Author |
Topic |
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 13:45:58
|
Instämmer med föregående "talare". Finns inte mycket att skriva utan bara säga tack för den pedagogiska genomgången. Jag följer detta med stort intresse. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 14:33:46
|
Lite grundskola om avstämmningar och teorier för portar... Tackar! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
hobbes
Member
364 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 15:28:12
|
Väldigt coolt.. Har inte sett denna tekniken att dämpa resonanserna tidigare.. Är det för att man oftast vill nå lägre i avstämning och helmholtz resonatorerna då blir för otympliga ? |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 15:40:32
|
Väldigt pedagogiskt och intressant. Tack för att du delar med dig till oss mindre vetande. Jag såg en artikel i Hobby Hifi http://www.hobbyhifi.de/Archiv/05/05_05/05_05.html med en transmissionline som skulle gå ner till 20Hz. Som jag var väldigt nära att börja bygga - också den med Hemholtzkammare. Kanske HobbyHifi har förstått detta?
Är inte Lancettan den ultimata högatalren för hemmabio (slank, snygg kostnadseffektiv
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 17:58:58
|
Kanonbra förklarat, Lenn Art! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 18:48:32
|
En fråga!
Vi siktar på högtalare ska ha kunna leverera en jämnstark utsignal över hela frekvensområden, men har vårt öra en jämn känslighet inom hela detta frekvensintervall (anta ett öra utan några hörselskador)? |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 20:17:18
|
trango: nej det har det inte, men det är inte relevant i sammanhanget. man får anta att inspelningen är gjord med jämn känslighet, och därför ska även uppspelningen ha det. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 22:06:06
|
quote: Det vi har sett nu är i alla fall hur man med två Helmholtz-resonatorer effektivt kan ta hand om resonanserna från 3:e och 5:e övertonerna. Jag tycker definitivt att det är intressant alternativ till de mycket vanligare metoderna. Coolt...
Eller?
Detta är ju super intressant, absolut något jag vill exprimentera med i kommande Tl-byggen.....
En fråga Lenn Art och alla andra. vad är det bestämmer volymen på dessa resonator kammare, samt portlängder? en given önskad frekvens förstår jag, men är det utifrån elementets parametrar eller vad?
finns det något bra underlag för dessa beräkningar??
Mvh Asto |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 22:09:17
|
Riktigt trevlig läsning Lenn Art! Bra att du förklarar så grundligt.
/J |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 16:27:49
|
Helmholtz-resonator kan var ett allternativ...hmmm..
Jag har sett att Tannoy använder liknande teknik. Åtminstone i sina äldre konstruktioner. Kan knappast vara kostnadsefektivt ut till kund. Men för DIY-are finns inte dessa löjliga begränsningar.
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 16:47:56
|
Hittade denna lilla kalkylator som behandlar ämnet..... http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Provade att använda mig av volymer och portlängder av aktuell konstruktion, men jag fick det inte att stämma riktigt
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 21:13:47
|
Är det bara jag som är nyfyken på hur det låter?
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 23:48:29
|
quote: Är det bara jag som är nyfyken på hur det låter?
Nä! |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 00:07:30
|
Nix; W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 10:24:02
|
Kom igen nu med lite lyssningsintryck!
|
|
|
hobbes
Member
364 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:26:01
|
Det kanske låter så förskräckligt att projektet är skrotat.. Eller så bra att han fastnat framför högtalarna och bara njuter.. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:42:21
|
Hmmmm misstänker att du har rätt hobbes !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 19:17:38
|
Hoppas du har rätt! |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:14:59
|
Ojojoj – vilket intresse!!!
Det här är lite överraskande. Jag vill verkligen tacka för det gensvar jag får. Det gör det väl motiverat att fortsätta. Tack!
Hur det låter? Jag förstår inte riktigt. Ni menar MLS-skurarna?
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:20:01
|
Nu börjar det svåraste, pipan ska dämpas.
Design av högtalare byggda på kvartvågspipor är traditionellt en konstart kring vilken det finns många myter. Voigt skapade sin berömda pipa redan 1934 och sedan dess har många olika varianter av kvartsvågspipor sett dagens ljus. Några konstruktioner har blivit lyckade, men de allra flesta inte.
Sedan Thiele och Small publicerade sina forskningar 1971 och 1972, har vi dock kunnat betrakta högtalardesign på ett helt nytt sätt. Nu finns det designmetoder baserade på Thiele/Small-parametrarna även för kvartsvågspipor. Det tar kanske ett tag innan dessa metoder blir helt accepterade, för det är faktiskt inte så lätt att beräkna egenskaperna hos olika dämpmaterial av olika densitet och geometri.
Jag tror kanske att vi får se lite ”cut and try” även i fortsättningen. Design av högtalare är fortfarande en konstart. Därför har jag inget beräkningsunderlag att visa här utan vi fortsätter med vår dissekering av Lancettan.
Det visar sig dock ganska snart att jag vill avvika från den publicerade designen. De som känner mig väl blir nog inte alls förvånade över det, men ska jag försöka motivera mig så gott jag kan. Därför tar vi det en bit i taget.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:27:59
|
Som vi såg i inledningen ger den odämpade pipan ifrån sig ett ganska bråkigt ljudtryck med en tydlig grundresonans och ett tåg av övertonsresonanser. Som jag också nämnde vill vi utnyttja grundresonansen för att just förstärka högtalarens basåtergivning. Däremot vill vi ju slippa ifrån de övriga resonanserna helt och hållet. Därför måste vi hitta något sätt att dämpa bort dem. De två första resonanserna har ju Timmermann tagit bort med sina Helmholtz-resonatorer (även om jag modifierat den ena) så resten måste vi nu dämpa i pipan.
I en klassik transmission-line-högtalare (rak pipa med parallella sidor, helt öppen i ena änden) fyller vi hela pipan med dämpmaterial. Elementet är alltid kritiskt dämpat. Responsen påminner mycket starkt om den från en sluten låda med Q = 0,5. Avrullningen i basen ligger vanligtvis i närheten av 10 dB per oktav.
Om vi fyller Lancettans pipa med dämpning kommer den att få just denna egenskap. Låt oss kolla vad som händer. Här fyller jag en meter av pipan med 100 gram polyester:
Och resultatet blir som följer. Diagrammet visar ljudtrycket från porten:
Vi noterar att övertonsresonanserna dämpats bort snyggt och prydligt. Samtidigt ser vi att basen faller av med 6 dB per oktav under 150 Hz. Och det är väl inte alldeles vad vi vill, eller hur?
Mycket dämpmaterial i pipan ger givetvis stor dämpning av övertonsresonanserna. Dessvärre dämpas även grundresonansen ganska mycket. Låt oss därför prova med lite mindre dämpning. Jag lyfter ur 20 gram längst ner i pipan så att den är fylld till 70 cm. Resultatet visas i följande diagram. Blå kurva visar ljudtrycket från öppningen med 100 cm dämpning (samma som förra diagrammet) och röd kurva med 70 cm dämpning.
Nivån höjs något, men förloppet är precis detsamma. Njae, här behövs nog en annan angreppsvinkel. Från och med nu är det därför en fråga om tycke och smak hur mycket dämpning man vill ha. Olika byggare gör på olika sätt.
Lancettan är inte en klassisk transmisssion line trots att den är rak och har parallella sidor. Nej, den är en så kallad ”quarter-wave reflex”. Vi kan t.ex. i de tidigare diagrammen se de basreflexliknande egenskaperna ganska tydligt. Grundresonansen har en förhållandevis tydlig topp och en avrullning neråt med 12 dB per oktav. Och den vill vi utnyttja.
Jag kommer nu att visa hur jag gjorde. Kom ihåg att det här är min personliga variant av Lancettan. Jag hävdar inte på något sätt att min variant är bättre eller sämre än någon annan. Ok?
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:39:53
|
Ok! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 23:23:29
|
Då åker vi. För att dämpa övertonsresonanserna utan att tappa grundtonsresonansen för mycket ska vi inte fylla pipan som jag gjorde här ovanför. Jag har gjort en lång rad mätningar som ni slipper se, men jag har kommit fram till att vi kan dämpa väggarna i pipan och lämna en fri kanal i centrum.
Visst, de som kan det här visste nog redan det, men jag ville ta det i små steg för att lära mig förstå. Därför funderade jag ett tag på var man hittar ett lämpligt material att dämpa med. Jag tänkte mig en tjock filt eller något, men var hittar man det en lördagseftermiddag?
Jag ringde min gode vän Stig och frågade om han hade något tips. Han brukar nämligen ha det. Och visst hade han det; åk till HCJ och köp dämpmatta. Sagt och gjort. Två centimetertjocka isolermattor inhandlas a 39 kr. Jag tror att det är polyuretanskum, men det känns inte så viktigt just nu. Bara det dämpar…
Dämpmattan skärs till i remsor som motsvarar pipans väggar. Längs pipans rygg ligger en remsa med samma bredd som pipan. Därefter lägger jag en remsa på vardera sidoväggen. De är bara så höga att jag kan lägga ytterligare en remsa ovanpå dessa mot frontens baksida. Så här:
För att illustrera vad som händer mäter jag först ljudtrycket i öppningen med endast en remsa i pipan, nämligen den som ligger i botten på bilden. Resultatet blir så här:
Kolla vad som händer med ljudtrycket i basområdet. Vi har fått igen 12-14 dB vid 60 Hz. Det här gillar vi, eller hur? Kanske är toppen lite väl spetsig, samtidigt som vi har synliga resonanser från övertonerna.
Därför fortsätter vi lägga in dämpmatta först på den ena sidan och sedan på den andra. Följande diagram visar kurvorna för de tre varianterna. 1 = dämpning endast i botten (samma som ovan) 2 = dämpning i botten + ena sidan 3 = dämpning i botten + ena sidan + andra sidan
Nu se vi tydligt hur dämpningen påverkar utstrålningen från öppningen. Toppen i basen minskar i höjd. Jag tycker det är bra, för toppig bas är kanske inte så snygg. Vidare dämpas övertonsresonanserna rätt snyggt.
Vi ser också ett jättekul fenomen. I takt med att vi dämpar pipans väggar minskar lufthastigheten i pipan. Det leder till att grundresonansen flyttas till lägre frekvenser. Kurva 1 har toppen vid 60 Hz, medan kurva 3 har toppen vid 50 Hz. Coolt.
Den skarpögde observerar dock en störning. Vad fasen är det som händer vid 150-170 Hz? Där finns en puckel som inte minskar i höjd. Vad är det?
Jag gör en vild chansning här. Visst kan det vara elementets egenresonans? fs ligger ju enligt tillverkaren vid 130 Hz. Mitt element är alldeles oinspelat, så fs ligger nog betydligt högre. Låt oss testa. Jag lägger därför cirka 20 gram polyester omedelbart bakom elementet och en bit ner i pipan. Så här:
Och se vad som händer! Den lila kurvan är densamma som kurva 3 i förra diagrammet. Den blå kurvan är ljudtrycket i öppningen när även elementet dämpats.
Toppen vid 150 Hz går ner. Samtidigt minskar toppen på grundresonansen, vilket fortfarande känns helt ok. Så vi fortsätter väl med att lägga in den sista remsan dämpmatta:
Så lägger vi på locket och mäter igen:
Vad sägs om den då? Jag vill påminna om att vi nu talar om tycke och smak. Men jag tycker personligen att den här kurvan passar min smak.
Därför riggar vi mikrofonen och mäter fjärrfältet. Mikrofonen placeras på 1m avstånd och på samma höjd som elementets centrum. Efter lite meka med resultaten får jag fram följande frekvensgång:
Jag känner mig ödmjuk i denna situation. Det här är faktiskt ett 3”-element som spelar. En sådan frekvensgång borde inte vara möjlig. Tycker jag.
Det vore ganska intressant att höra hur den spelar med musik i sig…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 23:39:35
|
Snart gör jag denna tråd till en Sticky! Så pedagogiskt att tom JAG förstår! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/11/23 : 00:05:46
|
Riktigt, riktigt, riktigt BRA förklarat!!
håller med Zalve här. Tom jag förstår... |
Hihi. :)
|
|
|
Topic |
|