HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Billig DVD med HDMI/DVI eller inte ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/11/06 :  15:50:30  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Hej !

Tänkte mig en DVD spelare under 2000. Har sett det finns en del med HDMI utgång men är det värt att satsa på en sådan eller ska man köpa en utan ? Jag läste test av en Samsung tror jag det va och den gav inte särskilt bra bild trots DVI, den fick se sig spöad av spelare utan. Hur göra ?

Mvh

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/06 :  18:30:33  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Skillnaden är mycket liten mellan DVI/HDMI och progressiv komponent. Stirra inte in dig på de digitala formaten om du inte är beredd att lägga mer pengar. Ny teknik kostar för att bli bra.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/11/06 :  18:34:48  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Borde det egentligen vara någon skillnad mellan spelare med DVI-utgång? Signalen som skickas är väl densamma? För övrigt håller jag inte med om att progressiv komponent är lika bra som DVI, en projektor som får en pixelmatchad signal har alltid sett bättre ut i mina ögon.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/06 :  19:37:26  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Och DVI är pixelmatchad då eller?(komponent har samma möjligheter till scaling)
Låter alla transporter till DA-omvandlare likadant inom HiFi?
Samma sak, bara att i HDMI skickas både bild och ljud. Signalen hanteras även en hel del i spelarna på diverse sätt. Det buffras och konverteras, uppsakalas och fan vet allt. Det enda man slipper är omvandligen från digital till analog signal. Med en bra DA i bildkretsen är det ingen skillnad mellan DVI/HDMI och komponent. Sedan beror det ju på hur projektorn/plasman klarar att hantera signalen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/11/06 :  21:36:32  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Stirra inte in dig på de digitala formaten om du inte är beredd att lägga mer pengar. Ny teknik kostar för att bli bra.


Lite detta jag är rädd för...Har man i dom billigare spelarna stoppat i DVI/HDMI för att det ska låta bra i säljarsyfte ?


Vad är progressiv komponent ?



Vad skulle ni köpt under 2000 ? Tv'n är en Plasma från LG med DVI ingång.

Vad tror ni om Samsung DVD-HD850
http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/product/b2c_product_detail.jsp?eUser=&prod_id=DVD-HD845%2fXAA

Mvh

Edited by - Guru on 2005/11/06 21:43:25
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/06 :  22:55:37  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Titta på modell 940 från Samsung istället.
Här är en tråd om den.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=58225&st=480&searchtime=

Komponent är de där tre RCA/BNC-kontakterna som är märkta röd, grön och blå på baksidan av DVD-spelaren eller plasman. Dess signaler överför bara bild, så ljudet får man ta separat. hur detta löses är olika på olika modeller. Skillanden mellan progressiv och sammanflätad signal kan du läsa om här (lång text, men nyttig):
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progressive-10-2000.html

Om du inte nödvändigtvis behöver DVI/HDMI så kan kanske Cambridge eller H/K vara ett alternativ.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000