HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hinken74:s anläggning En lyckad uppgradering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:07:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Goldenhorn finns väl att köpa gråa ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/29 :  20:56:20  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Mätningar kommer under veckan. Har fortfarande en puckel vid 100 htz samt liten dip vid 400-500 htz.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/31 :  19:53:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Senaste mätningarna.

Sen har ny diffusering tillkommit

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Edited by - Hinken74 on 2006/09/01 19:06:40
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/08/31 :  22:22:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ett råd , gör om dom senaste mätningsbilderna , skärmdumpar blir vrålstora om man inte fixar till det. Dom är på 1.46 Mb , bara så du vet

Det är även lite svårt att tyda graferna som det är nu.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:24:47  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Dutti pånke...Nu syns det ju vad det står utan lupp
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:24:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mycket bättre nu ska jag studera graferna o se vad kul som har hänt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:27:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
allt har ju gått o blivit bättre o det är inte lite det handlar om heller !!

Du måste vara ganska glad nu

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:34:57  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Lite dippar jag vill fixa till. Kom gärna med förslag.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:43:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tja du......

Dipparna du menar är i frekvensgången inte i reverbet ? Frekvensgångsdipparna är inte jättestora längre , ta dig även tid att lyssna för jag tror du är nära målet.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:30:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
6 db ungefär...

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:33:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad 17 klagar du över

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:49:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
he he

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/04 :  23:14:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Vad 17 klagar du över
Jag måste säga detsamma. Du har fått till det väldigt bra. Var Kris69 i rummet när du mätte? Han påverkar frekvensgången med minst +/-6dB

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:02:51  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Kris är en diffusor men han var ej i rummet. Däremot absorberar jag numera lägre och lägre toner. Hoppas snart kunna absorbera 50 htz.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/10 :  21:12:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Jaha igår märkte jag att mätningar inte är allt.
Har upplevt att mitt ljud har blivit lite intetsägande sen behandlingen. Har också tyckt att det varit lite nasalt och konstigt djup.
Folk som lyssnat hos mig har dock inte kommenterat detta förräns igår.

Vi satt ett gäng och lyssnade och två personer kommenterar att det låter nasalt och att det är en jävla kontroll i ljudet men ingen glöd. Den ena har dessutom samma högtalare som mig hemma så han kan ljudet.

Har kopplat detta till mina Ridge-street kablar och har varit i långa disskussioner med tillverkan.

Då beslutade jag mig för att plocka bort mina singelabsorbenter som satt bakom högtalaren ocn allt blev plötsligt sjukt mycket bättre.

Fram kom då det mellanregister som har påverkat mig så hårt. Det har saknats efter akustikbehandlingen.

Det som fick mig att tro att det var singelabsorbenterna som påverkade var att det fanns ett konstlat djup i ljudet. Röster hade tagit tre steg tillbaka och intstrument hade klivit fram.
Detta skapade en ganska konstig ljudbild.

Skall ta ett snack med Classe på måndag som annars gjort ett väldigt bra jobb på vad och om de kan sitta på sidoväggen istället.

Med singelabsorbenterna borta fick jag det ljud jag har sökt. Möjligtvis att det kom lite mer efterklang i basen.

Efter helgen har jag konstaterat följande:

Om jag kommer byta högtalare i framtiden så är det till Hyperions 968. Har lyssnat på många högtalare och ingen eller bara betydligt dyrare högtalare kommer i närheten av vad dessa kan prestera och då framförallt i mellanregister.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/09/10 :  22:41:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Om jag förstått det hela rätt så har denna Claes varit hemma hos dig och konsulterat kring akutisken i ditt lyssningsrum, varpå du sedan har implementerat dessa förslagna åtgärder, stämmer det?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/10 :  23:13:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Sant

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/09/10 :  23:29:56  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Okej. Vad har han då sagt när du påpekat att det inte låtit särskilt bra (visserligen bättre kanske men inte bra) med de genomförda åtgärderna? Har han föreslagit nya åtgärder efter att han gjort ytterliggare några mätningar eller hur har det funkat? Vad hade han respektive du för förväntningar på det hela? Många frågor
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/11 :  08:33:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Skall prata med honom idag. Det som hände var att röster flyttades bakåt och instrument framåt. Dessutom fick rösten en nasal toning. Det blev också stickigt i ljudet. Iom att taket ej är klart än så har jag trott att det berott på detta.

Meningenen med singelabsorbenterna var att basen inte skulle förstärkars mot bakväggen.
Dock så funkade ej detta som man hade hoppats.....

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/11 :  09:44:09  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Kommer att testa att sätta singelabsorbenten på sidan istället. Har varit i kontakt med Claes nu och han kommer att titta över i veckan så skall vi se vad som kan göras.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/11 :  10:22:29  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Herre gud vad hifi kan vara komplicerat ibland! Längtar du inte efter att bara slå dig ner i soffan och njuta av musiken och inte leta fel hela tiden? Lycka till framöver!

Edit: Menade inget illa så du inte misstolkar. Det är nog så att desto bättre/mer avslöjande högtalare och elektronik desto större krav ställs på att rummet ska vara akustiskt perfekt för att välljud ska uppstå...

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/11 10:27:30
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:21:19  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Först och främst vill jag tacka Henrik för gästvänligheten denna helg. Det var länge sedan jag garvade så mycket.

För att kommentera Musse80 här ovan: Jag tycker att Henrik har kommit extremt långt med sitt ljud och anpassningen i rummet. Det finns en fnutta gnutta problem med efterklangen i basen men det är i det närmaste att betrakta som en skitsak.

Då jag till viss del är partisk i valet av vissa komponenter vill jag inte tala om enskildheter men helt klart spelar hans system på en nivå där små saker/förändringar får stor betydelse och verkligen blir hörbara. Detta att ta bort singelabsorbenterna var av signifikant betydelse. Det var såpass att Henrik bara satt där med ett stort smajl. Vi provade tex att ta bort ett par motstånd från högtalarna men de monterades tillbaka fortare än kvickt.

Detta gjordes dagen efter sammankomsten och då var det bara setupen vi tweakade

Njut nu Herr Hink och köp mycket skivor eler varför inte en vinylspelare

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/09/11 :  18:13:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Iom att taket ej är klart än så har jag trott att det berott på detta

Jahaja, så allt är inte klart än m.a.o.? Jag tycker man bör vara "försiktig" med utlåtande om hur det låter innan allt är klart (iaf med de negativa utlåtandena )
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/11 :  19:59:37  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Men just detta fenomen berodde på singelabsorbenterna bakom högtalaren. De skulle till 99% säkerhet hända samma sak även när taket är klart. Men annars håller jag med dig. Taket kommer bli klart i veckan som det ser ut. Har beställt plattor som skall påverka så lite som möjligt.

Det är det som är fördelen med Claes. Han är så entusiastisk. Han ser hela tiden nya möjligheter.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:02:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
dagen efter sammankomsten
Jag har lite bildbevis på att denna ägt rum.

Eller vad sägs om en Dual mono klass D brödrost som mest tjänstgjorde som cigarettändare?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000