HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bäst förstärkare och dvd för pengarna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:00:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Tänkte prova det här med flerkanal till tv:n.
Vill inte lägga ut en massa pengar om det visar sig
att det inte är något för mig.
Vilken är den billigaste förstäkaren (5:1) och dvd:n på marknaden
som kan tänkas låta hyffsat? (och ha skaplig bild)
Högtalare finns det i överflöd. så det är bara stärkaren och dvd:n som jag behöver.
Även Beggagnat är intressant!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:27:25  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
En Pioneer 380 är en riktigt billig DVD-spelare som är riktigt hyfsad, 719:- på Webhallen.
Vilken förstärkare du behöver beror väldigt mycket på hur stort rum och vilka högtalare du har.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:46:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Rummet där tv:n står är 6*8 meter dvs 48kvm.(öppen planlösning till kök osv)
För tillfället kan jag välja mellen 4 st voigthorn eller 4 st proson top 10sa (innan dom slaktas :-)
Några gammla mindre sonab finns liggandes också.
Som center tänkte jag använda diy av 2 st bredbandselement.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/12/07 14:47:22
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:54:35  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Marantz modeller är riktigt trevliga. Äger en SR7500 själv. Mycket trevlig!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:02:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
KennethS: kan du vidareutveckla lite?
Pris, länk, lite mer än trevlig Kanske ??
Nyfiken!

pioeer 380 har jag hört på flera forum nu, så det kanske kan vara något?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:16:48  Show Profile  Reply
Pioneer 380 är en riktigt fin budgetspelare.
Vill du komma riktigt billigt undan förstärkarmässigt så kolla på någon av Yamahas mindre modeller.

Marantz 7500 äger jag själv, men den kostar väl runt 8.000:- i dagsläget.
Den driver just nu mina Vienna Strauss med bravur, fast lite annat är på väg in

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:25:20  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Javisst kan jag göra det!

Kan dock mest bara prata för min modell då. Men vad jag har hört så ska dom mindre modellerna dela samma ljudideal.

Skulle beskriva min SR7500 som mycket öppen för att vara en receiver. Bra botten med fin attackvilja. Driver på allt bra och det hela har en trevlig varm klang som dock inte förtar detaljerna på nåt sätt utan den bara ser till att saker och ting inte blir skrikigt. I bioläget flyttar den runt effekterna blixtsnabbt och har en fruktansvärd botten. Den modell jag har också möjligheten att Bi-ampa frontarna. Modellerna i Marantz Hemmabio serie heter följande:

SR4600: 7x80w, HDCD, Dolby Digital, DTS, osv osv. EJ OSD. Pris:3995:-

SR5600: 7x90w, HDCD, Lipsync, Multiroom, Dolby Digital, DTS osv osv. Pris:5495:-

SR7500: 7x105w, EJ HDCD, Bi-Amp, Lipsync, Multiroom, MRAC, Lärbar fjärr, Dolby Digital, DTS, THX-Select + THX Surround EX osv osv.
Pris:8495:-

Övrig info hittar du på:www.lefflers.se alt. http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ProdCat&cont=eu&bus=hf&type=avr&series=comp

Hoppas det hjälper lite, annars är det bara att fråga på!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/07 21:27:53
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:41:57  Show Profile Send aleks a Private Message  Reply
Jag var o provlyssnade just på den här sr-7500 o vart mäkta imponerad av att en reciever i 8000kr klassen kan spela så bra i stereo !?! så man kan inte göra annat än att köpa en .

// Alex

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:50:24  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Hehe jo, måste konstigt nog erkänna att jag inte saknar min Nad S300 efter jag köpte denna. Visst, den har inte lika avancerad Rums-EQ som Yamaha eller Denon. Men Denon AVR3806fick se sig ganska rejält utskåpad av Marantzen i ren ljudkvalité. Har dock inte jämnfört den mot nån Yamaha.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/10 00:53:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000