HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Problem med att koppla ihop utrustningen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:39:40  Show Profile Send Didde a Private Message  Reply
Är så att jag vill koppla bilden från dator och dvd via förstärkaren (Marantz 5500) med dels s-video från datorn och rgb från dvd. Från RGB ut till en scartkontakt och sen till tv (panasonic TX-28DK1). Men när jag provar det så får jag ingen bild över huvud taget. Enligt manualen på tv så tror jag att den ska klara RGB i AV1 ingången. Samma sak händer även när jag kopplar dvd direkt till tv via en RGB -> Scart. HAr provat alla inställningar med PAl och NTCS på dvd. Kan det vara så enkelt att TV inte klarar av att ta imot en RGB Signal?


"De e bara å spackla"

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:05:05  Show Profile  Reply
du kan inte koppla rgb genom din förstärkare, därmed faller ide´n att koppla även datorn, så du kan lika gärna köra båda direkt till tvn!
Du skriver från rgb ut till en scartkontakt?! Det låter misstänkt likt att du kopplat komponent till scart vilket inte alls fungerar, det är två helt olika format. kör scart -> scart så kommer det fungera alldeles utmärkt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:42:54  Show Profile Send Didde a Private Message  Reply
men det står i instruktionsboken att man kan koppla via komponentutgången till tv och sen ha både dvd och dator inkopplade via t.ex s.video eller något annat. Men kanske spricker på att komponetkaben går till en scartkontakt. Med komponent menar jag en sådan med en blå, grön och röd kontakt. finns ju många sådana konverteringskablar så borde ju funka för någon.

Tänke koppla allt vi recivern eftersom jag bara har en s-video på framsidan av tv och skulle va roligare att slippa koppla in den varje gång man ska titta på något från datorn. Hur koppla rni ihop era saker annars? Ni kanske inte koppla rbilden via recivern?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:57:13  Show Profile  Reply
komponent signal och scart rgb är som sagt två helt olika signaler och det kommer aldrig att fungera, det finns säkert komponent -> scartadaptrar att köpa, men jag vet tyvär inte var... en som konverterar åt andra hållet dvs scart -> komponent kostar 1.200:- (har en själv http://hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=110080)

s-video från datorn kan du koppla in direkt på tvns scart med en sån här kabel http://hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=100910 eller en sån här om du tänkt att även köra analogt ljud till tvn http://hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=102120
budgetmodell finns också på tex clas ohlson.

Så min lösning på det hela är att skippa hela biten med att koppla genom recievern.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/12/17 :  22:04:12  Show Profile Send Didde a Private Message  Reply
Ja det kanske är det lättaste att vänta tills man har en tv som tar komponent. får köra scart från dvd å video så länge. Och sedan koppla in datorn när det behövs

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  23:17:21  Show Profile  Reply
Du har bara 2 scartkontakter alltså? Annars kopplar du bara in datorn med en sån kabel jag länkade ifrån. s-video från datorn -> scart i tv-n.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000