HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tysta trafo försök
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:01:17  Show Profile Send Johan H a Private Message  Reply
Hejsan, jag har blivit inspirerad av alla fina och intressanta bildtrådar som ni lägger upp, så jag tänkte göra ett första försök själv.

Jag har irriterat mig på att min cdspelare hummar. Den är av märket Cambridge azur 640c, och hummet har varit så pass högt att det stör lyssningen vid låga volymer. Jag märkte snabbt att ljudet reducerades märkbart när jag lade handen över högra halvan av ovansidan. Chassit är av tämligen flimsig konstruktion i mycket tunn plåt.

Min nyinköpta rörförstärkare har sin transformator ingjuten i epoxy, och då jag misstänkte att hummet i cd´n kunde komma från trafon i kombination med resonerande chassi planerade jag att gjuta in den i epoxy samt att dämpa chassit med bitumen. Några byggbilder blir det, och resultatet, men resultatet presenteras självklart sist som ju seden verkar vara här på forumet. Jag hinner inte skriva klart allt nu så jag tänker uppdatera första posten med mer bilder och resultat senare.

Nå, för att börja lyfter vi på locket och då finner vi att trafon är täckt av en koppardosa. Det visar sig vid lyssning att denna dosa hummar på rejält.



Jag tog bort dosan och ca 80% av hummet försvann, det återstod endast ett svagt surr från trafon som kunde höras med örat nära. Altså verkar dosan resonera och förstärka ljudet kraftigt, precis som chassit. Ett par väl placerade gummiband avhjälpte problemet till viss del.



Men jag nöjer mig självklart inte med ett par gummiband; epoxy vill jag ha, så jag tänkte gjuta in trafon i koppardosan. Här är en naken trafo



Efter lite pillring så är den utplockad och redo att lekas med.



Muttern får inte glömmas bort. Den blir ju knepig att trycka dit när dosan är full med epoxy, så den skruvas dit och gjuts in.


Sitter fint uppochned i burken



Dessvärre fick jag inte tag på någon epoxy. Färgaffären jag var inne på i umeå påstod att jag inte skulle hitta några burkar med sådant, åtminstånde inte i norrland. De små blandtuberna man kan köpa är ju svindyra för några cl. så de går bort, jag behöver ju åtm. 2-3dl. efter en stunds rotande i affären fastnade jag för detta:



Ett tvåkomponents polymerplast med hög densitet, hög värme och vibrationstålighet. Trallalla som gjutet.
Det enda kruxet med blandningen är att den härdar snabbt som 17. Hur ska man på ett enkelt sätt få in den sega massan i botten, runt sladdar och in i små skrymslen fort nog? Jag kom på en plan: tvätta ur en gammal tub till sprutpistol, fyll den med den blandade massan och spritsa för livet.



Blanda blanda, skynda ner i tuben, det blir luftfickor i tuben och massan vill inte ned s...n, pressa pressa, f.n va kladdigt, skynda på med handtaget, spritsa spritsa, grr det börjar t...n i mej stelna direkt, men ta i då, kladda kladda. Puh, det gick! Men det var på håret. Och massan tog slut och räckte inte helt upp till kanten.



Stressigt och kladdigt blev det som synes, men spritsen var ovärderlig. Utan den hade det inte gått. Nu blev dosan solid uppfylld från botten och dagen efter var det bara och köpa en ny burk för att få hela fylld och sedan snygga till det lite.



Fyllningen är klar och nu måste övrig dämpning iaktagas.
Efter flera goda råd från Er på forumet så ska trafon gummidämpas. Den tunna svarta gummiduken som bara syns lite grann är original. Jag kompletterade med fyra rader fönstertätningslist som jag tyckte ver

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!

Edited by - Johan H on 2006/01/10 23:42:40

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:42:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Lätt att missa att ändra ftp till http vid bildlänk. Men nu har du ju fått ordning på grejorna! Jisses!

Utvärdering? Det borde ha blivit mer än tyst?


M

edit - tog bort bild-länken.

Edited by - rannagarden on 2006/01/11 04:41:23
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:48:48  Show Profile Send Johan H a Private Message  Reply
Tack för hjälpen med bilderna Rannagarden o Zalve. Jag ändrade mitt mappnamn lite på knaak (för enkelhetens skull), så nu syns tyvärr inte din bild , fast den var ju bara ett exempel. (För undrande så var det min översta bild).

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/11 :  17:00:01  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Men fick du tyst på den??????????????? Du får ju inte börja säga A och sedan vara tyst.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/12 :  00:23:24  Show Profile Send Johan H a Private Message  Reply
aaaaa....


B..


Nåja, lite kul tycker jag det var att dra ut på det lite. Så till utvärderingen.

Den blev tystare! Rejält

Hur mycket? Man kan fortfarande höra ett litet svagt surr om det är tyst i rummet och man går nära. Det blev lite tystare än som när trafon surrade utan den resonerande koppardosan och chassit. Så ingjutningen fick inte tyst på själva trafon utan det mesta av effekten är nog att resonanserna försvann. Kanske hade det räckt med bitumen runt dosan och på cd´ns lock, men men, den blev ju tung och rejäl i alla fall.

Blev det någon skillnad i musikljudet? Självklart mycket tyngre och fastare kropp i ljudet. Nja, jag hör nog ingen speciell skillnad. Iofs så gick det ju några dagar under pillrandet så även om subtila förändringar skett med ljudet, bra eller dåliga, så hör jag de inte nu.

Än en gång stort tack till alla som kom med ideer och erfarenheter till detta lilla projekt. Nästa grej blir högtalarna som måste ses över men det får väl bli en egen tråd. Hej så länge!

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/12 :  22:05:07  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Kul modd, inspirerande! Men blir det inte varmt inuti trafo-klumpen?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:19:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


tack för trevlig rolig läsning... mycket skoj del där du beskriver det härdade för dig.. Känns som när vi spacklade volvon här efter svetsningen...

Man blir rätt stressad kan man säga

Tack igen för du tog dig tid med detta repotage..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:53:55  Show Profile Send Johan H a Private Message  Reply
Tackar, tackar, det var kul att göra ett litet reportage, speciellt när folk läser det.

Jag blev tipsad om att de kan bli varma, men jag vet inte om ingjutningen hjälper eller stjälper i kylningen. Om stålplasten leder värme bättre än luft hjälper den ju snarare till att kyla trafon då "klumpen" får större yta än trafon.

Jo Tobbe, stressigt kan det bli ibland, hoppas bara att volvon blev mindre kladdig än min koppardosa.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:12:05  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Så sant, luft är ju en ganska dålig värmeledare. Undra om det är en bra ide att göra samma ska med en 300VA ringkärne-trafo ;)
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/17 :  16:41:09  Show Profile Send Johan H a Private Message  Reply
Själv har jag ingen aning om hur bra eller dåligt sånt här är för olika transformatorer. Det bästa ur värmesynpunkt borde ju vara en fyllning med så låg isoleringskoefficient som möjligt, fast ur ljudisolering bör den väl kanske vara mer vibrationsdämpande. jag fick ju inte helt bort själva egensurret från trafon. Jag blev tipsad om att en vacumbehållare är det enda som fungerar helt, men det verkar lite för avancerat för mig.

Jag kan tänka mig att silikon eller liknande dämpar bättre än ett hårt material, men det torkar ju nästan aldrig i tjocka instängda klumpar, plus detta med isoleringen, jag har liksom inbillat mig att silikon och fogmassa och sånt isolerar värme, men jag kan ju ha helt fel...i alla påståenden ovan...Innan du gör något bör du nog höra med folk som kan mer än jag här.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000