HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HifiKlubbens priser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  02:51:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag är mest nyfiken på en sak.
Ni som varit med längre och har mer erfarenhet får gärna upplysa mig.

När jag satt och kollade efter thule-förstärkare på prisjakt.nu så upptäckte jag att HifiKlubben ytterst sällan sänker sina priser, allteftersom modellen föråldras.

Ta till exempel Thule IA60. För två år sedan betingade den samma pris som den gör idag.

Ett annat exempel, B&W 704; Samma pris idag, som för drygt två år sedan.

Någon som vet vad som motiverar detta? Är grejerna tidlösa, som stiger i pris, i samma takt som de borde tappa i värde?

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/11 :  03:25:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det har du rätt i...
Dem kanske vill behålla marknadsvärdet av nån anledning...?Vild gissning mest,men ändå =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  03:47:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En till tanke, HK har dessutom "monopol" på dessa två exemplifierade märken.
En annan tanke, gällande Thule, eftersom ingen ny modell kommit ut, kanske det inte finns någon anledning till att sänka priserna på de befintliga?
Den teorin spricker iofs, då de nyligen lanserat IA75B.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/11 :  09:14:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
IA75B är ingen ersättare av IA60, den är en vidareutveckling av IA60Bse, som är den balanserade verisionen av IA60 plus lite till.
Mullbenkt, priserna förändras lite då och då. Men det krävs oftast introducering av en ersättande produkt, vilket jag tycker är tryggare för både butik och kund.
Spelar väl igentligen ingen roll om man tittar på HiFiklubben eller någon annan butik. De som sälger Rotel förändrar inte sina priser på väldigt många år, kanske Rotel också är tidlösa? Liksom Krell, Gryphon och de flesta andra märken jag kan komma på.

Men vänd på frågan, vilka butiker är det som sänker priserna på en produkt som har varit aktuell länge? Altså utan att det kommer en ersättare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:38:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
hifiklubben brukar aldrig vara omöjliga att ha att göra med. jag har ofta blivit erbjuden bra priser på produkter som börjar bli gamla, eller utgångna, classé bland annat..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:12:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Priser ja
Det har inte en enda Klass-A förstärkare, det är väll ett större skämt(synd att de inte har)
Kan vi inte trycka på lite genom deras ris och ros som finns på deras hemsida
Det är ju vi konsumenter som skall bestämma
http://www.hifiklubben.com/se/Kontakt/default.htm

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/11 23:49:45
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:28:48  Show Profile Send KentTomas a Private Message
HIFI Klubbens idé är ju att sälja produkter med hög marginal/avans och som inga andra säljer, dessutom för att öka förtjänsten på de varor dom säljer så har dom hoppat över ett led d.v.s. Dom har ingen grossist dom tar varorna genom, på så vis skippar dom ett led och kan ytterligare öka på förtjänsten. När inga andra säljer deras märken kan ingen prisjämförelse göras och då kan klubben sätta vilka priser dom vill, och på så vis sälja med hög marginal. När du köper en vara från HifiKlubben får du inte en vara för sitt rätta värde som kännetecknas av att priset styrs utav marknadskrafter, utan en överprisat vara och som dessutom i många fall är föråldrad teknik ett bra exempel är Thule, Taralabs med flera.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:43:20  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Hoppsan, här tycker vi inte om "klubben" minsann. Well, well, i vissa kretsar är det ju politiskt korrekt att inte gilla HiFi-klubben och deras produkter anses oftast inte som fiiiina nog. Men faktum är ju att de säljer vissa produkter som den breda massan av konsumenter anser är väldans prisvärda.

Att exempelvis NAD och Cambridge skulle vara överprissatta sett till vad man får för pengarna...Nä nä.
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:10:06  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jag brukade vara ganska negativ till HifiKlubbens priser men efter att ha sett vad samma prylar kostar i en butik i England (även Brittiska märken såsom B&W) så tycker jag dom är relativt resonliga. Visst kan man nog hitta bra priser online, men pris i butik är alltid dyrare.

Och vad gäller att sänka sina priser så skulle inte tro att deras inköpspriser sjunkigt nämnvärt med tiden, desutom är "samma prislapp" billigare nu än för 2 år sedan om man räknar inflation.

Say's who!?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:11:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Hoppsan, här tycker vi inte om "klubben" minsann. Well, well, i vissa kretsar är det ju politiskt korrekt att inte gilla HiFi-klubben och deras produkter anses oftast inte som fiiiina nog. Men faktum är ju att de säljer vissa produkter som den breda massan av konsumenter anser är väldans prisvärda


HIFI klubben tycker jag är väldigt politiskt korekt efter som man verkar sälja nordiska produkter till skillnad från andra firmor som tar sina produkter från låginkomst länder.
Men man tittar sällan ur politisk synvinkel när man handlar HIFI.
Vill man komma biligt undan och ändå få bra grejor så blir det i bland inte politiskt korekt alla gånger

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:11:50  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Nädå har inget emot HIFI Klubben. Men när dom går ut med att Taralabs har egna gruvor för att bryta specialsilver till deras kablar, då tycker jag att dom klart visar vilken målgrupp dom vänder sig till.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:16:27  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Nädå har inget emot HIFI Klubben. Men när dom går ut med att Taralabs har egna gruvor för att bryta specialsilver till deras kablar, då tycker jag att dom klart visar vilken målgrupp dom vänder sig till.

Vilken kabeltillverkar kör inte med dessa argument + en massa annat "skit, btw så är det koppar i TaraLabs.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:54:04  Show Profile Send Bubben a Private Message
KentTomas> Du kan ju lätt ta reda på vad produkterna kostar i övriga världen och därigenom se om det verkar vara rätt eller inte.
Du tycker dessutom att Thule har en föråldrar teknik? Intresant, det är ju inte många andra som har förberett sin hemmabioprodukter för upp till 10 oberoende kanaler, eller som utgår från en CD-platform när man konstruerar en DVD-spelare istället för att försöka uppfinna hjulet igen. Hur du får det till att TaraLabs har föråldrar teknik vet jag inte heller. Jämfört med andra kebeltillverkre så är de pionjärer på de flesta områden, men man får betala en hel del för det. Vakum i signalledaren är dyrt...
Låter som du bara vill sprida lite dynga över HiFiklubben...

Edit: Tar bort en förolämpning här som jag slängde ur mig. Ber om ursäkt KentThomas.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/12/11 19:03:41
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:11:05  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Bubben> Med tanke på det språk du använder så är du nog den målgrupp Hifiklubben vänder sig till.
När du sen skriver att jag skall ta reda på vad produkterna kostar i övriga världen så måste jag säga att ytterligare en gång så visar du verkligen vilken okunnig person du är, har Du tagit reda på vad produkterna kostar i övriga världen? Sen att du kommer med så lättköpta argument som att jag skall köpa en gödselspridare betackar jag mig. Vore trevlig om du kunde försöka hålla diskussionen på en nivå över en 7 åring.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:00:21  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
har Du tagit reda på vad produkterna kostar i övriga världen?

Ja, Vilken produkt är det du vill ha hjälp med att få fram prisuppgift på?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:52:39  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag gillar hifiklubben, deras produkter tilltalar mig, jag ställde mig enbart frågande till varför det är som det är. Det tycker jag mig har fått svar på, med viss modifikation!
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:35:43  Show Profile Send jiha a Private Message
Átt jämföra med, Bladelius Thor som enligt testet 2004 kostade 20.000 kr och idag betingar ett pris på 24.500...

Helt onödig info men ger lite perspektiv på saker och ting..

//Jiha
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:19:29  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
quote:
Det har inte en enda Klass-A förstärkare, det är väll ett större skämt.


Hmm... Så detta gäller alla tillverkare eller leverantörer som inte har en Klass A konstruktion i sitt sortiment?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:46:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kanske var lite hård kanske orden synd att de inte har, skulle nog passa lite bättre

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  08:17:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Átt jämföra med, Bladelius Thor som enligt testet 2004 kostade 20.000 kr och idag betingar ett pris på 24.500...



Är det inte uppföljaren Thor 2 som kostar 24.500? Så har jag uppfattat det i alla fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:22:55  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Då har Nads integrerade gått om Thor, jag menar priset. Thor har inte (troligen) många mellanhänder heller på sin väg till HC.
Det kan bli lite knivigt den dagen jag bestämmer mig för en trissintegrerad.
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:14:16  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Dimitri>Men Thor säljs ju i många Svenska butiker och då har du ju en viss pris konkurrens eller?
T.ex. så kan ju inte Ågrens i Göteborg sälja en Thor för 50.000:- då säljer dom inga för vi har andra butiker att jämföra priser med.
Men inga av Hifiklubben artiklar säljs ju i någon svensk butik utan dom kan ta vilket pris dom vill.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:57:36  Show Profile Send jonny99 a Private Message
KentThomas, vad är det du har emot Hifiklubben egentligen. De sänker inte priset på produkter när de har några år på marknaden, vilka butiker gör regelmässigt det? Quad esl 57 och esl 63 tillverkades i ungeför 20 år vardera, jag tror inte att priserna gick ner i någon större grad.

Naturligtvis kan HK inte sätta vilket pris de vill på produkter som de har ensamrätt på, om man inte gillar pris/kvalitetsförhållandet bå B&W eller Denon så kan man ju köpa Epos eller Yamaha istället.

Min enda kontakt med HK är att jag köpte en Rega där, de gick förresten inte ner så mycket i pris när de fick en ny generalagent.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:20:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Men inga av Hifiklubben artiklar säljs ju i någon svensk butik utan dom kan ta vilket pris dom vill.

Jo, det gör de. Denon går att köpa från inwarehouse exempelvis.
Marknaden är också ganska självsannerande. Ingen butik kan hålla omotiverat höga priser i en marknad där branchpress har så stort utrymme med jämförelser i pris och prestanda. Sedan finns ju alltid möjligheten att gå utanför landets gränser, men då får du gå till tyskland eftersom HiFiklubben har liknande prissättning i hela norden.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:31:51  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det man kan klaga på hos Hifiklubben är väl reklamen...

De skriver att bristen på mellanhänder ger konsumenten lägre priser, det är mer så att det ger HK högre avans. Deras priser är väl varken bättre eller sämre än andra butikers, men det lyckas visst banka in i en del att de skulle vara speciellt billiga. Som sagt, svårt att jämföra utan att jämföra priser med flera märken och länder, men de verkar i det stora hela ligga där alla andra ligger. Många saker är dyrare i England än här, även saker tillverkade där, så den jämförelsen säger inte allt.

Sedan gör de reklam för sin kunniga personal, och visst är den bättre än på Siba - men visst är den sämre än i en "riktig" hifi-butik? Det var ett mycket större kunskapsgap än jag trodde när jag letade grejor och besökte Ljudmakarn, Lars Bengtsson, "Butiken på Götgatan" och sedan begav mig till Hifiklubben på Sveavägen. Men blandningen av grejor är väl rätt OK, det finns enkla och billiga grejor såväl som bättre mellanklass, saker som både fungerar och håller bra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/12/13 :  05:06:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, för många år sen så publicerade ju Hifiklubben vad som hände med priserna när de gav upp ett märke, och när det tog in ett märke. Ta electrocompaniet som exempel. De priserna gick upp rejält när Hifiklubben slutade sälja, och annan svensk generalagent tog över. Så, de gånger Hifiklubben har tagit över ett märke, då har priserna gått ner ganska rejält. När de har gett upp ett märke, då har priserna gått upp. Men, det gäller ju bara de märken de haft "ensamrätt" på, då de också har varit generalagent för det märket, och kapat en del i kedjan. Så, så illa som somliga vill dissa HK så undrar jag varför. Vad har ni emot hifiklubben? Måhända att det är en stor kedja och så vidare, och att ni inte gillar det. Helt ok, men snacka inte bara skit om dem, de gör en del bra i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000