HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva - White Nights, Valery Gergiev's Rus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:33:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Veckans skiva: White Nights, Valery Gergiev's Russia



bild från http://decca.ddd.de


Titel: White Nights, Valery Gergiev's Russia

Utgivningsår: 2003

Format: Dubbel-CD

Skivbolag: Universal

Etikett: Philips

Katalognummer: 473 873-2

Spårlista



Det finns tre skäl till att jag väljer White Nights, Valery Gergievs Russia, som min första Veckans Skiva:

  • Jag tycker om att lyssna på en symfoniorkester som leds av Valery Gergiev

  • Jag gillar rysk musik

  • Jag tror skivan kan vara en bra introduktion till klassisk musik för musiklyssnare i pop- och rockgenerationerna




Bild från www.universal-music.co.jp


Mitt första möte med Valery Gergiev skedde live i Berwaldhallen under Östersjöfestivalen i augusti 2004. Han dirigerade Kirovorkestern från Marinskijteatern i S:t Petersburg förstärkt med delar av Radiosymfonikerna. Verket var Sibelius 1:a symfoni. Och jag satt bara och njöt!

Tidigare under samma konsert hade Esa-Pekka Salonen lett Radiosymfonikerna i Stravinskijs Eldfågeln. Framförandet var lite för slankt – eller hur jag nu ska uttrycka mig - för att göra Eldfågeln rättvisa enligt min smak.

Men när Gergiev kom in och drog igenom Sibelius. Oj – att karln, som som är Esa-Pekkas raka motsats: grovhuggen, nästan klumpig, kan få ett sådant ljud ur en symfoniorkester. Mustigt och samtidigt finstämt. Jag gillade helt enkelt Valery Gergievs sätt att leda en symfoniorkester.

I februari fick jag återigen lyssna på lyssna på Gergiev i Berwaldhallen. Denna gång ledde hen Radiosymfonikerna och Radiokören i Stravinskijs Psalmsymfonien och Våroffer. Inte heller denna gång blev jag besviken. I synnerhet Våroffer gjorde ett stort intryck och inspirerade till flera inköp av Våroffer-inspelningar. Och av dem tycker jag bäst om Gergives med Kirovorkestern.



bild från www.ultimateflags.com



Mitt intresse för rysk klassisk musik har smugit sig fram genom åren. Jag märkte att påfallande ofta när jag hörde klassisk musik som jag tyckte om, var den rysk. Det var stor spridning på kompositörerna dessutom – Tjajkowskij, Shostakovich, Borodin, Rachmaninov... Ytterligare en iakttagelse jag gjorde var att det inte spelade någon roll om musiken var från tsar- eller sovjettiden. Var det ryskt tilltalade den mig ofta. Det är särskilt instrumental musik, och då verk som framförs av symfoniorkester, som faller mig på läppen. Körverk är ofta njutningsbara men opera har jag generellt svårt för.

Veckans skiva upptäckte jag strax efter mitt första möte med Gergiev i Berwaldhallen. Jag var ute och snurrade på Nätet för att se vad som fanns utgivet med honom. En hel del visade det sig. Ett samlingalbum med dubbel-CD tilltrog mig särskilt intresse...

White Nights, Valery Gergievs Russia är en dubbel samlings-CD med smakprov på Gergiev-inspelningar av ryska kompositörer. Oftast rejäla avsnitt av symfonier, operor och balettmusik. Tio kompositörer finns representerade på 27 spår. Speltiden på de två skivorna är sammanlagt 147 minuter och 51 sekunder.

Det som tilltalar mig med White Nights är att den innehåller så mycket olika musik. Orkester, kör och opera. Där finns bedårande vackra stycken som inledningen till Borodins Povlovtsian Dances ur Prins Igor och III Adagio ur Rachmaninoffs 2:a symfoni. Det finns klassiska örhängen som avsnitt ur Nötknäpparen och Overturen ur 1812 från Tchajkowskis produktion. Där finns mer okända kompositörer som Borodin och Liadov. Där finns ett par riviga spår av Stravinskij. Och ännu mer; Shostakovich, Khachaturian, Prokofiev, Mussorgsky och Glinka. Jag tror att alla kommer att känna igen något vid en första genomlyssning. Samtidigt som det finns så mycket nytt att upptäcka. Jag har till och med lärt mig tycka om ett par operaspår!



bild från www.ultimateflags.com



De ryska kompositörer som är kända och som är representerade på White Nights, är relativt sena. De har alla varit aktiva under andra halvan av 1800 eller under 1900-talet. Det tror jag är nyckeln till varför jag tycker om skivan. Och varför jag tror den kan vara en bra introduktion till den klassiska musiken för de som är vana vid pop- och rockmusik. Kompositörerna har i någon mening verkat i samma tid som vår och ryssarna har ofta varit föregångare i att modernisera tonspråket. De har påverkats och inspirerats av händelser och förlopp som även påverkat – och alltjämt påverkar – oss idag. Att den ryska historien varit fylld av hinder som tvingat kompositörerna att tänka till för att kunna uttrycka sig, tror jag också bidrar till att den ryska musiken kan vara intressant att lyssna till för oss som vuxit upp med rock och pop.

White Nights innehåller massor med musik som fått mig att vilja upptäcka mer - CDON:s kampanj med klassiska dubbel-CD för 79 kronor styck blev dyr för mig. Jag vet inte vad ni kommer att tycka – men vill ni prova att lyssna på klassiskt – välj gärna rysk musik. Och med White Nights får man ett rejält axplock av den.

Lyssna väl!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/11 11:58:09

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/10 :  19:36:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klassisk.. Hmmm det kan vara nåt för mig

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/10 :  21:14:27  Show Profile Send hal a Private Message
Mycket intressant skiva och en bra recension också

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/11 :  14:02:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Har de ryska kompositörerna en egen stil som skiljer de från övriga?
Har skivan bra ljud?
Var hittar man den här skivan?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:27:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Roq:
quote:
Har de ryska kompositörerna en egen stil som skiljer de från övriga?
Jag uppfattar det så i alla fall. Jag tycker det låter både mustigare och mer finstämt än från till exempel de tyska kompositörerna från motsvarande tider. Bra dynamik, bra driv och ofta klös. Sedan är många ryssar kanske mer melodiska, de har ett tydligare tema som är lätt att falla för. Tjajkovskij är ett exempel på det. Kanske därför jag åkt dit och finner White Nights som en bra introduktion. Å andra sidan är ju inte Stravinskij direkt känd för sina melodiska stycken, men jag har torskat på honom också. Fast egentligen vet jag inte, det blir enbart spekulationer utifrån min halvkunnighet.

quote:
Har skivan bra ljud?
Utifrån vad mina otränade öron kan höra på min tämligen mediokra musikförmedlingsutrustning är den i samma klass som andra moderna klassiska CD-utgåvor från Decca och Philips, som ju båda ingår Universal. Jag har inte funnit något att reta mig på när det gäller det tekniska i alla fall.

quote:
Var hittar man den här skivan?
CDON har den. I skrivande stund kostar den där 159 kronor med en leveranstid på typ en vecka. Sök på katalognummer UNI-473873 -2 (klipp och klistra) under avancerad sökning och klassiskt.

Jag har även sett skivan på ett par av Stockholms klassiska skivavdelningar, NK och MegaStore, Sergel. Fråga i infodiskarna för den kan stå lite var som helst; Under "Dirigenter, Gergiev", "Samlingar,Ryskt", "Orkester", "Blandat"... När jag gick förbi MegaSore Sergel idag (lö 15/10) var priset där 209 riksdaler.

/Jörgen G

edit: uppdaterat butiskpris

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/15 19:29:58
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:58:45  Show Profile Send edison a Private Message
Jörgen_G:
Tack för detta som det verkar intressanta tips!
Har en del ryskt, som jag gillat skarpt.
Känner igen din beskrivning av 'tonen' i de ryska verken även om jag inte kan påstå mej vara rejält bevandrad...finns ju en del ryska inslag utspridda på High Fidelity's Reference-CDs tex, det har mest varit riktiga godbitar...

Själv har jag en del pianomusik av Prokofiev och den 7'e symfonin av Shostakovich mm.

Denna dubbel känns som ett 'måste', har ju gillat 'allt' ryskt jag hört...hittils

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/10/15 :  18:28:49  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för ett fint tips och en bra recension.
Rysk musik är aldrig fel. Själv är jag "torsk" på Rachmaninovs pianomusik.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/07 :  15:17:00  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Valery Gergiev är en av två som får:

Polarpriset 2006




"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/11/07 :  15:22:11  Show Profile Send hal a Private Message
Häftigt !
Vilken fullträff av Jörgen_G.


Grattis Jörgen_G !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:36:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Visst är det kul

Men det är väl inte min förtjänst - eller har juryn läst min recension

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:38:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Behöver jag tillägga att jag tycker att White Nights är en utmärkt introduktion till Gergievs musik för dem som blivit nyfikna nu när han får Polarpriset

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/07 16:51:16
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/07 :  19:02:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror att det var din Veckans Skiva som till vågen att tippa över

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/14 :  00:15:26  Show Profile Send edison a Private Message
Härmed beställd!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/14 00:15:56
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/14 :  16:41:22  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hoppas du blir nöjd med inköpet edison. Åtminstone jag skulle uppskatta att få ta del av dina intryck.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2005/11/16 :  21:17:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bra recension med personligt inslag!

Detta kanske kan vara något då jag "behöver" lite klassiskt, det enda som är klassiskt i egentlig mening bland mina skivor är två såna där Naxos-boxar med tre skivor i varje...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000