Author |
Topic |
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:03:01
|
kan du beskriva ljudskillnaden mellan edison 60 och triod? för jag hörde dom med triod, och gillade det inte alls! Det lät fantastiskt med gles musik, men när vi la i Metallica-Master of Puppets (som lät kanon med både mccormac dna1 och hiraga monster) så lät det helt skumt baskaggen svällde och virveln försvann, basen var bara en ända sörja! Rösten hade inte samma "raspighet", allt blev bara mjukt och blött. Och då spelade vi relativt lågt, väl under "smärtgränsen" för lägenhet. vi kunde tala med varandra i normal samtalston samtidigt som vi spelade! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:37:50
|
Men du! Det är ju bara 2*9 Watt! (Trioden) (E.60 har, om jag inte minns fel: 2*30 ca?) Vad kan du begära för "dörrflyttaremaskin" med den effekten?
Har haft en i ca 3år och var mycket nöjd! |
Edited by - Draken on 2005/11/10 18:39:55 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:46:25
|
Den blev ju duktigt randad (skånskt uttryck?) av min Hiraga, och den har bara 2*8w. jag tror det är strömstyrkan det kommer an på, min hiraga har en ganska respektabel nätdel. I alla fall om man spelar på nivåer som är långt under klippningsgränsen, vilket vi gjorde. Men E60 är PP, de ska väl vara tightare än SE? tror dock jag håller mej till trissor, de slipper man byta, bra med tanke på hur mycket jag spelar (min 4h/dag) |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:49:28
|
Yes! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:37:06
|
Tyckte aldrig jag fick till mina Mosen/under så bra som hemmma hos Tommy (Mumma him self!) när han demade med Audion rörstärkare...
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 20:04:17
|
Jag har själv haft Edison 1+18, Edison triod och Audion Sterling...jag har då aldrig märkt att trioden ska på ngt vis vara så! Tvärtom känns den rappare och luftigare än allt annat jag har ägt. Kan klart säga att det är den trevligaste förstärkare jag haft. Men vad vet jag, det kanske beror på ngt annat! |
Rör... |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 01:54:47
|
cliffan: intressant att du tyckte så, vilka högtalare körde du med? vad jag har hört så anses Under vara lite slöa, så de behöver nog en del ström för att få styr på konen, kan vara där problemet ligger. Jag lyssnade ju även med DNA1, likadan (tror jag) som Adagio körde med, och det lät väldigt bra, fast inte lika organiskt som hiraga och framför allt Trioden. Dock en helt kapacitet till högre volymer
Det som var mest intressant var den stora skillnaden i kontroll mellan trioderna och de båda transistorstegen, det var verkligen som natt och dag! Mosen utan Under hade kanske låtit bättre på trioden? |
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 17:48:35
|
Mian högtalare är ett par dipoler som är hyfsat lättdrivna. Bestyckningen är 8 st 8" i basen, ett 8" mellanregister och 2 st diskanter varav en spelar bakåt. Dock ska erkännas att jag inte brukar spela särskilt mycket rock av den tyngre kalibern! |
Rör... |
|
|
Topic |
|