HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Elektrostat hörlurar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/07 :  08:56:34  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej! Är ganska skakis efter att ha varit och lyssnat på ett par stax lurar nyligen, plötsligt har jag fått ett nytt inköpsmål i livet . En liten reservation dock innan köp; Koss har ett par liknande lurar, ESP 950 ( http://www.ljudman.se/ ). Finns det någon som har ngt att säga om dessa?

-

Edited by - coldcut on 2006/02/07 08:57:19

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:34:23  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Jag har haft Koss esp 9 som är föregångaren till esp 950.Det är en gammal studio hörlur som jag har tyckt väldigt mycket om. Esp 950 har fått varierade omdömmen men jag tror att de är riktigt bra. Esp 9 var det och de ändå ifrån 70-talet.

Jag anser att ska man ha lurar så är elektrostatiska en klass för sig. de har en underbar ljudkaraktär.

Kolla ifall de har öppet köp. Då vet du ju helt säkert ifall det är något för dig.

Edited by - jaejin on 2006/02/07 14:35:27
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/07 :  16:52:06  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Jag anser att ska man ha lurar så är elektrostatiska en klass för sig. de har en underbar ljudkaraktär


Ja, av det lilla jag hört kan jag skriva under på det! Problemet är väl oftast att dessa produkter ligger i beställningssortimentet på de flesta/alla butiker. Säkert inte så populärt att beställa hem för testandets skull..

En annan omtalad lur är ju AKG K1000, http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0903/akgk1000.htmingen elektrostat, men väl en säregen konstruktion som kan kopplas in direkt på hemmastereons högtalarutgångar. Samma sak här med beställnings historien. Kanske ngn här har erfarenheter även av dessa?

-
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/07 :  17:15:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har provat en hel del lurar genom åren.

Om vi börjar med AKG K100 så låter den riktigt bra.
Tyvärr så fick jag en hissklig huvudvärk efter ett tag lyssnade.
Detta pga kuddarna som håller lurarna på plats.

Stax har jag lyssnat på ett par olika varianter.
Visst låter de bra men kan inte påstå att jag tycker de är så fantastiska.
De jag har lyssnat på har en betydligt ljusare ljudbild än tex HD 650.
De passar utmärkt till klassisk o blåsmusik mm.

Mina personliga favoriter just nu är ett par Beyerdynamics DT-931.
De ligger någonstans mitt mellan Stax Lamda-pro o HD650.

Vill man ha Stax så rekomenderar jag att leta på beg marknaden runt om i värden. Spana på ebay mm.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:19:54  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Tack för svaren! Får mer och mer att fundera på . Troligen är väl det bästa att börja med något inte alltför dyrt kanske, innan man vet hur mycket man gillar "lur-lyssning".

Lägger in 2 bilder på designmässigt riktigt snygga lurar jag hittade:
Överst JVC nedan Sony. Bägge asdyra förståss...




-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:42:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har ett par Stax Lambda och jag tycker att dom låter väldigt bra men jag har också ett par Sennheiser SH600 som också låter väldigt bra. Skillnaden dom emellan är inte stor... så pass liten att priset inte är värt skillnaden.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:30:54  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
gcs> Hur tycker du att stax fungerar till olika sorters musik? Har själv bara lyssnat en kortare stund.. När det gäller sennheiser, hur driver du dom? Separat hörlurssteg eller direkt från utgång? I så fall hur upplevde du skillnaden?

-
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/08 :  07:22:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om du har möjlighet så ta o åk på Cybers hörlursträff den 4/3.

Här kan du läsa lite om de olika lurarna som jag pratar om.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40415

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/08 :  10:57:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Mina Stax driver jag från tape out och tycker att alla sorter av musik låter bra. Lurarna har ett ganska luftigt ljud vilket naturligtvis beror på att dom är av öppen typ. Sennheiser HD600 är också öppna och därför luftiga men jag har tyvärr ingen speciell hörlursförstärkare. Jag driver dom från utgången på en Hitachi HCA8300 som är en(relik)förförstärkare från slutet av 70-talet. Jo en sak till....jag har fått byta bygeln vid ett tillfälle på mina Stax. Jag tycker att konstuktionen är klen och det var inte billigt att byta. Sennheiser HD600 eller 650 känns mycket stadigare och som sagt skillnaden i ljud är mycket liten.

Edited by - gcs on 2006/02/08 11:02:20
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:10:22  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Jag använder Stax SRXmkIII vid inspelningar. Har tidigare använt Micro Monitor som också är bra. SRXMKIII har en aning "presens" men är robustare än Lambda. Lambda finns i ett par utföranden sär den som kallas Lambda Pro har bashöjning och enligt min smak alldeles för svulstiga. Det påstås att de togs fram för att Mercedes behövde en bra lur för att reducera och analysera oljud i kupe'n.
Stax SR44 är en elektretlur som fungerar nästan lika bra som de dyrare.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/02/10 :  16:29:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
AKG K1000 har jag för mig inte tillverkas sedan ca ett år tillbaks i tiden.
Butiker kan förståss ha exemplar kvar och så finns förståss begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/02/11 :  17:33:38  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
ej! Är ganska skakis efter att ha varit och lyssnat på ett par stax lurar nyligen, plötsligt har jag fått ett nytt inköpsmål i livet . En liten reservation dock innan köp; Koss har ett par liknande lurar, ESP 950 ( http://www.ljudman.se/ ). Finns det någon som har ngt att säga om dessa?


Hejsan!

Om du vägarna förbi (testet av hörlurar) den 4/3 så får du chansen att lyssna på olika lurar

/Cyber
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2006/02/11 :  23:29:13  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Jag har nu både K1000 tillsammans med Norh's SE9 och Stax Signature II system och jag kan säga att det är en väldig skillnad på karaktären. Elektrostater har ett väldigt luftigt ljud, det låter som om ljudet kommer ifrån luften runtikring. De har också ett väldigt säreget basljud. Många säger att det är brist på bas men det är nog snarare en exakt bas. Inget att jämföra mot en 12" eller en vanlig hörlur. De låter helt otroligt bra och jag skulle vilja säga att om du vill ha den mest detaljrika ljudåtergivningen och samtidigt ha ett naturligt ljud så är elektrostater det enda valet.
K1000 luren är lik när det kommer till att ljudet kommer utifrån. Det är ruskigt hur likt ett par högtalare den låter. K1000 har en mer "punchig" bas och med nästan lika exakt bas. Många tycker att den är ljus (lite åt grado hållet medan stax är mer åt sennheiser) men med en bra rörstärkare så kan man runda av det ljusa en aning.
När det kommer till mellanregister och diskant så finns det inte så mycket mer att säga än, så bra det kan bli. En grym urmejsling i båda men stax är nog snäppet värre där. Jag har inte lyssnat på alla högtalare som finns men har jämfört dessa lurar med bland annat Meridian DSP5200, Bc Acoustique ACT A4 och Martin Logan Summit och för det priset så är de här lurarna oslagbara. Sen är det mycket en smaksak om man gillar att sitta med ett par lurar på skallen eller om man vill ha den dynamik som högtalare ger. Jag föredrar det sistnämnda men en bra uppsättning hörlurar är inte långt ifrån. :)
Det är en liten annan typ av lyssning i ett par riktigt bra lurar.
Jag har en uppsättning Grado RS-1/MF X-can V3 också som står sig ganska bra mot dessa lurar men som ändå har en bit kvar, en liten referenspunkt bara.
//A
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/02/14 :  00:45:33  Show Profile Send Martell a Private Message  Reply

Jag kan rekommendera två fossila lurar:

Jecklin Float Electrostat. En underbar lur om man kan leva med spott och spe från sina med(?)människor för sitt något udda utseende. Å andra sidan så är det inte /så/ många lurar som varit utställda på Museum of Modern Art. Själv tycker jag att det är de fräckaste lurarna som gjorts. Låter öppet, luftigt och...(suck) alldeles underbart. Hänger likt AKG K1000 en bit från öronen. Har ganska stor membranyta vilket ger en förhållandevis bra bas (bättre än alla Stax jag hört i alla fall) även om den inte kan jämföras med Koss DunkaPro.

AKG K-340 däremot kan ge DunkaPron en match med en ren och trevlig dynamiskt genererad bas kombinerat med ett elektrostat (elektret?) element för de övre registren, det bästa av två världar. Det sitter t.o.m. delningsfilter i lurarna så de är ganska stora, nästan som en CD-skiva. Jag använder dom på jobbet och njuter varje dag...syns tydligt när man vill vara ifred i alla fall. Har provat att använda mina Jecklin på jobbet också men de låter lika mycket utåt som inåt och man spelar ganska högt med dom så omgivningen tröttnar på en ganska snart.



Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:06:30  Show Profile Send El_D a Private Message  Reply
Netonnet har bra pris på Koss ESP 950.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2006/02/14 :  20:40:29  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Koss ESP950 är en bra lur men du bör köpa dig en ny förstärkare innan du lyssnar i dom, annars blir det nog så att du skickar tillbaks dom.. ;D
//A
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:28:00  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ny förstärkare? Vad menar du då?

Dissar du min naim eller menar du till lurarna? Fast de är elektrostater och behöver väl högspännings drivning?

-

Edited by - coldcut on 2006/02/14 22:30:16
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2006/02/15 :  10:27:35  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Nej jag dissar inte din stärkare men den som hänger med Koss paketet är inte mycket att hänga i gran. Och jo elektrostater behöver högspänning för att drivas och det har ju den stärkaren.
Om jag säger såhär, Koss 950 ligger på 10000:- i sverige. För de pengarna så kan man enkelt plocka hem ett Stax paket ifrån japan. Man får stax Signature system för samma peng och då får man ljud som är långt mycket bättre ur alla aspekter. Även om man köper loss Stax classic systemet så får man bättre ljud och då kostar det runt 7000:-
Kanske ska tillägga att Koss paketet kan fås för $500 borta i staterna.
//A

Edited by - sango on 2006/02/15 10:32:09
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/15 :  10:37:27  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Kanske ska tillägga att Koss paketet kan fås för $500 borta i staterna.


Ja, det var ju en viss skillnad må jag säga..

Tror att jag drar ett streck över koss alternativet tills vidare, net-on-net har väl bara internet och lagerförsäljning ändå? Funkar kanske på mp3 spelare för 600 kr, men inte på lurar för 10"...

Är det stor skillnad på lurarna i basic resp. signature paketet, eller är det mest förstärkaren?

-
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:20:01  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Vad jag har hört så ska det vara minimala skillnader på både lurarna och stärkarna, den skillnaden som är mellan lurarna rent tekniskt är att 404 har mindre motstånd i kablen, en extremt liten skillnad dock. Stärkarna har jag mindre koll på men jag gillar rörljudet och lite för att färgen var snyggare (jag vet ;D). Jag hade också hört Signature i en butik inne i sthlm tidigare så jag ville inte köpa något sämre än vad jag redan hade. jag ska jämföra signature emot classic på hörlursträffen nu den 4e.
//A
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/02/16 :  17:24:37  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Jag kom att tänka på Ergo AMT som är en lite annorlunda lur men Air Motion Transformer unit drive. Jag vet inte hur det funkar men det ska visst låta bra. Mer info hos http://www.audioconcept.se/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:20:44  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Mitt råd till trådstartaren. Om det är möjligt så köp ett par Stax (som du blev kär i). Nu skrev du ju inte vilken modell du lyssnade på. Kanske du kan spara ett tag till just den modellen? Oftast är det bra att köpa precis det man vill ha(om det finns möjlighet ekonomiskt) istället för att gå på en "kompromiss" som låter "nästan" lika bra. Gör man ett seriöst köp så står det sig länge, länge.
Har själv ett par Stax Lambda som jag är mycket nöjd med (nej inte till salu;-)
/Shaft
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:24:04  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Faktiskt har jag en kompis som skall till tokyo om ett par månader. Frågan är bara hur man skall navigera sig fram till en affär när allt är på japanska?

nikklasmagnus: AMT har jag faktiskt testat väldigt snabbt; grym 3-d och scen känsla, är inte alls lika detaljerade som stax dock. Tack ändå för tipset.

-

Edited by - coldcut on 2006/02/20 18:26:42
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:10:45  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


också Numark har gjort intressanta elekrostatlurar tycker jag

jag gillar ö h t flera av deras produkter--både nytt och vintage...

de har naturligtvis ingen high-end aura kring sig--men dom låter bra!

särskilt vill jag rekommendera en superbillig DJ-lur till portabelt!

fantastisk pop-lur med bra bas fast den e liten och billig och lättdriven...

Zory
Polen
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/02/24 :  09:02:15  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Coldcut: Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan Ergo AMT och Sennheiser HD600/650 och Grado lurarna? Även fast du bara lyssnat snabbt på AMTn så hittade du säkert flera skillnader.

MVH
Niklas
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/24 :  11:28:42  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
niklasmagnus: Visst fans det skillnader, den största är väl att det mesta låter instängt i jämförelse, mycket tack vare att AMT "hänger" på huvudet en bit utanför öronen. Kändes som att man dock måste sitta relativt stilla med dom pga konstruktionen. Kan tänka mig att de påminner en del om AKG 1000 i vissa fall, men kanske inte samma detaljeringsgrad då. Det häftigaste var nog ändå 3-d känslan, på vissa skivor kändes det som man stog på scen eller mitt i orkestern och kunde vandra omkring bland musikerna.

Basen lät bra, dock inte samma dunk som i en del av sennheiser och grados lurar.

Noterbart är att dessa ej kan drivas från hörlursutgången, utan måste drivas av ett separat AMT steg, eller från högtalarutgång på förstärkare via en adapter.

-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000