HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Budget linesource - nu med mätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:32:41  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag satt och läste den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42117

Det ser ju kul ut! Linesource högtalare har ju en tendens att bli förfärligt dyra (många element). Jag blev inspirererad av vemsom's approach att använda superbilliga element för att få ner priser för "meter högtalare per krona".

Min idé är att använda något miniatyrelement från Veco Vansonic (finns hos Elfa). Dom är mest avsedda till portabla datorer och liknande men har rätt ok data. Kolla tex på modellen 34KC08-1:

Data:http://www.elfa.se/pdf/30/03020765.pdf

Även om man tar data med en nypa salt är elementet ändå intressant då många små element på rad ger en bättre linesource vid högre frekvenser. Bara ett element är självklart långt från HiHi, men en MASSA element (typ 32 stycken) kanske skulle funka rätt bra?

Elementen klarar sej också med mycket små lådor vilket betyder att man skulle kunna bygga mycket slanka, snygga lådor som funkar i vilken inredning som helst. Personligen tycker jag elementet med sin inverterade "kromade" dome (mylar?) har en rätt cool look.

34KC08-1 kostar 57 kr/st vilket betyder att en linesource på dryga metern (med 32 element) byggd av dessa skulla kosta ca 1800 kr = rätt måttligt!

Jag måste fundera lite mer på detta! Är det någon som har tänkt i liknande banor (eller som tycker mitt idé verkar mindre bra).

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2006/01/17 16:28:13

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/01/06 :  20:03:56  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
De där elementen är faktiskt ganska trevliga. De har ett behagligt ljud, mjukt och följsamt. Med hifitänk bakom konstruktionen kan de nog låta ganska bra.
Köp hem några stycken och lek med dem evt ja, de kostar ju nte mycket.

/Jesper
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2006/01/06 :  20:19:13  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Jag har kollat in dessa som förbild till mitt projekt... fast jag använder 4":are istället...
http://www.partsexpress.com/projectshowcase/Kuze3201/Kuze3201.html

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:01:19  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Mr.Pink: Jag har kollat in dessa som förbild till mitt projekt... fast jag använder 4":are istället...
http://www.partsexpress.com/projectshowcase/Kuze3201/Kuze3201.html

Kul bygge! Ser faktiskt riktigt schysst ut med så många element på rad. Ju större element desto bättre bas men desto mer problem med ojämn frekvensgång i diskanten.
quote:
Jesper: Köp hem några stycken och lek med dem evt ja, de kostar ju nte mycket.

Jag har ett som ligger! Väldigt söt liten grej...



Kul att du säger att dom låter bra (jag har ännu inte lyssnat). Jag måste ta mej lite tid och skruva in elementet i en låda och mäta lite.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/01/07 :  02:10:44  Show Profile Send Nicks a Private Message
Oj vad söta element! Blir säkert bra!

Hihi. :)
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2006/01/07 :  08:06:14  Show Profile Send radelius a Private Message
Kul idé!
Har du tänkt toppa med någon diskant. Enligt databladet verkar elementen ha en otäck resonans runt 10k så de borde kanske skäras innan?!
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/01/07 :  10:51:41  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Resonansen ser rätt hemsk ut men underligt nog låter det inte som det ser ut. Jag har inte mätt på det själv men en kollega har mätt på dem, han påstog att resonansen inte syntes i hans mätningar..

/Jesper
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/07 :  11:29:57  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Har du tänkt toppa med någon diskant. Enligt databladet verkar elementen ha en otäck resonans runt 10k så de borde kanske skäras innan?!

Jo, det ser inte så kul ut, men i en line source är det faktiskt bra om elementen har "för mycket" diskant då konstruktionen i sej sänker diskanten med 3 dB/okt över en viss frekvens (beroende på konstruktionens utformning och avståndet till högtalaren).

Grejen med dessa små element är just att dom är så små men ändå har ett relativt utsträkt frekvensområde. Litet som en diskant men bas nästan som en 3-tummare (i alla fall om man använder flera).

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/17 :  10:42:55  Show Profile Send weedo a Private Message
Nu har jag svängt ihop en "quick and dirty" högtalare för att prova lite. Jag har satt 4st 34KC08-1 i en kort array, se bild.



Jag har ännu inte hunnit mäta, bara lyssna lite. Ljudkvalitén är bra för att komma från så pass små element. Men toppklass är det inte. Men som sagt, jag har bara lyssnat lite och inte i stereo.

Frågan nu är vad som händer om man sätter ihop 30 st (eller fler) element. Disten går ju ner men ljudkvalitén lär ju inte bli hi-end för det. Well... detta är ett budgetbygge så man får inte begära för mycket.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:42:25  Show Profile Send asto a Private Message
Snyggt jobbat....

hur lågt uppskattar du att de går i frekvens?
hur mycket volym har du bakom elementen?
hur stor är membran ytan på ett element?

Fick en galen ide`, vad tror du om en liggande smal line på 8 element (ca 4 ohm) under instrument panelen i bilen? har bara plats för 4" i dörren

eller får man mer välljud ur en 4:a + diskant tror du?

ursäkta, lite OT

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/17 :  16:27:46  Show Profile Send weedo a Private Message
Nu har gjort lite mätningar också! Så här ser det ut rakt framifrån:



Och det stämmer ju bra med databaldet som ser ut så här:



Men det är tydligt att jag har valt en för liten låda. Det är på 0,36 liter = 0,09 liter per element. Den borde nog vara det dubbla, eller nå't. Tillverkaren uppger inte qts eller Vas så det går inte att räkna.

Nu till det intressanta: Funkar den som en line source eller inte? Till att börja med så kan man se (så som mina beräkningar anger) så dämpas diskanten en del. Det finns fortfarande en topp runt 10 KHz men den är lägre än i databladet. Men en längre array än denna korta testkonfiguration (135 mm mellan ytterkanterna på diskanterna längst ifrån varandra) ska diskanten dämpas mer.

Jag har också mätt lite på horisontell och vertikal spridning (nu börjar det riktigt intressanta!), se nedan:



Här syns det mycket tydligt att detta är en line source; diskanten dämpas mycket mer när man är off-axis vertikalt är horisontelt. Med en längre line source sjunker frekvensen då dämpningen blir påtaglig.

Intressant detta... Det kommer mer!


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000