HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lite sur på EMI :-( Se'n ännu surare :-(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/01 :  17:24:02  Show Profile Send mace a Private Message
Ja !!! Nu är jag lite sur på EMI minsann

Jag har nog aldrig haft några problem med skivor, butiker eller skivbolag hitintills

Men det började gå snett för två dagar sedan. Kom hem med det senaste inköpet, Chemical Brothers > Push The Button

Det visade sig att skivan inte spelar i bilen eller går att ladda ner till MP3 spelaren

Idag ringer de från samma urtrevliga skivhandlare och säger att Coldplay > X & Y på vinyl har kommit
Jag kutar ner för att hämta kärestans 40-års present

Hon skämdes lite när hon skulle berätta vad priset var.....359 kr.
Jag blev liite förvånad själv, Megastore.se tar 205 kr. Men jag köper gärna lokalt så jag hade tänkt mig en 250-260 kronor med tanke på att det är en riktig "kläm&känn" butik.

Nåja, jag går hem igen eftersom pengarna i plånboken inte var nog för att täcka inköpet, lovar att komma imorgon igen
/Observera att jag inte bad att få veta i förväg bvad skivan skulle kosta !!/

Nu hade jag två anledningar att ringa upp EMI. Sagt och gjort, blir kopplad till Magnus någonting. Förklarar min situation och får veta att jag minsan kan lämmna tillbaka cd skivan i butiken så jag får pengarna tillbaka.
Jag förklarar då att
A, jag vill inte ha pengarna tillbaka utan vad jag önskar är en skiva som går att spela.
B, jag inte tycker att skivbutiken skall behöva lägga tid på detta då de inte gjort något fel.

-Nä ! du kan inte få en skiva utan skydd för vi får inte sälja dom i sverige. Ska du ha en så'n så får du beställa en från USA eller england själv...

-Ni kan inte ordna det då ??

-Lyssna nu på vad jag säger..... vi har inga !!!! Butiken skall skicka tillbaka skivan

Jag undrar sedan om det fins mer än en utgåva av X & Y på vinyl ? Kanske min är en extra dyr specialutgåva !?!

- Nä ! det finns bara en, den tar vi 220 kronor för till handeln. Om du tycker det är för dyrt med 359 kr. så strunta i att hämta ut den, beställ från Megastore.se !!

-Får hon skicka tillbaka den till er utan förlust då ??

-Det skulle jag inte tro.

-Det känns ju jättekul för mig, att hon skall hamna i knipa...

-Vad skall jag göra åt det ??

Nu blev jag sur ! Jag förklarade att jag är arketypen för den typ av kund skivbolagen lovsjunger i all sin reklam/klagosång !!
*Jag köper "riktiga" skivor !
*Jag handlar lokalt !
*Jag laddar inte ned musik !
*Jag köper väldigt sällan utomlands !
*Jag kopierar inte för spridning, bara en säkerhetskopia !

-Jaha ! det var ju kul.

Nu bad jag att få prata med försäljningschefen Mattias Wallin istället.

Förklarade igen om cd skivan.....

-Vem pratade du med sa du ?? Fattar inte var han fått det ifrån ? Det är klart du skall ha en skiva utan "copy protection"
Skicka in skivan så får du en ny och vi betalar ditt porto.
Skulle vi inte ha en inne så kan det ta ett par veckor.

-Tack !! Det låter jättebra

-Angående Lp-skivan så fråga om hon köpt den via distrubitör eller direkt från oss. Om det är direkt från oss så måste hon betalt för mycket. Kolla med henne och ring mig igen.

-Tack så MYCKET för hjälpen !! Jag hör av mig imorgon

Med tanke på vilket pris de i butiken uppgav att de fått betala så lutar det nog åt att skivan gått via distrubetör

Fin som saltlakrits är ju skivan....och jag bad ju inte om prisuppgift.....kärestan fyller ju 40

Som slutkläm kan jag säga att jag är glad att jag inte BARA pratade med snubbe nummer 1., Magnus. Då hade jag haft bara sura tankar om EMI. Nu går det framåt iallafall

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2006/02/07 21:29:17

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/02/01 :  18:56:55  Show Profile Send ryst a Private Message
Så du fick byta ut din Chemical Brothers?. hmm till mig sa de att de bara kunde byta ut svenska plattor när jag fick min The Ark utbytt.

Fan vill ju ha min X&Y utan kopieringsskydd

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/01 :  20:51:20  Show Profile Send StefanL a Private Message
ryst: jag beställde min från england, är den utan, så kan vi byta. För mig spelar det ingen roll ifall det är med eller utan. X&Y med Coldplay är det jag menar.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/01 :  22:27:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressant, Har hört att EMI skall vara "duktiga" på att byta in "Copy Protected" skivor som inte fungerar.
Jag flyttar denna tråd till musikdelen, då jag tycker att den passar BRA där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/02/01 :  23:45:54  Show Profile Send ryst a Private Message
StefanL: tror att det är "copy protection" på alla, min är inte heller inköpt i Sverige.
Annars var det ett trevligt erbjudanade du kom med

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/02/02 :  09:57:55  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
De visade mig ingen som helst välvilja angående byte när jag bytte spelare och fick problem med A Perfect Circle - Thirteenth Step. (EMI/Virgin) De sa som tidigare nämnts här i tråden: Vi byter bara svenska skivor

Däremot hade de utvecklat ett nytt kopieringsskydd som jag kunde få prova på ett gratisexemplar för att se om det nya funkade bättre...

Tror ni det var någon skillnad?

Näh!

Slutsats: Inga fler kopieringskyddade skivor för min del. Ska vid tillfälle försöka fiska tag i vinylutgåvan av Thirteenth Step.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:07:46  Show Profile Send mace a Private Message
Har nu hemkommit med en tjusigt inslagen dubbel Lp
Pris ? Mittemellan 300 & 350. De drog av lite eftersom vi brukar handla där

Det visade sig att de köper från distrubitör eftersom de oftast får BÄTTRE priser än direkt från EMI sverige !!

EMIs listpris är 220 + moms = 275 kronor i INKÖP !!!

När jag pratade med EMI så ifrågasatte jag hur Megastore.se kan sälja för 70 kronor UNDER inköpspris ???

-Ja..... men listpriset är ju innan rabatter mm. Sån't får ju inte de små handlarna....

Det skall väl bara säljas av multinationella webbaserade konglomerat idag

Stackars småhandlare !!

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2006/02/07 :  01:40:20  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Länge leve vinylen, inget tjafs om kopieringsskydd....MPTRE har jag lagt av med för länge sen. Jag tycker att kvalite´n är så mycket sämmre än vinylskivorna....även om det är smidit så tycker jag att det är viktigare hur det låter.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/07 :  15:06:48  Show Profile Send mace a Private Message
Talade med en Christer Johansson idag....Tydligen så vet inte försäljningschefen vad han talar om

Omöjligt att få en skiva som funkar tydligen

Fick även ett svar på mitt email från förra veckan,
quote:
Hej Annika!

Först en liten nyfiken fråga: det har ringt till oss (Magnus Källskog och mig) ringt en Magnus Uvebrant. Är han släkting till dig eller rentav din man? I så fall har du kanske redan fått ett svar på denna din fråga. Ytterligare frågor: är bilen en fransk eller tyska bil av årsmodell 2000 eller senare och är Mp3-spelaren en iPod? Skulle gärna vilja veta detta, då vi rapporterar varje månad till EMI England om sådana här klagomål och ju mer detaljer jag har att ge dem, dessto bättre är det.

Tyvärr är det ju så, att vi inte kan byta ut just den här skivan mot ett icke skyddat ex, då vi inga har och heller inte kan få tag på några. Det är stoppat av våra engelska ägare. Lämna tillbaks skivan där du köpt den och begär pengarna tillbaka. Beställ sedan skivan via t.ex. Amazon från England eller USA, två länder som ännu inte använder ”skyddet” (konstigt nog använder våra engelska ägare inte ”skyddet” själva (!!!), men tvingar oss andra att använda det).

Med vänlig hälsning

Christer Johansson

Vilken J*VLA SOPPA !!!!!

Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:30:15  Show Profile Send mace a Private Message
Nu har jag visst pratat med ett spöke oxå
quote:
Hej!

Mattias Wallin säger sig inte ha talat överhuvudtaget med någon av er. Om han nu skulle ha gjort det, så kan jag inte tro att han skulle ha sagt att vi kan byta ut skivor med utländska artister, då han mycket väl vet att vi inte har någon möjlighet att göra det.

Med vänlig hälsning

Christer Johansson

M

Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:37:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bara på dom Magnus !

Det här visar verkligen vilka tomtar dom är !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:48:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skicka det till Sverker på PLUS!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:27:57  Show Profile Send mikaels a Private Message
EMI suger när det gäller kopieringsskydd, och, som det verkar, kundservice. Därför postar jag följande länk, som hjälpt mig med mina (ännu ganska få) EMI-skivor när jag vill ha backuper i bilen eller låta enstaka låtar hamna i mp3-spelaren...
http://www.dsg.cs.tcd.ie/~haahrm/copying-protected-cds/
fast ni kanske redan kunde detta

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000