HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ny spelare trots allt...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:07:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja - ingen har väl missat att jag försökt sälja min Yamaha DVD S2300, den finns fortfarande kvar och jag har egentligen varit väldigt nöjd med den. NU MERA SÅLD!

Har haft lite andra spelare på besök, men Yamahan har hela tiden givit svar på tal och måste vara en av de mest välljudande multiformatspelarna som funnits på markanden - för rimliga pengar vill säga...

Sista tiden med slutstegsuppgraderingen (Mer om det kan ni läsa Här!) så har det ändå börjat gnaga lite att det kanske kan bli bättre (vilket det givetvis kan...).

Jag har ju bara haft Yamahan till 2 kanals musikåtergivning och det känns därför lite onödigt med bildmöjligheterna. Samma sak med DVD-Audio, jag har bara en DVD-Audioskiva, så även detta kan jag vara utan, SACD däremot har det väl blivit ett drygt 20 tal skivor de sista 2 åren så det vore ju trevligt om den "nya" kunde avkoda sådanna skivor

Eftersom kassan av naturliga orsaker är lite skral efter slutsteginköp mm så är det återigen begagnatmarkanaden som är intressant - mina funderingar har gått ungefär så här:

Om nu Yamahan kostade 15.000 Kr och nästan tar alla format, vad får man då om man plussar ca 5.000 Kr på nypriset, men väljer bort; DVD, DVD-Audio, MP3 osv och satsar på en maskin som "bara" spelar Cd och SACD?

Borde man inte få en mycket mer kompetent spelare då? Vad göra om man bor i Kalmar och inte har så stora möjligheter att provlyssna innan köp? Jo man handlar på känn ...

Nåväl vad blev det nu då? och blev det någon förbättring ljudmässigt?

Häng med får vi se

Vi tar ett par bilder som visar märke och serie till att börja med:

Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/03/21 12:34:50

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:20:56  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
555..?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/23 :  09:52:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Spännande DrKim! Kanske får jag en snabb lyssning på fredag eller lördag?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:36:45  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det vet du att du får Engelholm

Ja - 555 låter som en kvalificerad gissning, ska vi titta vidare

Visst är det en Sony SCD 555ES

Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  12:38:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi fortsätter väl med ett par bilder till..

Väldigt fin finnish på spelaren, den kostade som sagt runt 20.000 Kr och just denna är från 2003. Ytterst välbyggd och handhavandet är som en dröm - luckmekanismen verkar vara styrd av vakum Vikten på spelaren ligger på ca 15 Kg

Blankt japp

Dom andra spelarna är hanvisade till avbytarbänken, eller avbytargolvet i det fallet . Dom ser lite sura ut tycker jag...

Nå är den nya guldspelaren bättre

Svaret kommer snart...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/23 :  14:34:52  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Grattis till ett bra köp - jag ägen en svart :-)
I mitt tycke den optimala spelaren ur Sonys första generation SACD-apparater. Drivverket klarar alla skivor utan gnäll, vilket man inte kan säga om alla multispelare!
Det som är speciellt med Sonys första generation är att de är optimerade för DSD. Det innebär att PCM konverteras (ej uppsamplas) till DSD innan daccarna. Uppbyggnadsmässtig är den i princip en något nerbantad SCD-777ES med en konventionellt uppbyggd transport.

Min spelare är modifierad till en Vacuum State Level5 (www.vacuumstate.com). En vän till mig har just köpte en Ayre CX5e multispelare för 65.000 kr. Jag kommer att jämföra min Sony hemma hos honom - och förväntar mig att min är bättre. Allen Writes modifiering tar denna utomordentliga spelare till en annan dimension - nej planet! Jag tänker aldrig byta eller sälja denna svarta juvel.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:07:02  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
OK - mkt spännande läsning freann, hur går själva uppgraderingen till? Skickar man spelaren eller kan man modda själv? Hur mkt kostade modden inkl allt t.ex. ev transport/frakt osv...

Mkt tacksam för svar

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:07:51  Show Profile Send freann a Private Message  Reply

Du kan skicka spelaren eller köpa modifieringen som ett kit.

Ombyggnaden består av följande:
- separat Tent-Labs klocka med helt egen strömförsöjning
- nya digital/analog-moduler med dgen strömförsöjning

Det innebär att det sitter total fyra transformatorer i spelaren efter ombyggnad.

Signalen plockas ut *innan* spelarens dac. Den oprocessade DSD-strömmen leds till ett filter och därefter till analogdelen - allt på ett nytt separat kort. Ingen egentlig digitalomvandlig sker!!
Analogdelen är minimalistiskt uppbyggd med FET:ar utan motkoppling och lämnar endast 1V ut - 12dB mindre än en vanlig spelare.

Man kan faktiskt spela på originalutgångarna eftersom ingen originalelektronik (förutom klockan) är bortkopplad. Jag har plockat bort stömsladdarna till original analogdel, samt planerar att löda loss dacarna från moderkortet.

Återkommer med länkar till recensioner.
Priser kitet samt modifiering hos Vacuumstate samt hittar du i pdf-filen på denna sida:
http://www.vacuumstate.com/son-kits.htm
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:26:18  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ok - jag har kollat där och även läst igenom:
http://www.vacuumstate.com/various/SACD_2005.pdf

men det som fick mig att tveka lite på att modda själv, var denna pdf:
http://www.vacuumstate.com/various/Level_5_Brochure.pdf

Men om jag förstår det hela rätt så kopplar man in ett par helt nya kontakter och dom gamla utgångarna används inte, skulle det inte vara snyggast om man på nått sätt kopplade bort elektroniken som du säger och kopplade det nya kortet till de gamla utgångarna.

Visst lite svårt att återställa till orginal - men det vill man väl ändå inte göra.. Nåväl det kanske har att göra med platsbrist invändigt...?

Hur kopplas klockan och digital/analog-modulen? Krävs det lödning eller kopplas de i orginalkontakterna invändigt?

Har jag förstått rätt att den så kallade plus (5+) uppdateringen inte är aktuell för 555: an, den uppgraderingen gällde bara SACD och där var redan; SCD 1 och SCD 777 och SCD 555 tillräckligt bra, eller?

Om du inte vill skriva vad det kostade här - så får du gärna skicka ett PM - om du vill, vill säga

Tackar för svaren så här långt

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/02/23 22:25:23
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:30:48  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Min spelare är ombyggd hos Sontec i Stockholm. Jag var i kontakt med Harmony Design, Mattias kunde tänka sig att utföra en ombyggnad.

Det går inte att helt ta bort orginaldelarna, eftersom allt sitter på samma kort. Ombyggnaden kräver lödning på flera punkter. Mina kort är monterade på undersidan av spelarens originalkort.

Kontakter: på min sitter ett par WBT NextGen AG... Originalkontakterna är inte särskilt märkvärdiga. Det är bättre att separera helt.

Level 5+ - ja, alltså... det är lite svårt att tyda hans text, men jag tolkar det så att det är de tre modellerna (555/777/1) som kan uppgraderas till plus... Tänkt maila Allen och fråga faktiskt...

Jag kan bidra med lite interiörbilder så småningom...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:50:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ok - tusen tack, för all information om uppgraderingen, varför är jag då så intresserad av ombyggnad

Svaret är lika enkelt som tråkigt Jag tycker inte Sonyspelaren är en solklar uppgradering idag, den spelar på ett annat sätt och har helt klart en auktoritet som Yamahan saknar till viss del - men saknar bland annat Yamahan homogenitet.

Sonyspelaren spelar betydligt mer "på" lyssnaren och är mer "hifikorrekt" med en viss betoning i det övre registret, vid rena hifi-plattor upplevs detta som en stor detaljrikedom och en bra luftighet, ljudbilden är större medn 555: an, vidare så har den mer pondus i basen. Vid viss musik så finns det tendenser till att lyssningströtthet uppstår på grund av att toppen tenderar att bli lite vass och rå.

Men Yamahan har liksom Yamaha redan hade på CDX 1060 ett härligt förhållningssätt till musiken - spelar lite mer laidback, med värme och alla detaljer finns där ändå (om än lite nedtonade jämfört med Sonyn) - ljudet är mer homogent och sticker inte iväg - ljudbilden är som sagt något mindre men får nog ändå anses vara bra för prisklassen. Med Yamahan har jag aldrig blivit lyssningstrött - vill bara ha mer

Men samtidigt så har ju Sonyn ett digitalfilter i 5 steg - och med olika inställningar till olika musik går det att anpassa spelaren ganska bra. Dock ett litet elände att komma ihåg vilket filter som passar till vad osv. Vad det gäller byggkvalitet och handhavande är båda betydligt över genomsnittet - men Sonyn tillhör det bästa jag upplevt, så den ronden går solklart till Sony.

Avslutningsvis så kan jag säga att Sony har det som Yamahan saknar och tvärtom - en kompromiss mellan de båda hade helt klart varit att föredra. Yamahas lite lena laidback och homogena spelstil kombinerat med Sonyns stora ljudbild, renhet och dess höga detaljeringsgrad hade ju varit något av en dröm.

Så vad ska jag nu göra då?

Jo jag ska ge Sonyn en rejäl chans, av erfarenhet vet jag att byten i anläggningar inte brukar sätta sig på ett par dagar, - det kan ta veckor (om det är jag som vänjer mig eller om det händer något annat låter jag vara osagt). Jag ska även ta reda på mer om uppgraderingen, den låter ju faktiskt som den kan vara svaret på mina önskningar

Oavsett så kommer jag att skriva en utvärdering när Sonyn gått ett tag till i anläggningen, den kanske behöver ett tag på sig som sagt.

Yamahan är fortfarande till salu och beslutet att gå vidare står fast - om det blir med Sonyn eller något annat får vi se. Vad som är helt uppenbart är ju vilken sanslöst trevlig CD-spelare Yamahan är för de småpengarna den kostar nu...

freann - du får gärna komma med mer ljudkommentarer, angående skillnaden mellan din uppgraderade och orginalet - vill du posta bilder, så går det också jättebra i tråden...

Ett par bilder på hela uppsättningen..

Och så en dammig bild från vänster också...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/02/23 22:29:54
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/23 :  19:08:00  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Bättre byggkvalitet än din nya Sony finns nog inte, den är i en klass för sig. Man behöver inte lyssna på den, bara sitta och öppna och stänga luckan och dreggla

Tråkigt med ljudet dock, om den inte blir "bättre" av att stå på några dagar. Förutom att byta spelare igen eller tweaka så finns ju andra alternativ. Det enklaste och billigaste är att prova andra signalkablar. Det finns ju kablar med med laid back karaktär och det kanske skullle passa bra. Ett annat alternativ är ju att byta försteg, kanske samma tillverka som ditt slutsteg. Ett rörförsteg kan ju också ge en mer laid back karaktär.

Lycka till

StefanB

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/23 :  19:22:37  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Eftersom min spelare redan var modifierad när jag köpte den kan jag inte kommentera skillnaden mot en "stock".
Det är naturligtvis lätt för mig att påstå att en VSE-moddad 555ES tillhör den yppersta eliten av CD/SACD-spelare. Du får ta till dCS och EMM Labs för att ta nästa steg. Jag får väl ta min spelare till Robert på Audio Concept och köra den mot EMM Labs-kombinationen...

Lite länkar
Allen Wright är mycket aktiv på detta forum:
http://www.audioasylum.com/forums/hirez/messages/214657.html
Här hittar du även många ägare.

http://www.warrengregoire.com/hifi-stereo-sony-sacd-mod.htm

Positive Feedbacks tester av 9000-modellen i tidsordning:
http://www.positive-feedback.com/Issue15/9000se.htm
http://www.positive-feedback.com/Issue16/brutus04dr.htm
http://www.positive-feedback.com/Issue23/vsei_sony9000.htm
http://www.positive-feedback.com/Issue23/vsei_level5.htm

http://www.chevinaudio.co.uk/html/about_us.htm
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  20:47:21  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
StefanB!

Jo - kablar och andra tweaks har jag redan testat, min DIY kabel är väldigt snäll i karaktären, sedan har jag en två uppsättningar Harm Tech ProSilway MK II och en uppsättning Harm Tech Truth Link, den sistnämnda är ju också känd för att vara varm i karaktären. Trots detta funkar ProSilwaykabeln bäst (som vanligt..)

Att ge sig in i en byteskarusell vad det gäller försteg för att åtgärda något som ju helt klart beror på CD: n tror jag inte på - det har ju funkat med Yamahan... (alltså egenskaperna som är jobbiga dök ju upp med Sonyn, men samtidigt så kom vissa saker som var nedtonade med Yamahan fram med Sonyn).

Men jag är ändå ytterst tacksam för tipsen du lämnat och jag ska ta dem i beaktning om ljudet inte förändrar sig mer till det bättre...

Men jag känner ändå att jag måste göra en förtydling; Det låter INTE dåligt med varken Yamaha- eller Sonyspelaren, jag är inne och petar i detaljer och jag skulle utan tvekan kunna leva med vilken som - men allt kan bli bättre och jag hade kanske hoppats på ett större kliv uppåt - men det blev istället ett kliv åt sidan (svagt uppåt kanske)

freann!

Återigen - tack för info och länkar ...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/03/21 16:56:34
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:50:25  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ytterligare ett försök att beskriva hur bra en VSE-moddad Sony är:
Kompisen som just köpt Ayren har i ett halvår letat efter en begagnad 555 att modda. Har äger sedan tidigare systermodellen DVP-9000ES, moddad till VSE Level 2. Tyvärr är transporten i den maskin rätt kinkig vad gäller främst SACD-skivor, vilket gjort att han "degraderat" den till DVD-spelare.
En 555ES moddad till Level 5 skulle då bli ett perfekt komplement till hans Wadia 861SE moddad till Statement Level av Great Northern Sound (www.greatnorthernsound.com). Statement-modden på en 861SE går loss på $3000 exkl. transport t.o.r. USA.

Uttryckt annorlunda - modda spelaren. Det blir troligen att vara den sista CD/SACD-spelare du kommer att äga.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:23:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hehe - ok, jag ska verkligen överväga detta... hyggligt sugen, och löning i morgon
Tackar - för otrolig inspiration

Någon annan som har erfarenheter av spelaren moddad som omoddad, skriv gärna här eller skicka PM...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/24 :  16:55:58  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Äntligen - nu har spelaren börjat mjukna lite och det där allra hårdaste och råa är borta - fortsätter det så här så kan det bli riktigt bra

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:40:09  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Hur känns spelaren nu, sådär ett par dagar senare? För du har väl bestämt dig för att modifiera den hoppas jag..?

Edited by - freann on 2006/03/01 18:43:53
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:53:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Freann!

Jo - jag är numera väldigt nöjd med spelaren och riktigt sugen på en moddning - tyvärr så har jag insett att en svart skulle passa så mkt bättre i min anläggning. Därför blir det ingen modd på den guldfärgade, får jag däremot tag på en svart så är det inte omöjligt att det blir en moddning - har precis satt ut en bytesannons

Redan nu så har spelaren blivit den perfekta kompromissen mellan Yamahan och den "ej inspelade" Sonyn - hur den låter efter moddningen vågar man knappt spekulera i

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/03/21 12:33:33
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:52:21  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Vad får man betala för en omoddad, begagnad 555:a i bra skick? Och vad kostar en "modd"?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:48:36  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Audiovector!

Jag gav 6.000 Kr plus frakt för min omoddade - det är även vad jag begär om jag inte hittar ett byte (har faktiskt ett byte på gång, otrolig tur i så fall). Jag tror dock att ett rimligare begagnatpris borde ligga runt 10.000 Kr om man kollar utbud och prestanda.

Jag har inte riktigt klurat ut vad modden kostar, men beroende på hur mkt man vill göra själv och olika fraktkostnader - så borde det ligga omkring 10.000 Kr för en modd (ge och ta nån tusing).

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:28:24  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Priser hittar du i denna pdf: http://vacuumstate.com/various/SACD_2005.pdf

Senaste nyhetsbrevet från Allen: http://vacuumstate.com/various/NL_Spring_'06.pdf
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/03/23 :  22:21:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha - då äger man en svart istället.. bilder kommer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:20:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
grfmkrggrrr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:14:34  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Johan!

Bättre lycka nästa gång
Skämt å sido - grymt sug efter spelaren, 7 mail och 4 samtal på 3 dagar angående rent köp...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/24 :  10:54:53  Show Profile Send Mats h a Private Message  Reply
Jag är också nöjd med min numera guldfärgade spelare-alla nöjda utom johan?

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000