jag kunde djup jag kunde ta från Taket, innan det blev på tagligt att den stack ner (20cm)
Dels var det vad jag visste att utrustningen klarade av. Så några faktorer blev det.

Detta var dock mest en test för att se att det fungerade att bygga så här.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/05 :  00:02:21  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det är inte svårt att hitta en marknad för att sälja en diffosor som var formsprutad i ett stycke plast. Det dyra är investeringskostnaden av verktyget samt marknadsföringen. Har funderat ganska mycket kring det här och har varit i kontakt med plasttillverkare . Priset är en direkt funktion av verktygsstorleken. Så ett modulsystem är den bästa framkomliga vägen.

Sen skall man ju hitta en Kines som gör dom kanske.

Zalwe går den hårda vägen!
Om man har barN som gillar klossar så kan man ju kobinera nytta med nöjje!!
Kämpa på!
/esl

EDIT barn inte bar.. fast det kan va kul med bar också kanske...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/03/05 11:17:26
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000