HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva v46: ARENA -Immortal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/11/14 :  22:39:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message


ARENA - Immortal
Format - CD
Utgivningsår - 2000
Bolag - Verglas
ARENA WORLD
Verglas


Arena är ett Engelskt band och grundades av Clive Nolan och Mick Pointer 1995 och har sedan dess gett ut hela 14 skivor varav flera är live eller samlingsmaterial. Immortal är nummer 6 i ordningen och består av bara 7 spår. Ni gissar helt rätt om ni tror att vissa låtar är ganska långa, Moviedrome är längst med sina 19 minuter. Jag gillar det skarpt men det finns ju dom som blir lite tveksamma när man säger det.

Arena hittade jag när jag letade runt på diverse nättidningar som ofta har massor av recensioner. I mina ögon stod de ut lite från mängden och jag tog en chansning och köpte ett par. Det står 4 skivor i samlingen idag med dom, The Visitor, Immortal?, Contagion och Pepper´s Ghost.

Bandet består på den här skivan av:
Clive Nolan - Keyboards
Mick Pointer - Drums
Rob Sowden - Vocals
John Mitchell - Guitars
Ian Salmon - Bass



Immortal är uppföljaren till den mycket starka The Visitor som var ett verkligt koncept album där musik, text och omslag bildade en helhet. Alla vet att det ofta är svårt att följa upp ett sådant utan att det blir ett hål efter den föregående. Min personliga åsikt är att de lyckats totalt och jag betraktar dom som en helhet trots att det ligger en hel del tid mellan dom och en del byten av bandmedlemmar också. Trots det sätter jag mycket ofta på dom båda direkt efter varandra, nästan 2 timmar musik av samma artist! Något måste bara vara bra för att man ska tycka sådant är kul. Det stämmer i alla fall på mig.



Musiken på Immortal sträcker sig från låtar med akustisk gitarr och stillsamma keyboard till ganska tunga saker utan att det blir hårdrock av det. Men visst märks det att Clive Nolan spelar keyboard för de är alltid i ljudbilden och bygger och stärker stämningar över allt.



Influenser hörs från Marillion, Pink Floyd och Genesis med ett tydligt gemensamt drag i långa låtar. Du kan höra dessa influenser tydligt i många av spåren såsom låten Climbing the net innehåller ett keyboard baserat solo som hade gjort Tony Banks stolt medan både Ghost in the firewall och Moviedrome har gitarrsolon där man hör melodier ifrån både Dave Gilmour och Steve Rothery.

Stämningarna på den här skivan är ganska eftertänksamma eller grubblande, men inget deppigt . Musiken speglar det här i arrangemang och stil vilket matchar texterna som Clive Nolan skriver själv. Han har ett lite eget sätt att skriva och det blir ofta ordrika texter som ibland inte är helt enkla att förstå. Ämnen han tar upp är inte det vanliga kärlek och relationer, nä Clive fördrar att beskriva inre känslor och funderingar vi brottas med lite då och då.


Ledaren - Clive Nolan


Ljudet då? Helt OK för att vara en rock skiva men varning utfärdas mot Pepper´s Ghost som är totalt utjämnad i nivå & dynamik och dödligt tråkig även om musiken är helt OK.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:10:07  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Är bilderna från nån spelning nyligen eller ? Vill minnas att Arena spelade för inte så länge sen på Sticky Fingers samt att jag tyvärr jobbade då

Har Contagion och tycker att det är en trevlig skiva , kanske dags att ta till sig ditt tips här ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/11/15 :  09:04:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bilder är från i år om jag kommer ihåg rätt. Tyvärr var spelningen här i Stockholm för en eller ett par månader sedan pinsamt tom på publik. Mycket tråkigt på ett så bra band.

Contagion är en liten aning hårdare än de föregående skivorna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:14:01  Show Profile Send nusse a Private Message
Ahh, Du höll ditt löfte angående en Arena recension
Helt klart ett av favoritbanden sedan något år tillbaka. Rent å snyggt framförda låtar. Det tog ett tag innan jag accepterade den ganska "inlevelsestarka" sången. Ett klart underskattat band!?
Hitttade iaf Contagion på Ginza för 79:-. Liten "varning". Den skivan börjar med den sämsta låten av alla Arena låtar som jag kan komma på.

Edited by - nusse on 2005/11/15 21:16:11
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:28:41  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm Ja det är ju snart Jul...
Så det är väll bara att skriva i sin önskelista... Detta ser ju ut att kunna vara något för den....
Så får man hoppas att tomten kommer med en massa välljudande klappar till mig

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000