Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:15:21
|
Snoop... quote: VId det här laget vet nog de flesta hur de ligger till
Vänta så får du se....Jeppe är ju mycket noga med just röster osv..Men vi lär få vänta innan vi ser svaret..basar ska ju renoveras först...
Heja Denver... I värsta fall ska jag sända upp min ordinarie Denver gratis så det blir en ren fin fight här...
Min är super i just liknande anläggning jeppe har idag... Den är ju moddad exakt in med Accuphase samt infinity... samt med sr nätkabeln som jeppe har... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:21:14
|
Jajaja, vi får helt enkelt se vad han säger, kom nu på en sak, jag har ju kört testet mellan denver och mh cd med standard skit nätkabel , vilket inte direkt är optimalt, får sätta i magic powern i båda ikväll och göra ytterligare jämförelser
quote: Heja Denver... I värsta fall ska jag sända upp min ordinarie Denver gratis så det blir en ren fin fight här...
Haha jaa du, en original denver har säkert jätte stor chans |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/12/15 13:26:35 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:31:51
|
Snoop du kan få min adress och skicka din "blackdenver" hit. Jag står för portot så slipper du ha den ståendes och skräpa!
Spänningen ska var fortsatt hög så jag säger inte mer om skillnaderna mellan Denvern och Mh:n just nu. Dessutom skulle det bli missvisande. Allt under 200 eller 300 hz (tror jag) saknas ju nu.
Som Mayro säger så är jag liiite! petig med just röster i synnerhet och mellanregister i allmänhet och den känsla den ger såväl instrument som röster. Så än är svaret inte mig givet! Det är, i mitt tycke, stora skillnader mellan dessa spelare (just nu) och jag ska försöka precisera de skillnader jag får fram här hemma, vad det lider. Korar jag sedan en vinnare så är det med utgångspunkt i mina preferenser. Alltså vad jag prioriterar högre och vad jag prioriterar lägre kommer framgå (hoppas jag) och ingen spelare kommer bli utpekad för brister utan här kommer jag bara tala om skillnader. Sedan är det upp till läsaren att analysera och fundera på vad denne tror sig föredra i hans eller hennes anläggning. Spelare i den här prisklassen är ju kompromisser och alla är vi olika. Vi väljer att leva med den ena eller andra bristen så länge något eller några av våra förväntningar på spelaren uppfylls (sån är jag!)
Edit: Jag har använt Silver Resolution nätkabel i både MH och Denver hittills. |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/12/15 13:33:27 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:40:16
|
Jag kan eventuellt skicka ner black denvern för test inget annat
För min är väll lite mer moddad än den du äger eller hur
men vi tar det senare då det blir dags för något sådant
BTW: Mh kombon ska tillbaka till veckan så jag har inte så mycket tid kvar att knäpa ihop något |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/12/15 13:42:01 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 20:18:33
|
Vi fortsätter en bit till.
Har lyssnat ett tag nu, men det är svårt att samla intrycken åt, då alla akustiska fenomen kommer in i bilden . Visst har man fixat till det lite , men t.ex Mellanregistret är väldigt svårt att bedömma i dagsläget. Jag har suttit nu ett tag och försökt att få fram någon text, men det är svårt detta.
Orken och motivationen till att verkligen ge sig an detta test har tagit stundtalls hårt , och har varit nära att lägga ner allt. Det har egentligen inte funnits någon tid till att göra deta test, men som en sann hifinörd så tog jag på mig det ändå .
Det här med att beskriva olika etapper i låtar tycker jag blir lite för svårt för mig i dagsläget, jag kommer därför enbart berätta för er hur jag upplever spelarna.
|
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 20:36:43
|
Gott att veta att du kämpar på!
M |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 20:53:52
|
Iom att du jeppe också kommer att skriva test här så förlitar jag mig på att du gör ett bra jobb . jag går "the easy" way och går inte in så djupt på det hela.
Klangen på dessa 2 spelare upplever jag i mitt system med mina kablar osv, vara väldigt lika varandra, kanske att mhn är lite ljusare/neutralare.
Diskanten är mer högupplöst på mh och spelar med bra mycket mer detaljer och luftighet.
Mellanregistret är ju ett halv sorgligt kapitell emellan åt, åker volymen upp på stampa takten nivå så blir det en del problem med grötiga röster osv. Dessa problem vet jag ju om och ingen cd spelare i världen kan fixa dessa problem i dagsläget.
Basen på mh har mer kontur och gräver djupare samtidigt som den stramar upp basen en del också, det blir lite mer fart på ljudet när man spelar på mh.
Något ni undrar över så kan jag givetvis försöka svara på det. |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:06:50
|
ok, jag uppfattar det som att mellanregistret är ett halvsorgligt kapitel i ditt rum oavsett cd är det riktigt uppfattat?
I såna fall undrar jag om det går att utvärdera klangen i mellanregistret i ditt rum, det kanske inte går?
Men om det går:
Upplever du någon skillnad mellan MH och Denver när det gäller känslan av kropp och nyanser i efterklang och upplevelsen av instrumentens och rösternas klang? I sådana fall hur skiljer de sig åt, enligt dig?
Fråga dig själv: Hur kan egentligen en människas röst låta? Hur kan egentligen en gitarr låta? Och så vidare. Förmedlar spelarna människorösten eller instrumenten så som de kan låta eller har de något fyffens för sig som gör att illusionen förstörs? |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:23:28
|
Du uppfattar mig helt korrekt, det är inte cd/dvd det är fel på utan det är akustiken och dess efterklangstid.
Jag ska försöka mig på en beskrivning av mina upplevelser, men jag lovar inte att det blir en bra text
Kanske ska ta och säga också att jag ju nämner att mhn är en gnuta ljusare, den är då inte skrikig utan det är små nyanser. Kanske man kan säga att det mer detaljerade ljudet kan göra att det upplevs som ljusare.
Halv svårt att jämföra rösternas klang då efterklangstiden är så pass hög så att på viss sorts musik så hinner inte tonerna dö ut innan nästa tar vid
Om jag säger så här, så tycker jag att mhn håller ut längre på rösterna, likaså tycker jag mig höra att t.ex pianon har ett något "naturligare" klang samt att det klingar ut lite längre än vad denvern gör. Ingen av dem är väll på något sätt dålig heller, bara det att jag anser att en av dessa 2 är snäppet bättre på i princip allt.
Det som jag tycker de har gemensamt det är bredden i ljudbilden, båda målar upp en bred stereobild, vilket jag gillar skarpt. |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/15 21:52:59 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:48:00
|
bra beskrivning! Det ska bli jättekul att se om jag upplever samma skillnader. Min (eller Mayros) Denver är ju knappt petad i jämfört med din. Det enda som är gjort är insättning av nätbrunn och dämpning av komponenter och låda. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:54:48
|
Ajajaj Jeppe, nästan omoddad med andra ord
Stackars Denver, då kommer den få smörj ganska rejält befarar jag, borde ju skilja en hel del ljusmässigt din mot min denver, så va säger du ja kanske ska skicka ner min till dig framöver så får du testa hur en riktig denver ska spela
Sen måste jag ju också säga det, att testen inte gör spelarna rättvisa, då jag varken har bra nätkabel eller bra rum för att testa i.
men jag tror ändå att resultatet skulle bli ganska lika i ett "bra" rum, så de spelar väll egentligen inte så stor roll
|
|
Edited by - Snoop on 2005/12/15 21:57:07 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 22:03:56
|
passa rumpan.. min jag har är inte exakt samma sak som den jeppe har lånat...
så som sagt.. var inte för säker i korken nu bara.. jeppe76 Minns nog hur min denver lät i jämförelse med teac dv50... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 15:16:41
|
Jeppe, kan man få lite input om vad du tycker
Hur upplevde du Mhn från start jämfört med nu när du spelat några dagar |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 15:28:17
|
hoppas du ser jag skojar lite med dig snoop...det är alltid roligt att retas lite..
Nu ska vi åka o lämna Accuphasen till per100 här.. Följer testandet här med ett leende... hua vad det är jobbigt att göra trådar med många saker som skall berättas om..
Men du gör detta bra snoop.. Synd du inte har wolfgangs moddade ex.. För den tror jag är ruskigt bra faktiskt...
man har ju hört några olika moddade spelare nu.. per100á luar.. PerG Jeppsons Opera 2,2.. o wolfgangs Music Hall.. Dom alla verkar kliva upp rejält då dom fått sig lite kärlek o omtanke..
Och detta via rätt enkla ingrepp faktiskt.
Och just music hallén lät helt enkelt super på mässan får man säga...
Men men.. Läser vidare här framöver kvällen då vi är tillbaks.. Forsätt ditt fina repotage här Snoop..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 15:47:30
|
Jo tack jag börjar lära mig hur du funkar nu tobbe
Tack för komplimangen
|
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 16:32:12
|
Nja, jag kan faktiskt inte jämföra den oinspelade med den inspelade eftersom jag spelade den oinspelade på Pioneer Prologue 70 (gammal fjortis högtalare) och den inspelade på Infinity, drastiskt skurna under 300hz (utan basar inkopplade). Det vill säga helt incomplete. Det jag skrivit om Infinity hittills är egentligen grundat på antaganden utifrån deras prestation utan basar. Sammantaget är ljudet nästan olyssningsbart i det här skicket men presentationen säger ändå en del om vad de kan prestera. Däremot duger de inte över huvudtaget som högtalare för att utvärdera helheten eftersom hela frekvensområdet påverkar totalljudet, från diskant till bas. Alltså diskanten påverkar hur jag uppfattar mellan och bas och bas och mellan påverkar tillsammans hur jag uppfattar diskanten och så vidare (såklart). Man kan säga att ljudet är lite obalanserat just nu.
Jag pratade tidigare idag med LN högtalarteknik och de menade att mina basar ska kunna vara färdiga i nästa vecka. Hoppas det stämmer! Sedan väntar jag leverans av högtalarterminaler, från Tyskland. Jag slog till och köpte från http://www.media-sun.de/ de som ses längst till höger, högst upp och hoppas att de kommer fungera bra. Så när de kommer och basarna är här ska högtalarna in i op-rummet. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 20:05:47
|
jaha, jeppe hur går det nu då, inte fått några basar än förstår jag
Själv har man nu suttit och lyssnat en hel del och konstaterat att Music Hall a25.2 är en väldigt bra/prisvärd förstärkare, som jag tror många skulle kunna leva med.
Den rår givetvis inte på min nuvarande Accuphase , men så långt ifrån är det inte.
Sen så har jag ju väldigt lättdrivna högtalare så om det nu blir en MH förstärkare framöver så gråter jag inte floder kan jag säga Den driver på bra, samt att ja givetvis inte kan utnyttja den fullt ut då jag bor i lägenhet
Mer info kommer inom kort.... |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/19 20:06:53 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 08:42:01
|
Det går långsamt för Posten |
Retro låter fint. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 11:06:30
|
Cd:n har verkligen börjat ta sig, ska bli spännande det här. Oinspelad och hela en vecka hade den uppenbara och störande brister, enligt mig. Först efter en vecka med dygnet runt spelande började den göra rätt. Efter en och en halv har ytterligare förbättringar noterats. Jag tror det blir ännu bättre (hoppas). Fram för allt var ljudet digitalt första veckan. Man lyssnade på stereo inte musik, nu är det annat ljud i skällan.
Den svarar väldigt tydligt på byte mellan ölflex och silverresolution nätkabel. Så pass tydligt att min granne, som inte är så intresserad och dessutom elektriker, hörde skillnad direkt, och påpekade att den var stor (skillnaden) och omöjlig för honom att förstå. Han visste bara att jag bytte nätkabel inte från vilken till vilken. Han sa ingenting om vilken han tyckte lät bäst. Intressant tycker jag
Han tyckte förövrigt att det var väldigt stor skillnad mellan Denvern och MH:n och han föredrog MH:n. Hans kommentar var "Det känns som att jag sitter på Fasching" vilket naturligtvis inte är en åsikt jag delar med honom även om Pioneers Prologue 70 faktiskt gör ett förvånansvärt bra jobb. Men jag förstår hur han menar. Han är van vid stereo och här släpper ljudet och det finns djup och bredd och känslan av riktiga instrument är inte sååå långt borta. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 11:18:16
|
Detta är ju riktigt intressant, då den cd jag hade hemma var inspelad och klar när jag fick hem den. Så mina intryck kommer ju som sagt från inspelad cd och det verkar göra en hel del för ljudet
Jag testade innan jag skickade tillbaka grejjorna igår att sätta magic power på cdn och då upplevde jag att basen blev stramare, den berömda tystnaden mellan instrumenten infanns. Djupet och bredden i ljudbilden blev bättre. Konturerna kring basen blev tydligare samt att diskanten blev lite lenare. Mellanregistret fick mer kropp/värme, så helt klart svarar denna spelar väldigt bra på olika nätisar |
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 11:35:23
|
Jeppe72 - Jo, det tar sin tid innan det börjar svänga... Haltar snyggt första veckan på repeat, men släpper så småningom om man ger sig till tåls. Digitalis katarsis analogis?
M |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 13:40:39
|
Rannagarden: quote: Digitalis katarsis analogis?
Exakt den utvecklingen verkar vara på gång här
Snoop: Jodu, det är skillnad på strömsnokarna, SR är inte så dum. Jag ska snart göra slag i saken och sätta en nätbrunn i min 405 så att jag får möjlighet att testa lite andra snokar även där. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 13:47:25
|
Om det inte är för mycket begärt så lånar jag mer än gärna hem denna SR snok för test i denvern, för att se vad den kan prestera med den snoken
Ta det via PM isåfall. |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 19:01:25
|
Basarna beräknas komma hem i morgon. Vi får se vad det blir av det. Terminalerna har kommit och jag är i full färd (när jag har tid över) med att tillverka plattorna de ska sitta på. |
Retro låter fint. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 16:54:30
|
Basarna har kommit. Första intrycket är att MH är tydligare i ljudet, över hela registret. Den går inte djupare i basen enligt mig utan möjligen att Denvern gräver något djupare. Röster blir i min setup mer livlikna med Denvern, mjukare, fylligare och med mer kropp. MH spelar överlag ett hårdare anslag i alla toner med ett hårdare ljud som följd. Den har renare topp och mer attack i midbasen än Denvern. MH:n har också djupare och tydligare ljudbild vad gäller placering i sidled och djupled. Dessutom framhävs reverbet på rösterna tydligare vilket jag antar är ett naturligt resultat av renheten jag skriver om i början.
Just nu experimenterar jag med kablar för att försöka få balansen bättre. SR verkar inte vara optimalt i hela linan när man har en MH. Jag får problem med hårdhet i fram för allt mellanregistret. Vi får se hur det utvecklar sig.
Edit: förtydligade mig en aning |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/12/30 18:08:50 |
|
|
Topic |
|