HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu bygger vi en diffusor (skyline)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:36:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter mycket snack, så kune jag inte låta bli att prova en sak.

Först blev det ut i garaget och kolla vilken tjcoklek min lilla bordssåg klarade av, sen blev det iväg att handla (Dyrt), för det blev Coop som fick stå för material och inte byggmax,,, som det blir nästa gång.

Frigolit eller Cellplast inhandlades... 1200x600x30 (30mm för det var vad min såg klarade av med marginal)

Efter en dryg ½timme,, eller kanske en timme så var sågningen klar,,, och resultatet såg ut så här...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:39:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bitarna är sågade till 30mm bredd,,, och plattan hade 30mm tjcoklek,,, för att på det enklaste sättet fixa till nåt att testa med.

NÅGRA bitar blev det... typ 131 st

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:40:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ordnar man upp det, så kan det se ut så här.,,
Orkade dock inte fixa till de minsta bitarna.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:40:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hejaheja friskt humör!
Bandsåg är fint som snus. Hoppas du hade en sådan till hands.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:43:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ingen bandsåg, dock en enklare Bordsåg.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:02:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Detta skall bli för första relexen i TAKET...
Skall hitta en bild,

En något mindre än denna

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:17:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tar man det lite lugnt, iaf vid slutet av snittet så går det bra.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:20:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Av en liten händelse, så hade jag en 90graders hörn av spån ihopskruvat (För andra projekt) som nu kom till användning.

Här ser vi även att alla snitt inte blev perfekta. Men skall de sitta neråt, så gör det inget.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:21:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Här är det efter 2 lager.

och här efter 4st,

och nu får det vila över natten, så skall vi se om det sitter ihop sen,

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:37:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Finns beräkning av formen.
Lim återkommer jag till, när jag vet om det fungerar...

Lim med Acceton, tror jag INTE fungerar så bra.

Vet att vanligt trälim skall fungera,,, dock så tar det lite förlång tid för mig (Trodde jag iaf,,, detta verkar ta lika lång tid)

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  07:25:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kul att du hoppade på tåget Zalve , nu väntar vi på fler bilder

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/02/23 :  09:24:01  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Snygga kap Zalve!

Kanske bidra mitt arbete ditt bygge. De ska läggas ihop från 1...12 :
Taget från http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/23 :  09:31:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Detta är klart intressant.

Själv funderade jag på att göra liknande fast med fura fyrkantstav 30x30mm fast frigolit är ju betydligt billigare

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:06:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Och framförallt lättare

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:14:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Så sant så

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:36:01  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Kul Zalve Ett tips jag fick från Mats på Svanå;Absorbera
Första takreflexen och sätt diffusorn i taket rakt över lyssningspositionen.

Lycka till
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:46:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tobbe_L: Jag HAR 2st såna. 25x25mm och 600 mm i bredd,,, DU får GISSA vad de väger.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/23 :  13:41:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mer än frigoliten
Om de är 60x60cm så borde de väga runt 25-30kg...

Finns det något optimalt mått på stavarna, tvärsnittet alltså???

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2006/02/23 13:43:01
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  14:20:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Måtten är väl beroende på vilka frekvenser man vill diffusera.
Jag har valt 860-5700Hz.

Skall kolla omsågen klara av 50mm, då sjunker topp-frekvensen till lite under 3500hz.

(Vikten stämmer rätt bra på trät)

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  14:30:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
och med ytterligare 2 lager så ser det ut så här...

Vi börjar närma oss nåt

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/23 :  14:55:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Som sagt klart intressant detta

Hur skulle det bli om man skar ut stavar i cellplast med öppna celler?
Men då kanske de mer blir som absorbenter.

Akustikbehandling är inte riktigt min starkaste sida....

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:04:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det går saaakta det här

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:55:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Att det går sakta,,, Har åkt på nåt som kan liknas vid RYGGskott,,, Inge trevligt,,, Får se om jag kan få lite hjälp med att få upp bitarna i bordshöjd.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:11:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Oj

Hoppas det fixar till sig snabbt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  19:31:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Finns väl hjälp att söka, så det skall nog bli bättre,,,

Ett lager till är på gjort. Förhoppningar finns om att slutföra den i kväll.

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:55:20  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Heja heja! =) hur stor ska den bli?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000