HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Center högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2005/07/01 :  12:23:44  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message  Reply
De fleste som bygger hjemmekino anlegg tar ikke senter høyttaleren "alvorlig" nok. Det samme synes jeg gjelder produsenter av slike. Slike høyttalere er ofte små, og går skjelden dypt i bassen, og de er ofte lite dynamiske sammenlignet med fronthøyttaler.
Tar man et snittutvalg av diverse filmer man ser på skjer kanskje 80% av informasjonen i senterhøyttaleren, og slik jeg ser det MÅ den da være av god kvalitet....vel og merke hvsi man skal ha et highend anlegg selvfølgelig.

Det er kun "noen få" som lager skikkelig highend senter, men de er ofte meget dyre meget dyre.

Kommentarer til det?

Noen som vet om noen gode highend senter høyttalere til god pris?

Jeg har "lært av mine feil" og bestilt ny senter, en Montana SPC.
http://www.montanaloudspeakers.com/montana/spc.html




My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/07/02 :  23:14:28  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Centern ska ju helst klangmatcha frontarna också...
Mitt system är ju lite udda balanserat eftersom centern kostar nästan lika mycket som frontarna tillsammans, vilka kostar lika mycket som surroundarna tillsammans...

Nu är ju frontarna de enda som inte är aktiva, så det spelar ju in en del.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2005/12/09 :  08:16:03  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message  Reply
Tenkte å legge ut bilde av min nye senter. 52kg.
Etter å ha spilt endel på denne....."god damn" what a sound. Det er såååååå mye info som kommer ut på en helt annen eksplosiv og realistisk måte.


My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/09 :  10:57:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Helst ska man ju ha tre likadana frontare. Ett fel som görs enligt min mening är att centern oftast saknar ett mellanregister element. Och dom som har det är ohygligt och t.o.m. omotiverat dyra. Genelec har en center som ska passa ihop med 1038:an som är en trevägare med en 15":are. Centern är också en trevägare men med två 12:or. Varför man ska ha ett mellaregister beror på enligt min mening att dialogerna i en film just ligger i det frekvensbandet. Jag tycker själv att det är svårt att få till det på ett bra sätt eftersom man inte vill att högtalaren ska skymma TV:n. Sedan har vi problemet med bakhögtalarna som också bör vara lika med frontarna. I alla fall om man lyssnar på musik.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/12/10 :  10:40:53  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Hej,

Jag har själv alltid propagerat för en lite större center och att den ska vara så klangmatchad med frontarna det bara går. Förvisso kan det kosta en slant men man har inget att förlora på det utan bara vinster i form av dynamik, realism och sömlösa övergångar mellan frontar och center. Tidigare hade jag tre st B&W LCR6 S2 som frontsystem och hade de sömlösa övergångarna men nu med Nautilus HTM1 & 804 (identiska element men något annorlunda lådor) går det även att dra på lite mer och t ex en HD låter som en HD och en viskning låter som en viskning.

Fler stora centerhögtalare till folket!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000