HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur koppla passiv sub till 5.1 stärkare ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:59:09  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hejsan alla glada tomtar

Vi använder en Pioneer VSX-808RDS som sovrumsradio

Eftersom den passiva "toarullen" inte används till ELS högtalarna (substärkarens filter = urk ljud) så tänkte jag använda den i sovrummet....Mmmmmm...feeeel the vibrations honey

Jag skulle vilja koppla subben direkt till 808an för att slippa Texan U88 stärkaren

Om jag fattar 808an rätt så har den bara subwoofer pre out !?!?!?

Då går det vällan ente elle
Eller kan man trixa med vår kära Pioneer 808 ??

Ha det BÄST !!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:28:39  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
har den vanliga högnivå ingångar ??

För i så fall kan du använda de vanliga högtalarutgångarna...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:54:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Normalt har inte hembioförstärkare något inbyggt slutsteg för LFE-kanalen (".1").

Lösningen är förstås att du använder en extern förstärkare till bashögtalaren såsom du verkar göra idag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:55:35  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Extern förstärkare till subben är förståss "rätt" lösning, men det ger en extra låda som man gärna undviker.
Jag gissar att du inte kommer att ha 7.1-ljud i sovrummet utan 2-kanals med sub.
Pioneer VSX-808RDS har 7 förstärkare om jag minns rätt, och du använder bara 2 st.
Visst borde det gå att använda minst en av de 5 oanvända för att driva den passiva subben.

Hur blir det om man kopplar sub-out till en analog ingång med förstärkare (t.ex. center) och använder den inbyggda förstärkaren för centerkanalen till subben?
Hmm, det kommer nog inte att fungera som man vill, i alla fall inte när man lyssnar på radion som är inbyggd, för då är det svårt att få förstärkaren att bry sig om något på ingångarna. Kanske måste man bygla lite hårt inne i förstärkaren?
Finns det några direkta ingångar till effektstegen?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:12:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Pioneer VSX-808RDS har bara 5 förstärkare inbyggt, och bara lågnivå ut för subben.
Dessutom är effekten lite lägre på alla "surround-kanaler". 2x100W i frontarna, och 60W i center och surround. Knappast något man vill dra till subben, om det hade gått att styra om lågnivåsignalerna (ett DIY-jobb).

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/26 :  17:10:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Hur blir det om man kopplar sub-out till en analog ingång med förstärkare (t.ex. center) och använder den inbyggda förstärkaren för centerkanalen till subben?
Hmm, det kommer nog inte att fungera som man vill


Nej det är nog ingen bra idé. Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska ha en passiv sub. På något vis tycker jag att man krånglar till det hela. Eller gör man inte det?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:07:48  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Passiv sub tycker jag inte är att krångla till det, tvärtom nästan då man valfritt kan använda
vilket effektsteg man vill till att driva subben (subbarna).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/28 :  20:47:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Passiv sub tycker jag inte är att krångla till det
Ja i så fall är det en väldigt dyr lösning och dessutom ska man ha en stor klump på golvet nära subwoofern. Om man köper en REL så tror jag att det blir både billigare och bättre än om man har en passiv sub med ett häftigt mono block. Ja ja det här är min tankegång och själv har jag två subbar från AP(BASS 2+B39)som tillsammans låter vidunderligt bra.(20Hz+/-0dB)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/29 :  23:16:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
gcs:
själv har jag två subbar från AP(BASS 2+B39)
Kan du expandera detta lite (jag är dålig på att dekryptera, och Google get mig ingen hjälp)?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:21:16  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Kan du expandera detta lite
Jag köpte min första subwoofer från Audio Pro och modellen hette B39. Det är en sub som består av en 10":are med ett ACE slutsteg på 400watt. Den andra suben som jag köpte var också från Audio Pro och den hette Bass 2 och består av fyra 5":s basar + en 10":s slavbas. Suben har ett ACE slutsteg på 600watt.
http://www.audiopro.se/products/subwoofers/sub_ace-bass2.asp

www.audiopro.se
Här kan man läsa om vad ACE innebär.
Jag har också kopplat till ett parametriskt filter från Behringer DSP1124. Efter inmätning har jag sänkt -1dB vid 20Hz och höjt +2dB vid 40Hz....det är allt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000