HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Info om Rega Cd-spelare önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/31 :  16:36:37  Show Profile Send Balder a Private Message
Funderar på att köpa en beg. Rega CD-spelare och har lite frågor. Dom har ju lite nya modeller ute nu så det kanske är rätt läge att köpa...

Är Rega Planet och Rega Planet 2000 samma spelare eller är det två olika?

Hur länge har de funnits på marknaden?

Vad är/var ny priset och vad är rimligt att betala beg?

Eventuella svagheter och/eller ålderskrämpor?

Hur är ljud karaktären? Är ute efter ett lite varmt och mjukt ljud utan att ge avkall på detalj upplösning, driv mm.

Tacksam för hjälp.

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/31 :  22:19:01  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Är Rega Planet och Rega Planet 2000 samma spelare eller är det två olika?


De skiljer sig ganska mycket från varandra - och ser dessutom helt annorlunda ut.

Äger sjäv en Jupiter och har varit väldigt nöjd - bode med tekniken/funktionen och ljudmässigt. Skulle säga att rega är inte någonting för detaljbångare, som är ute efter för även de minsta detaljerna. Men, rega är väldigt, väldigt musikaliskt spelare. Lutar lite åt det varmare hållet.

kolla www.ebay.co.uk - det finns kanske billiga rega spelare där:)

edit. srivfel

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/02/01 13:18:51
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/02/01 :  08:55:38  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Planet och Planet 2000 är tydligen långt ifrån samma spelare, vet dock ej exakt vad det är som har hänt under skalet. Her ej lyssnat till en gammal Planet så jag kan ej jämföra dem ljudmässigt.

Nypriset för en Planet 2000 ligger väl runt 7,5-8k tror jag, går kanske att finna billigare. En beggad i bra skick borde väl vara värd runt 4k om den inte har spelats alltför många timmar. Notera att fjärrkontroll inte ingår i nypriset, den köps separat och är en systemfjärr som styr exempelvis Regas integrerade förstärkare också. Kostar 650 kr vill jag minnas.

Jag äger en Planet 2000 och är mycket nöjd. Ljudmässigt kan den väl kortfattat beskrivas med spelglädje, fenomenal röståtergivning, och en liiiiiiiten gnutta extra värme. (Fast enligt mig inte så mycket extra värme som kritikerna vill hävda.)

Detta är inte en spelare för de extrema detalj-freakarna eller de som helt har snöat in på perspektiv och sådant. Detaljer finns, inget snack om den saken, men det finns andra spelare i klassen som presenterar en skarpare detaljåtergivning. Detta är mer än spelare för de som söker ren spelglädje, och som sagt, röståtergivningen är klart bäst bland alla de spelare jag har lyssnat på i prisklassen. (Därmed inte sagt att extrema detaljer inte går att kombinera med spelglädje, men i denna prisklass får man sällan allt...)

Nackdelar? Nja, det finns faktiskt ett litet aber: cd-avläsningen kan krånga lite i sällsynta fall. Det händer att spelare inte kan läsa skivan korrekt när man lägger i den och trycker på play, det låter synnerligen konstigt. Men det enda som behövs är att man tar ut skivan, lägger dit den igen, och allt funkar perfekt. Detta är tyvärr ett känt fenomen på dessa spelare. Sedan är det ju inte alla som gillar designen.....men jag älskar den.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  16:44:35  Show Profile Send Poe a Private Message
Skulle vilja tillägga att Regas CD-spelare betonar basgångar och takt ganska tydligt (iaf. Planet 2000 och frammåt), dvs
samma egenskaper som man brukar relatera till Linn & Naim. Personligen tycker jag dock att Rega gör det bättre för rimliga pengar. Har en själv en Rega Apollo som jag tycker har en detaljrikedom som inte riktigt funnits på Regas CD-spelare tidigare, samtidigt som den inte gör avkall på värme och musikalitet. Apollon har dessutom betydligt bättre pålitilighet och stabilitet i mekaniken, något jag i ärlighetens namn tyckte saknades något i de gamla Planet/Jupiter-versionerna.
F.ö går det rykten om att Apollon spöar Jupiter i ljudkvalité något jag inte kan bekräfta dock..

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/02/01 21:11:08
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/01 :  17:19:37  Show Profile Send Balder a Private Message
Hej!

Tack för all info, jag har väll fått ungeför det jag ville. Jo en sak till, tar dom CD-R?

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/02/01 :  19:31:17  Show Profile Send coldcut a Private Message
Apollo spelaren tycks tom svälja mp3..

http://www.rega.co.uk/index2.htm

-
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/01 :  20:46:45  Show Profile Send Balder a Private Message
Tack för länken, blir väldigt sugen på en Apollo, vad kostar den? Skall börja spara...

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:08:32  Show Profile Send bliss a Private Message
De tidigare modellerna tar cd-r också, men det kanske inte är aktuellt nu. Tror att Apollo är riktigt bra, men det är Planeterna också, definitivt för det pris de betingar idag. Jag har ägt och spelat både på Planet och Jupiter, men inte hört de nya spelarna. Lycka till!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:09:28  Show Profile Send Poe a Private Message
Apollo tar MP3 & WMA

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:57:26  Show Profile Send poppen a Private Message
En Rock n Roll maskin. Stmpa taktenn. Ljudbilden lite framför högtalarna.
Ingen detalj grävare med tillbaka lutat ljudbild. Utan en maskin för dem som föredrar AC / DC
framför Mahler.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000