HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Följ med på Stockholm HIGH END - 06
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:43:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Jag tänkte också göra ett repotage om Ancient Audio och Base Technology, på grund av att jag gillade ljudet. Men Jörgen och Zalve hann före mig.

CD-spelaren är här i granituförandet och är ihopbyggd med dämpplattan från Base, men finns även i en variant med träplatta.
Jag visar en bild på CD spelaren utan skiva, där drivverket syns lite tydligare.



Man ser riktigt hur rören glöder



Tänkte även visa deras "delningsfilter" eller vad man skall kalla dessa "burkar", om ni tittar extra noga så finns det några 9 volts batterier, som är kopplade som konjugatlänkar, tror jag (rätta mig om jag har fel). Slavbasen syns bak på högtalaren.



Och så öppnar vi lådan, locket är av granit.


Diskanten är upphängt i lådan med gummimaterial, samma material som används i Base plattorna.


Ljudet då, de spelade bla. en skiva med Stevie Ray Vaughn och jag tyckte att det lät öppet och riktigt bra 3 D ljudbild, även basen hängde bra med. Just basen kunde kännas en smula tillbakadragen, men det tror jag berodde på att den var så väldämpad i detta rummet. Annars vänjer man sig lätt vid att basen skall låta mera, som i vissa andra rum där det lät "bumpigt" i basen


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2006/02/07 12:54:13
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/02/07 :  15:27:44  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
quote:
Anläggningen som visades upp består av det för Sverige nya högtalarmärket Triangle modell Austale


Triangle var redan med på första Sheraton mässan i Stockholm men demades aldrig och fick ingen större notis då. Teoism stod för importen.

http://www.teoism.se/company.htm

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:29:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Micke_Y och Gemeni har redan varit inne på DET.

DET roligaste hos Ancient och Base...

Skokartongerna i trä med svart lock - av granit...



...innehållande komponenter!



Jag är ingen DIY:are men förstod ändå att det är ett delningsfilter jag ser på. En så underbar förpackning för en hög med spolar, kondingar och motstånd. Det gillar jag. Och att denna röra dessutom konstituerar ett delningsfilter som uppenbarligen gör sitt jobb mycket väl - det bara älskar jag!

Det är sådan här små upplevelser som gör det här lilla extra med en lyckad mässa!

Men även om detta var roligast så var ändå det bästa med rummet att alltihopa lät så bra!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:32:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
en sån cd SKA jag har !

Kör på nu grabbar med mer bilder o text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:39:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fick en förklaring av Time och Classe om vaför man har ett batteri så där i ett filter.
Tydligen skall det vara ett seriefilter för se som är intresserade.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:26:14  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
hej hej. trevligt repotage! kul att det va så många som gillade base anläggningen. då blir säker Ketil på Base Technology glad . Kul att ni uppskattade att jag inte bara lirade klasiskt mässmusik (som precis blev en egen musikshanger )

Jag han tyvärr inte höra på så mycket annat än Base men men det va ju inget fel på det heller

Zalve, vad fick du för förklaring? jag vet inte men gissar på att batterierna gör så att det ligger en ständig ström över kondingarna och att dom på så sätt kan jobba snabbare. stämmer det?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:29:35  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
"Följ med på HIGH END - 06"

Zalve...det kan du lita på att jag gör!

...jag använder det slitna...mer!!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:55:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Supersmall_man: Kommer inte ihåg anledningen, men jag gissar att Classe och Time snart kommer att komma in i tråden då vi skall byta till ett rum , som jag VET att de var inne i

K-man: Det kommer mera. Trots att Jörgen och Andersson hade bokat för 6 st rum, så blev det nog en del fler. Vet att kommer några till så det är bara sitta kvar och inspereras.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:06:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nästa pilsner...

Från den lilla och nätta utrustningen - i volym alltså - hos Ancient och Base begav vi oss efter en nypa frisk luft till ett rum med STORA högtalare.

Jamo...



Jamo R909


Det är lika bra att säga det med en gång. Det här är inte min kopp te. Jag tyckte inte om dessa jättehögtalare i rummet som var cirka 15kvm. Det riktigt kändes hur väggar, tak och golv var i vägen för ljudet. Visst kan det finnas potential, men det framgick inte här. Vad elektroniken bestod av lade jag inte ens märke till. Här var jag mest irriterad.

Det positiva jag kan säga är att konstruktionen i alla fall är udda - öppen baffel...


Snyggast bakifrån?



... som väcker stort intresse hos många besökande forummedelmmar...


Ett gäng hade kommit när från Gävle och Sandviken för att studera högtalarkonstruktion



Lt Andersson får ta över nu, så att det blir något positivt från detta rum

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:13:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Classe i RÖTT och Time direkt till höger om Classe, känner till en del om OpenBaffelkonstruktioner. Det var inte oväntat att jag skulle hitta dem i detta rum

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:01:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som synes så var detta ett av de populära rummet.



Som i många andra rum, så var ljudvolymen hög, på gränsen till FÖR hög. Vilket gjorde att de högre frekvenserna kändes lite påträngande.
(Ändå hade Whiteboardtavlona täckts över med filter.)

Med ett lite större rum och moderatare volym så skulle detta kunna blomma ut ordentligt.

Hur många medlemmar hittar vi på bilden ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:21:09  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Lt Andersson får ta över nu, så att det blir något positivt från detta rum
Det får vi hoppas på, i Jamo rummet ser han ju liiite gladare ut än i Moon rummet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:58:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då skall du se bilden från ett av de sista rummen. DÄR går det inte att ta fel på minen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/08 :  08:18:38  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Högtalarna drevs av elektronik från Meridian och Holfi.

Meridian G08 och Holfi Pre NB 1.5.1


Holfi Power NB250


Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/08 :  08:28:31  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Jodå här var jag liite gladare...
När jag kom in i rummet och satte mig på en av de bakre stolsraderna fick jag nästan ståpäls av det som spelades, efter ett par spår lyckades jag avancera till främre stolsraden.
Miitt första intryck var mycket positivt, stort dynamiskt och trevligt djup med en gnutta go värme. Någon vass diskant märkte jag inte av först...men när jag fick möjlighet att stoppa i en egen platta Kari Bremnes-Svarta Björn, en mycket välinspelad platta, så avslöjades en ganska påtaglig brist, ljudet blev plötsligt väldigt resonant i alla register. De med mera erfarenhet av öppen baffel säger att det kan bero på dålig högtalarplcering vilket låter trovärdigt eftersom rummet är i minsta laget för dessa skönheter samt att det var väldigt kalt därinne.

Musiclover!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:18:42  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
jo det stämmer small superman snabbare o linjärare blir det.
jamo det var kul gamla principer kommer tillbaka

18 ska de va.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/02/08 :  11:45:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jamo
Det här rummet var spännande men även lite synd att det var så litet och att de inte hade med sig lite akustikhjälp.

Konstruktionen är späänande för att de lyckats hålla upp känsligheten till 89 dB vilket är högt för en dipol. Hörde att baselementet hade en känslighet på 101dB vilket säkert gör att diy folket febrilt börjar leta efter var de kan köpa det

Det fanns inget rum med så djup ljudbild och så snabbt stopp av bastoner i min mening. Sen var det lite för högt ibland och väggarna var för nära vilket gjorde att inte alla detaljer kom fram. Om inspelningen var bra lät det verkligen som det men fanns det den minsta hårdhet så eller vassa sss ljud (vanligt med dagens processade inspelningar) så hörde man det också.

De kunde flytta luft som en cello gör när den står framför dig och orkestermusik var synnerligen levande och verklig. I alla fall min BIS inspelning.

I min källare skulle det kunna bli helt underbart, nån som vill låna mig ett par?

Stora? nej man känner sig som hemma

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/02/08 11:51:31
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/08 :  12:00:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Mice Y:
quote:
Stora? nej man känner sig som hemma


Därvidlag är ju referenserna en aning olika...

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/02/08 :  12:54:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jörgen

Visst

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:08:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Efter Jamo-rummets bamsehögtalare besökte vi ett rum där jag kände mig hemma.


Ino PiP


Det var emellertid inte högtalarna som var huvudattraktionen, ens för mig


Veteran HiFi:s uppställning med Ino PiP och Cleraudio grammofon!


Detta var första gången jag lyssnade till PiP. Jag var därför rätt nyfiken på hur det skulle låta. Högtalarna var uppställda mot alla tumregler - vitt åtskilda nära en odämpad bakvägg. Själv satte jag mig på första bästa stol och var inte i närheten av sweetspot. Och de lät inte speciellt bra i det rummet. I alla fall där jag satt. Bas saknades - till och med jag hörde det. Annars lät det som en tämligen ordinär stereo.

Men det fanns något som gjorde att jag trivdes i rummet.


Cleraudio Ambient med Clearaudios riaa-steg därtill!


Musiken från vinylen var riktigt svängig jazz vid vårt besök. Den kändes varm och behaglig trots att högtalarna inte kunde förmedla det ordentligt. Är det detta som kallas vinylkänsla är det snart dags att hämta ner gamla student-Dualen från vinden! Jag satt i mitt hörn och bara njöt.

Rummet får ett av de högsta betyg man kan ge på en mässa. Jag somnade nämligen. (Konstigt att Zalve missade det)

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:25:04  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Jag gjorde precis som Jörgen dvs gick och satte mig på första bästa stol och kunde snabbt konstatera att piP låter bra mycket bättre hemma hos Öhman. Här lät det mest bara diskanfattigt.



Tittade en stund på de skojiga vinylspelarna.
Clearaudio Solution med tangentialarm

Sedan gick jag därifrån samtidigt som Jörgen yrvaket undrade om det var dax att knalla vidare

Musiclover!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:33:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Sedan gick jag därifrån samtidigt som Jörgen yrvaket undrade om det var dax att knalla vidare





Jag tyckte att det var en STOR förbättring av uppställningen mot HE05.
Närmare bakväggen, fast till HE 07 så hoppas vi på lägre stativ och lite dämpskivor bakom pIP.



Enligt uppgift så skall slutsteget vara på 2x50w. En klar förbättring från tidigare årets 2x20w.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:39:07  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
quote:
Jag tyckte att det var en STOR förbättring av uppställningen mot HE05.
Närmare bakväggen, fast till HE 07 så hoppas vi på lägre stativ och lite dämpskivor bakom pIP.

Ja nog var det en förbättring mot förra året men än återstår det en hel del, om de lyckas bättre nästa år återstår att se. De som är intresserade av att köpa Ino högtalare önskar nog att de misslyckas även de kommande mässorna

Musiclover!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:33:32  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Lite kul Zalve att du inte hade någon ansiktbild framifrån på LT i Ino rummet, hur ska man tolka det? Skämt åsido, så blev jag mycket förvånad över att de inte hade försökt att fixa lite med akustiken i Ino rummet då de låter MYCKET bättre med lite fix än vad de gjorde nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:27:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nu dammar vi av mässans två bottennapp lite raskt. Eftersom Lt Andersson och jag försvann från rummen så snabbt hann Zalve inte med att ta några bilder.

Ett par Infinity-högtalare lät som datorhögtalare där de stod och spelade i ett rum. Lade inte ens märke till vad det var för elektronik.

Cantons jättesuperdupergolvare med två 12"-basar plus en dito subb var ändå värst. En Onkyo surroundförstärkare med dito DVD förmedlade en konsert med en för mig okänd soloartist med akustisk gitarr. Och över rummet låg ett ständigt och entonigt 50Hz brum. Detta var inte ens imponatorbas. Det var onödig bas.

Sen behöver vi inte nämna mer om dem.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000