HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer dvd-r med hårddisk som cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:48:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har kört samma fråga på faktiskt.se men den tråden dog omedelbart så jag hoppas på bättre lycka här.


Tror ni att en Pioneer DVR-530H kan tillhandahålla en högklassig återgivning utav cd-skivor?
http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=10728

[Bakgrund]
Min stereorack innehåller i dagsläget lite för många apparater och min nästa prioritet kommer bli att försöka rationalisera lite. Jag tittar relativt lite på tv och film men trots det så vill jag (och framförallt min fru) ändå ha möjligheten att spela in program och se på film. Därför är det i dagsläget så att det finns apparater i stereobänken som:
1. är fula
2. tar upp plats
3. nästan aldrig används

Drömmen är att kunna ersätta video, dvd-spelare och cd-spelare men en enda gemensam maskin. Dessutom så skulle man i en inte alltför avlägsen framtid kunna köpa sig en projektor och då använda dvd-r maskinen som tv-tuner.

Jag har läst lite (troligen subjektiva) tester om den här typen utav maskiner och det verkar som att dom faktiskt är rätt bra som just ersättare till dvd-spelare och gamla videoapparater. Men hur är dom som cd-spelare?

Har man tur så har konstruktörerna ifrån Pioneers övriga sortiment utav dvd-spelare varit med och designat D/A och analogdelen i apparaten.

Mvh
Patrik B

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/12 :  18:34:40  Show Profile Send Svante F a Private Message
"högklassig återgivning" är ett relativt begrepp...

När jag jämförde 530H med min Denon DVD-2900 så var Denon hörbart bättre
-öppnare, mer detaljerat och tydligare ljud. När man kopplade över till Pioneer kollapsade ljudbilden litet och det blev dovare.
Tar du däremot ut ljudet digitalt från Pioneer'en blir det nog nästan ingen skillnad gentemot en dedikerad DVD-spelare.

Sedan var jag lite elak mot Pioneer'n och jämförde med min Marantz SA-11S1(nypris 30000).Samma skillnader (fast i högre grad) + mycket mer detaljer, mer tyngd, mer av allt.

Sedan har du ju ljudet av hårddisken + fläkten. Inget stort problem men kanske inte optimalt om man vill "finlyssna" på musik.




oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:32:28  Show Profile Send Patrik B a Private Message
quote:
När jag jämförde 530H med min Denon DVD-2900 så var Denon hörbart bättre

Att ansluta en bra DAC är ju alltid alternativ (även till min nuvarande cd-spelare).



quote:
Sedan har du ju ljudet av hårddisken + fläkten. Inget stort problem men kanske inte optimalt om man vill "finlyssna" på musik.

Ööööh, menar du att hårddisken och fläkten surrar även om man lyssnar på en vanlig cd-skiva? Det verkar ju ofattbart i så fall!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000