HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min anläggning (uppdaterad!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/09/05 :  11:27:46  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja det är trist, men var ska jag ta bilderna ifrån, finns det någon bra gratistjänst eller måste jag öppna plånboken? Kanske denna?
https://imgur.com/
Här finns ett par bilder: https://www.audiodestination.co.uk/ssc-audio-liftpoint-isolators-qty-4
Dock köpte jag mina från Svalander...bra och snabb service.

Edited by - Snutten on 2018/09/05 14:19:23
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/09/06 :  20:30:00  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Alltid roligt att upptäcka nya förbättringar längs vägen. En skillnad sen tidigare med nya fötter är att det är lite mer punch i basen.
En sak som Graaf gjorde fenomenalt bra var ett jäkla tryck i basen som jag saknat lite med Passen, men nu har den närmat sig .
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/06 :  22:04:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
imgur.com duger säkert, likväl som forumbilder.se eller liknande.
Vad är det för avisoleringsmodell i de där fötterna då? Keramikkula eller nåt mjukt gummiaktigt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/09/07 :  00:06:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det är inget av det, utan en väv av trådar.
En annan sak jag märkt ikväll är ökad transparens vilket tillverkaren påstår, det verkar troligt enligt vad jag hör, eller är det placebo som spökar kan man undra...

Edited by - Snutten on 2018/09/07 00:07:11
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/09/18 :  12:24:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jämförde ljudkvalité mellan dator via usb och min 4K bluray-spelare från Panasonic via toslink glaskabel med CD och på datorn var det samma CD men rippad till datafil. Det lät verkligen väldigt likvärdig, så det funkar bra vilket som.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/10/08 :  13:24:28  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Köpte en ny extern SSD som jag har all min musik på, tycker det låter snäppet bättre med denna relativt snabba SSD, Samsung T5.
Det känns som om brusgolvet sjönk lite, tystare med bättre svärta. Dock har jag en iFi iSilencer3.0 i den port som T5:an sitter i, det är ett måste för att sänka brusnivån från extern SSD, innan jag hade denna gick det inte använda extern SSD, det var för mycket brus!
Så jag använder en iSilencer i alla 2 USB-portar som min dator har, det gör nytta!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/11/14 :  13:27:13  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Eftersom mitt kabelexperiment gått bra ska jag fortsätta med ett försök att göra en billigare V3-kabel och om det inte fungerar blir det nog en dubbelt så tjock V3 ifall det verkar luta åt det hållet.
Men vore kul med en riktigt billig kabel som låter så pass bra att det räcker för de flesta.

Edited by - Snutten on 2018/11/14 13:28:44
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/11/30 :  11:13:44  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Prototyp/test-kabel lyssnad på. Det lät lovande så jag ska bygga en färdig "riktig" kabel när lusten finns.
Framför allt var det 2 saker som slog mig, det var väldigt bra djup i ljudbilden vilket jag gillade, 3D-känsla kan man säga. Och det lät förvånansvärt lika jämfört med min V3 som är av silver, silverkabeln låter lite mjukare medans kopparn har ett lite skarpare och krispigare ljud men överlag är balansen mellan register väldigt lika. Då silverkabeln är dyr vad gäller material och tidsåtgång är jag glad att det lät så bra med kopparvarianten, kan bli en riktigt prisvärd high-end kabel! Ska göra den lite tjockare då kopparn är billig.

Edited by - Snutten on 2018/11/30 12:11:05
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/12/07 :  16:23:15  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Flyttade subben till höger sida om racket och det funkar lite bättre, lite fylligare och bättre tryck när man ser på film. Billig förbättring men funderar på om jag ska köpa en skärmad strömkabel till subben, blir det skillnad ljudmässigt tro även på en sub? Någon som provat byta lakritskabeln på subben till bättre sort?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/01/21 :  10:20:07  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Gjorde en test i butik med en anläggning i miljonklassen med mina hgt kablar i silver och det lät väldigt bra.
Jämfördes sen med köpekablar för ca 35000 kr och mina var i alla fall inte sämre...Så de kan jag leva med framöver.

Edited by - Snutten on 2019/01/21 10:20:42
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/02/19 :  14:41:27  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Fått lite nya idéer att prova så jag beställde idag lite råkabel att bygga med. Det går bra att testa med kopparkabel för att spara pengar, och sen om det blir som tänkt kan man ev gå över till silver.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/03/19 :  11:58:14  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Blev en Supra LoRad Anniversary strömkabel idag, ska har den till min subwoofer. Den medföljande var av sedvanlig svart sort, klen och dåliga kontakter. Ska bli intressant att höra om det blir bättre. Borde bli det när man går från 0.75 till 2.5 kvadratmillimeter. Ska också skippa grendosan och dra kabeln direkt till vägguttag vilket kräver lite omplanering.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/03/22 :  11:40:14  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu provat med både musik och film. Hörde direkt en skillnad om än liten, men ju mer jag lyssnade blev det klart för mig att basen är tightare, lättare att höra vilken ton som spelas och det låter lite snabbare och bättre integrerat med huvudhögtalarna. Kan varmt rekommendera att prova detta om du har en lite större sub av bra kvalité. Kabeln kostade ca 750 kr och gav en mycket prisvärd uppgradering. Funderar på att byta säkringen i subben mot en bättre (typ 200kr) och ska definitivt bygga en bättre signalkabel till subben för att ytterligare vässa prestanda.

Edited by - Snutten on 2019/03/22 11:40:40
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/03/31 :  16:28:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Fick lust att gå vidare så jag byggde en ny subkabel med ny lite rejälare speakon kontakt. Det blev lite av ett "spett" men efter lite pulande kom den på plats. Initialt hörde jag minimal skillnad men efter ett tag började det hända saker, lite mer punch och definition och även känslan av snäppet djupare bas.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/05/24 :  12:48:52  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har bitit i den sura citronen och beställt silver till en ny fetare högtalarkabel, blir snäppet kraftigare än Nordost Odin...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/06/04 :  11:19:56  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kabelbygge ska snart inledas, börjar få in alla komponenter som behövs. Det är inte billigt minst sagt så nu gäller det att skärpa sig...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/06/22 :  14:58:22  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Nya saker på gång enligt ihärdiga rykten.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/06/25 :  12:25:33  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Blev en liten vinylspelare, nostalgi.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/07/30 :  13:29:53  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
En Rega Planar 8 svarvar på nu hos mig, ska fixa ett vettigt riaa steg härnäst. En liten läcker sak som är lätt att placera, har satt upp en vägghylla och då den nästan inte väger nått behövs inga stålreglar, har den på en rätt klen gipsvägg och det borde hålla.
Apheta 2 MC pickup står för grävandet i spåren och gör det väl.

Edited by - Snutten on 2019/07/30 13:31:01
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/10/01 :  23:44:47  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det har tagit mycket tid med långa pauser emellan, men nu börjar min nya hgt-kabel närma sig lyssningsstadiet. Ska snart löda kontakter och sen kan de spelas på. Därefter ska skärmtyp väljas (skärmfläta eller partvinning) och sen slutmonteras.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/02 :  13:23:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
löda

Har du övervägt att crimpa/skruvansluta istället? Många kabeltillverkare skyr ju oblyat tenn, eller alla lödningar eg., som pesten.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2019/10/02 :  16:30:07  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag kör utan kontakter.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/10/02 :  22:37:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har övervägt det men lutar åt att löda av 2 skäl, dels att lodet skyddar mot oxidering/sulfidering och att det blir lägre kontaktresistans än med skruvanslutning. Krimpa kräver specialverktyg vilket jag inte har. Att inte ha kontakter är opraktiskt i mitt fall och det kommer bli sulfid på silvret.
Alfa, är lod med bly bättre än utan och varför i så fall? Blyfritt lod går ju att få tag på...

Edited by - Snutten on 2019/10/02 22:40:07
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/03 :  07:49:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är absolut ingen expert på området men det hävdas att blyat lod är mindre hälsovådligt för det innehåller inte samma giftiga fluss. Lödningar med blyat lod blir dessutom blanka och snygga om de är rätt gjorda och det går därför att se på en lödning om den är av hög kvalitet, vilket inte gäller i samma utsträckning för oblyat lod.
Smältpunkterna skiljer sig också åt, det krävs avsevärt högre värme för oblyat.

Sen kan det här lika gärna vara en "det var bättre förr"-historia också..
Men jag tycker definitivt vi såg kvalitetsproblem under perioden man gick över till oblyat. Man har säkert lärt sig inom industrin vartefter och det kankse är en myt bara.

Men, jag tror det finns fler argument för att skruva/crimpa! Du får inga oxidangrepp när du skruvansluter, inte på kontaktytorna. Du får också en direktkontakt ledare/kontaktmetall som dessutom undantrycker syre genom kontakttrycket. Samma sak med crimpning.
Finns i prisklasser mellan några hundra upp till några tusen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2019/10/03 08:07:41
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/10/03 :  13:30:47  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja det var problem i början med övergång till blyfritt, men på senare år finns bättre lod som ger fina lödningar. Visst krävs det lite högre temperatur men med rätt utrustning fungerar det rätt bra.
Det finns fortfarande high-end tillverkare av kablar som löder så "skyr som pesten" vette katten . Ibland är det nog marknadskrafter som styr liksom vad som är "hett" för tillfället.
Jag ska provlöda lite för att hitta optimal temperatur och sen löda.
Det lod jag kommer använda innehåller tenn, lite silver (3%) och en gnutta koppar och verkar fungera bäst kring 385 grader Celcius, men i detta fall krävs troligen mer värme då det är mycket silver i kabeln och rätt rejäla kontakter i silver/palladium-pläterad koppar.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000