Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 01:57:11
|
jeppe72.. snart ser vi stjärnorna tindra i dina inlägg med andra ord... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 02:02:35
|
Ser du stjärnan i det blå
HoHoHo!! här har ni min lilla maskot HoHoHO!!
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/12/11 03:37:43 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 16:28:15
|
Sådär ja nu kör vi så det rycker
Accuphasen har blivit varm i rocken och MusicHall CD´n är laddad
Vi börjar lite lätt med att spela lite Diana Krall, här möts vi av en sammetslen fyllig röst. Pianot låter väldigt naturligt och klingar ut precis som det ska. Bredden och djupet i ljudbilden är väldigt bra, det är mycket luft runt instrumenten och det är ett väldigt detaljrikt och transparent ljud som vi möts av. Hennes röst har en härligt varm klang och man rycks som vanligt med i hennes låtar .
Sumering av Diana Krall är att det låter väldigt trevligt och här ser jag inga direkta brister om man nu inte spelar väldigt väldigt högt då märker man att vissa frekvenser är några db högre än vad som är normalt och rösten spricker. Rummets akustik ställer till en del oreda, men det har blivit bättre sen HifiNorr var här och våldgästade .
Vi hoppar raskt över till Rammsteins nya skiva och här är det som sig bör ett helt annat driv i musiken .
Här möts vi av en rapp och konturskarp bas som går kraftfullt och långt ner i registren. Det är som vanligt stampa takten med rammstein och kombinationen Accuphase + MusicHall CD klarar lätt av att separera den komplexa musiken. Panoreringarna klarar dem av med bravur och det är lätt att urskilja alla instrument. Tycker mig höra mer detaljer i ljudbilden än vad jag är van vid, så det är ju ett plus i kanten .
Denna kombo spelar väldigt dynamiskt över hela registret och man blir absolut inte lyssningstrött på något vis. Men även här när volymen åker upp över vad jag anser vara min normala lyssnings volym så ställer akustiken till det. Jag har vetat hela tiden att akustiken egenligen är akut göra, men det har inte funnits tid eller pengar till att fixa till det mest akuta
Sen en annan sak, igår natt så satt jag och gjorde en liten modd på mina sketna högtalar kablar som är några dls standard kablar.
Jag gjorde så att jag tog bort bläcken på högtalar terminalerna och skalade kablarna så att jag kunde sticka dem igenom både bas och diskant terminalerna. Resultatet lät sig inte vänta det hela ledde till renare ljud.
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 16:41:25
|
Nu tänkte jag göra ett avbrott i testandet och skriva lite om byggkvalitet på förstärkarna
Vi börjar med Accuphasen som med sin vikt visar att de är ett kraftfullt bygge. Många brukar ju säga att Accuphase är kassaskåps byggen och jag får nog hålla med den skaran Rattarna för källa och volym känns väldigt gedigna och har ett skönt motstånd när man vrider på dem. Tycker inte riktigt om då det går lätt att vrida på reglagen. Displayen är stor och tydlig och jag verkligen älskar mätarna
Går vi sedan vidare till MusicHall A25.2 så märker man direkt att det är klass skillnad , den väger drygt hälften av vad accuphasen gör och den är lite mer än hälften så hög. En liten men ändå förhållandevis tung pjäs, går vi vidare och synar rattarna så är de väldigt småa och jag tycker att de är något för lätta när man vrider på dem. Displayen är inte riktigt uppe i Accuphase klass, då jag tycker att det på håll kan vara lite halv svårt att läsa kan ju bero på att jag är glasögon orm också men det låter jag vara osagt
Ser man till bygkvalitet och utan att kolla pris skillnad så vinner ju Accuphasen ganska lätt måste jag säga. MusicHallen kostar "bara" 7695:- och Accuphasen brukar säljas på ebay i dagsläget någonstans mellan 12-14000:-. Ser man däremot till priset så har musicHallen en enastående byggkvalitet i prisklassen. Ingen av dem är dåligt byggda, bara det att Accuphasen är på en betydligt högre nivå. |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/11 17:35:44 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 18:03:38
|
Soppatorsk ,måste fylla på med bränsle (mat) kommer mera efter den |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 19:58:14
|
Mätt och belåten så fortsätter vi där jag slutade testet sist
En kort liten jämförelse rakt av med mitt minne av hur det lät med Accuphase och Denver är att med MH cdn så släpper ljudet lite mer och diskanten blir mer högupplöst. Likaså blir basen djupare och har mer konturer, stunsen i basen blir bättre, mellanregistret får fram bättre röster än innan, trycket i mellanbasen har också blivit markant bättre sen Denvern. Det återstår och se om det jag nu upplever verkligen stämmer vid en direkt jämförelse |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/11 20:17:44 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 20:19:02
|
Jeppe: Jag hoppas det är till belåtenhet att jag nu äntligen har börjat skriva lite smått |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 20:51:06
|
Japp, Det är aldrig försent att rädda betyget.
Däremot kvarstår en viktig måluppfyllelse innan betygen når MVG. Nämligen jämförelsen mellan Accuphasen och Music Hall förstärkaren. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 21:08:50
|
Den som väntar på något gott........
Innan nästa vecko slut ska jag ha lyckats skriva ner en jämförelse jag lovar |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 21:50:00
|
För eran skull så kopplar jag nu in det andra förstärkeriet
Nu ska den få gå varm innan jag sätter mig ner och utvärderar |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 23:37:14
|
Ok, nu har jag hört vad MH CD25.2 kan med (halva) Infinity reference standard 2.5. För er som aldrig hört dessa högtalare kan jag bara krasst konstatera: tråkigt för er!
Nu är dessa högtalare dessutom endast halva och med det menar jag att de inte har några basar inkopplade vilket gör att de låter lite tunt. Men rackarns vad det låter bra om de element som sitter där. Ljudet är det mest "nära verkligheten" jag hört, vad gäller klangen och utblomningen i instrument och röster, sammantaget i musiken. Gissa om jag längtar lite efter att få basarna renoverade!
Röster och andra instrument får en fin realism och till exempel nyckelharpans alla vibrationer och sång flödar fram, skimrande och lätt, luftigt och elegant, snett bakom ena högtalaren. Det samma kan sägas om övriga instrument och sången (fast allt kommer så klart inte snett bakom ena högtalaren som ni förstår) Diskanten är inte markerad och sätts inte i fokus på det sätt jag varit van vid från de lådhögtalare jag hört. Den bara finns där och fyller i det som saknas i toppen. Det är märkligt och faktiskt lite omtumlande att höra det här ljudet i mitt vardagsrum (jag är ju inte så van vid sånt här ljud, har bara haft små lådor i mitt hem tidigare).
Förlåt Snoop att jag skäl lite plats till den här utsvävningen, hoppas det är ok!? Jag ville bara förbereda alla på vilka förutsättningar som väntar för min utvärdering av MH CD25.2. Den kommer förmodligen att få bekänna färg när mina RS 2.5 är renoverade och inspelade, någon gång efter Jul. Det den nu visat lovar gott. Utan bas kan den presentera komplex musik utan att det finns mer än en antydning till sibilans (som det så fint heter) och utan störande hårdhet eller avsaknad av något i mellanregistret. Fint jobbat kanske man skulle kunna säga. |
Retro låter fint. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 23:44:15
|
Oerhört roligt för dig jeppe att du redan nu verkar vara väldigt nöjd
Givetvis får du fylla i med intryck i denna tråd
Detta ska bli oerhört spännande
Jag har nu spelat lite på MH stärkaren och det låter inte kattskit kan jag säga redan nu |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/11 23:45:47 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 23:50:37
|
quote: Jag har nu spelat lite på MH stärkaren och det låter inte kattskit kan jag säga redan nu
Låter kattskit? Nej! Slutsats MH-förstärkaren låter.Eller i och för sig, om man trampar i kattskit som ligger på asfalten, till exempel på en trottoar så låter det säkert på något sätt. |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/12/11 23:51:52 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 23:55:30
|
jeppe kommer inte gå till jobbet på en vecka då basarna är fixade.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 23:59:02
|
Det är bra det mayro, då går de fortare för honom att fylla i med intryck i denna tråd som kommer att bli låååååång |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 00:05:56
|
Dom där MH spelarna verkar vara bra.. Jag måste vid tillfälle tigga till mig ett låne ex o prova en sådan...Fast får ta det då jag blir klar med mina grejor här..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 00:06:53
|
Ah, lite OT jag såg just att jag paserat 2000 ínlägg
mayro, dom är bra dessa spelare, kan jag säga utan att skämmas |
|
Edited by - Snoop on 2005/12/12 00:08:36 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 21:08:36
|
Nu har jag spelat några timmar med Music Hall kombon.
Man märker klart och tydligt att ljudet har ändrats från det att vi spelade med Accuphase och Musichall.
Vi börjar med att trycka på play på cd spelaren och en bekant röst träder fram, Diana Krall går varm här hemma just nu
Jag märker här att rösten har flyttats fram en liten bit, inte så att det är störande, men jag vill ändå berätta det.
Klangen i denna kombo är lite lite ljusare än vad Accuphase + Mh är. Men skillnaderna är så pass små,den spelar fortfarande med bra värme i röster osv.
Music Hallen spelar inte med samma transparens som Accuphasen gör, men den gör heller inte bort sig. De ligger faktiskt väldigt väldigt nära varandra då det gäller återgivning av musik.
Nu kommer detta att slå grillor i huvudet på vissa men tänk också på att Accuphasen är 15-16 år gammmal och även fast det är en Accuphase så är det inte självklart att den ska vara mycket bättre.
Det jag kan tycka är att Music Hall spelar lite mer rakt mot lyssnaren. Vissa gillar det och vissa inte, medans Accuphasen spelar lite mer laid back och med lite högre upplösning samt pondus. Lite av en sten hand med silkes vantar kanske man kan säga
Det här med att skriva intryck är svårt så ha förståeende med att det inte kommer upp i andras klasser
|
|
Edited by - Snoop on 2005/12/12 22:01:16 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 22:10:21
|
Vi spinner vidare när vi ändå har tempot uppe
I med rammsteins nya skiva och samma sak här låt nr 2 spelas, kraften i basen finns där men här märker man att Accuphasen har mer effekt. Baen är absolut inte dålig på något vis, men det skiljer ju ändå så som det bör göra mellan dessa 2.
fortsättning följer......
Fika Paus |
|
|
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 22:15:37
|
Intressant läsning Snoop! Keep up the good work... |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 22:41:45
|
Jag kan för att fylla i om gammal hifi berätta att jag just nu spelar med en Sansui A80 80w från stenåldern.Med bottendel av playwood... På Silverline lafolia för 9000 dollar. Och det spelar helt kanon.. Så åren behöver INTE betyda sämre på något sätt i världen..
Tvärtom blir man fundersam vad dom sysslat med många ggr genom alla åren inom stärkarteknik osv...
Så kör på snoop.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 22:58:43
|
Tobbe du är bara för gooo
Visst händer det då och då att det byggs rent ut sagt skit, men jag tycker båda dessa stärkare är bra på sina sätt, de har ju sina olika spel stilar.
Music Hallen är absolut inte dålig, tvärtom den är riktigt bra och står sig säkert väldigt bra mot lite dyrare förstärkare förutom just Accuphase som jag testar mot i detta fallet.
|
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 23:37:49
|
Är du färdig här eller...
...har du semester?
Jag vill höra fler intryck mer!
Själv har jag skickat högtalarna på omkantning idag och väntar dom tillbaka i nästa vecka någon gång och då ska de spelas in. Sen blir det en rond mellan "orginalursprungsdenvern a´la Mayro" och MH CD 25.2. Det kommer att bli en tuff match för MH:n Det blir väl spännande!?
Lade till vilken spelare Denvern ska spöa... eh förlåt menade jämföras med! |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/12/15 11:12:23 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 09:42:48
|
Hej, tyvärr så vet ja inte va som har hänt, men ingen tid till stereon finns för tillfället, men jag ska försöka knåpa ihop lite tankar ikväll, då ja har 1 timme eller 2 över.
Får nästan jobba över varje dag nu, då vi ska stänga ner butiken så det är inte mycket man hinner lyssna tyvärr.
Jag ser fram emot ditt test Jeppe |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 12:58:09
|
Jeppe kom in i matchen för *** du kan inte på fullaste allvar ens tro att denver kommer kicka. VId det här laget vet nog de flesta hur de ligger till
Nej men skämt och sido, de kommer bli en kul jämförelse, jag vet iaf vad jag tycker |
|
|
|
Topic |
|