HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Zu Druid, någon med erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ill bill
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:55:06  Show Profile Send ill bill a Private Message
Efter ett besök på hifimässan i Malmö nu i höstas så stod det klart för mig att ytterliggare ett byte av högtalare skulle göras. Nu när jag väntar på att dessa högtalare skall dyka upp med posten inom kort så tänkte jag kolla om det finns några glada ägare av ett par Druider eller folk med erfarenhet från dem som vill dela med sig lite info? Har själv ägt en massa speakers de senaste åren, allt från B&W 603 till Energy Veritas 2,4 men måste nog säga att dessa druider är bland det absolut bästa jag hört!

Primare I21, Primare dvd26,
System Audio SA1750
Harmonic Tech kablage

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:02:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med, de lät ruskigt bra på Malmömässan, otrolig dynamik för pengarna tex! Och de ser ju rätt roliga ut, lite fulsnygga...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ill bill
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:50:34  Show Profile Send ill bill a Private Message
verkligen kul design, tog en liten stund att övertala sambon kan jag säga!

Primare I21, Primare dvd26,
System Audio SA1750
Harmonic Tech kablage
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:07:35  Show Profile Send Nitram a Private Message
Man ska väl inte glömma att dom drevs med ruskigt kompetent elektronik... Emm Labs lär ju ha hjälpt...

Blir intressant att höra intryck med billigare grejer...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:29:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har hört dem med annan (enklare elektronik)
I det rummet spelade de med en enorm bredd, där var det något smal sweetspot (kopplat till det rummet). (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43937&)

I Malmö så var det en BRED sweetspot, så det har nog mer med uppställningarna att göra.

En intressant högtalare, för den som inte vill vara mainstream.
Edit: Förtydligade lite

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:55:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Matte76: När du skriver "otrolig dynamik för pengarna tex", hur resonerar du då? Är 30 loppor (eller vad dom nu kostar) lite pengar tycker du? Är du av åsikten att "dynamik" är något som måste kosta en förmögenhet?

Zalve: Även jag diggade det jag hörde på Malmömässan. Men "FÖR färgade"? Är dom verkligen sådär extremt färgande? Och i så fall, på vilket sätt?

För övrigt såg jag att Hifi News (tror jag det var) testar dom i sitt senaste nummer. Fick bra kritik, dock med förbehållet att dom kräver en del av matchningen för att funka optimalt. Bäst tyckte dom att högtalarna drevs av tämligen effektsvaga rörprylar och liknande.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:14:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Färgad - Gäller mina färgade öron för JMLAB

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  18:22:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
När du skriver "otrolig dynamik för pengarna tex", hur resonerar du då? Är 30 loppor (eller vad dom nu kostar) lite pengar tycker du? Är du av åsikten att "dynamik" är något som måste kosta en förmögenhet?



Blue: Nej inte alls, men dynamiken i dubbelt så dyra högtalare tex kanske är bättre? Vad vet jag?

För 30.000 tycker jag i alla fall att dynamiken var mycket bra, det jag har att jämföra med är de Audiovector Mi3 Avantgarde (40.000) och Dynaudio Contour S3.4 (30.000) jag ägt tidigare, och snackar vi dynamik kan dessa inte mäta sig med det jag hörde på Malmömässan. olika kringutrustning och rum, jag vet, men jag snackar bara om det jag hört högtalare prestera oavsett detta.

Det är ok att du ifrågasätter Blue, det har liksom blivit din självpåtagna roll på detta forumet...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/12 18:25:36
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:54:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Matte, har du hört med mer före/efter Malmömässan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:05:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zalve: Nej har bara hört dem på mässan. Det gav mersmak!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:39:08  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "För 30.000 tycker jag i alla fall att dynamiken var mycket bra, det jag har att jämföra med är de Audiovector Mi3 Avantgarde (40.000) och Dynaudio Contour S3.4 (30.000) jag ägt tidigare."

Zu Druid är ju en helt annan typ av konstruktion än dessa mer traditionella högtalare. Så även om dom råkar ligga i liknande prisklass så blir det lite som att jämföra äpplen med päron.

"Det är ok att du ifrågasätter Blue, det har liksom blivit din självpåtagna roll på detta forumet..."

Hehe... det är väl bra att det finns någon som ifrågasätter också? Mixen mellan byteskarusellskillarna, LTS-gänget, oss "ifrågasättare" och ytterligare "hifipersonligheter" är ju det som skapar den härliga dynamiken här. Mångfald rules. Tycker jag i alla fall!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:25:18  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Kan nämna för alla Zu fans att sällan har en högtalare åstadkommit så mycket aktivitet direkt vid lansering. Just nu är flera par på väg hem, vilket möjliggör att spelhungriga och kloka investerare kommer få en (spel)glad jul.

För er som önskar provlyssna, och det rekommenderar jag verkligen kommer vi ha båda Druid och den mindre Tone hemma. Senare kommer även den större Definition. Vi snackar 4 x 10” aktiva basar i varje högtalare. Gäller bara att hitta rätt rum för dem…

När det gäller elektroniken är det intressanta att du åstadkommer en fenomenal dynamik och musikalisk glädje med en kraftfull transistor - eller med en mindre men kvalitetsmedveten rörförstärkare. Här är det bara de egna preferenserna som är avgörande.

Förutom testen i Six Moons, vilka finns att nå via Zu’s hemsida finns det även en rykande färsk test i senaste numret av Hifi World.

För många har Druid blivit ett solklart första val, och för andra ett klockrent misstag – om man har gjort bort sig och inte haft den med på inköpslistan, vill säga …..

Provlyssna, - vi utlovar en annorlunda upplevelse.


Mvh, Audio Concept, Robert


oj, oj, det blev mycket reklam här. Försäljning sköter vi på butikshyllan./Pac

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:28:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Zu Druid är ju en helt annan typ av konstruktion än dessa mer traditionella högtalare. Så även om dom råkar ligga i liknande prisklass så blir det lite som att jämföra äpplen med päron.


Blue: Som jag skrev, jag bedömde endast utifrån ljudet oavsett konstruktion? Inte så att jag bryr mig om det då ljudet ju är det viktiga.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000