HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 knaster i subben!!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:57:25  Show Profile Send bjurta a Private Message  Reply
jag har ett stort problem med min lilla anläggning! Mitt system är endast stereo, men då jag gillar lite tyngre bas så har jag lagt till en 12" sub som sitter i en låda som kan ses som onödigt stor. Men mitt problem är att under tiden subben spelar så ligger det ett skrapande ljud i bakgrunden hela tiden. jag har provat med att byta bas, så jag är säker på att det inte är själva elementets fel.

förstärkaren har ingen "subutgång" så jag har kopplat subförstärkarens "line out" till förstärkarens "cd in" och cd:ns "out" till subförstärkarens "line in" om jag nu har skrivit allt rätt...

efter lite funderande har jag kommit fram till att det förmodligen är något fel på min koppling.
Men hur gör jag??

björn ohlsson

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/17 :  13:55:05  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Att ha cd´n kopplad direkt in på subben är nog inte så bra antar jag.
Cd´n kopplar du in på först.cd-in i vanlig ordning.
Om det finns pre-out på först.så kopplar du den till subbens line-in.
Ingen pre-out,kanske en tape out då.
Koppla från denna tape-out till subbens line-in så ska det funka men då måste du justera volymen separat på subben när du spelar efersom tape-out inte följer först.volymkontroll.Den ger samma signalstyrka hela tiden.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:16:03  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det kan inte vara så att volympoten skrapar. Jag har själv varit med om att det varit så och då skrapar det i subben. Prova med att motionera poten.
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2005/12/20 :  12:58:29  Show Profile Send bjurta a Private Message  Reply
hur motionerar man poten?

björn ohlsson
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/20 :  13:34:37  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Att motionera poten betyder på hifi-språk att vrida på potentiometern mellan dess ändlägen ett tjugotal gånger eller efter behov.
Vrid alltså på volymkontrollen mellan dess ändlägen tills det förhoppningsvis låter som det ska
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2005/12/20 :  17:26:46  Show Profile Send bjurta a Private Message  Reply
tack för all hjälp!

björn ohlsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000