HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C352/C372
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/03 :  04:50:47  Show Profile Send MullBenkt a Private Message



Jahapp, så står man inför uppgradering inom en snar framtid.
Min Cambridge har kämpat nog med de AE Ageis Evo One jag har stående hemma och bör ses som alltför klen. Vid filmtittande (DVD) krävs det ibland att volymkontrollen står en bra bit över tolvslaget för att det skall vara tillfredsställande. Och därmed tappar jag dynamik.

Så till uppgraderingen: Kraft, något sånär välljud och oförskämt billigt, är nyckelorden.

Frågan är just, hur mycket mer kraft behövs egentligen?

Fattig student som man är med hifi som biintresse (huvudintresse är för mig som musiker gitarrer och allt som hör därtill) har fått mig att inse att jag bara kan spendera en symbolisk liten summa på systemet. NAD är inte alls snygga, men de låter bra och kraft finns där. Min Cambridge (340A) låter fint och detaljerat för det priset den betingar, så mina krav är inte skyhöga. Låter det lika bra men med mycket mer kraft så är jag nöjd!

Skillnaden i effekt mellan C352 och C372 är ju ganska markant och priset skiljer med två Gustav Vasa-lappar. Beggat kommer att bli första prio, men vad rekommenderar ni?

Jag vill inte sitta där och känna att jag inte tog i tillräckligt, men vill samtidigt inte äta nudlar i onödan! Sicket dilemma

Att spara ännu längre till något ännu biffigare är inte på tal då jag mycket snart (igår) behöver uppgradera och utöka gitarrarsenalen.

Mycket tacksam för tips och åsikter!

Edited by - MullBenkt on 2005/11/03 05:19:10

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:11:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
C352 bör räcka långt kraftmässigt, förmodligen är den extra kraften i C372 onödig för dina högtalare. C352 har fått fin kritik i bla England (What Hifi, Hifi Choice samt Hifi News tror jag) om du bryr dig om sådant, C372 verkar vad jag läst fått mer blandad kritik. Hifi & Musik tex var inte så förtjusta i den utan menade att det var mest kraft och inte så mycket finess. Jag hade satsat på C352 och sparat en del pengar. Finns en beggad om den nu inte är såld: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14819

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:15:12  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
MullBenkt: Skulle tro att du t.o.m klarar dig med en C320BEE. Har en själv! Har drivigt ett par MA B2 och nu Phonar Monitor IIs och det är ingra som helst problem, har dock ett mindre rum än vad du har men ser att ditt inte e så himla stort iheller. Dina AE EVO 1 är liknande laster som det jag drivigt innan så som sagt tror du klarar dig... Lycka till med uppgraderig, funderar själv på det med.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/03 :  10:17:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp, som Matte är inne på, det verkar nästan som att det är något småmysko med 372. Inte för att jag jämfört de två själv, och inte för att man ska lita alltför mycket på recensioner i What Hifi.

Men, det hör ändå inte till vanligheterna att "storebrorsan" får 2 stjärnor och "lillebrorsan" fem stjärnor, inte ens i What Hifi. Det var ju också så att den första varianten av 352 fick ljummen kritik i denna tidning, men att NAD sedan gjorde någon ändring i konstruktionen (modellen ska då egentligen heta C352 CT, eller något ditåt) och då blev det fem stjärnor igen. Generellt är det väl 320BEE som fått bäst omdömmen av de tre nuvarande modellerna, men det kan ju möjligen finnas sammanhang då den inte är tillräckligt kraftfull.

Alltså, det verkar som att 352 och 372 faktiskt låter rätt olika, även om det så vitt jag vet inte finns någon större skillnad i konstruktionen (att döma av vad NAD och Hifi-klubben säger). Men det kanske det finns, någon som vet?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/03 :  10:17:32  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
En titt på min anläggningstråd visar att jag har C320BEE och Aegis One. Jag är hyggligt nöjd. Om jag skulle uppgradera blir det helst 2*200 watt nästa gång. Mer effekt ger alltid mer transientheadroom, men ska du uppfatta en fördubbling i hörstyrka (1 son & 9 phon hörstyrka, 9 dB ljudtrycksnivå), krävs åtta gånger effekten...

En titt på NAD sida för produkter och recensioner (Hifi Choice) visar att C352 bara ger 20-30 watt mer - i alla impedanser. Det är inte värt pengarna i mina ögon. Gå upp till C372 istället om du faktiskt vill ha lite skillnad i ljudtryck.

Jag har debatterat om detta i en eller två trådar på Minhembio.com och orkar inte riktigt upprepa mig. Sök på användarnamn "guldfisk" där.

Tillägg: Att C372 fått sämre betyg är nog för att den jämförs med dyrare förstärkare än småsyskonen. I grunden är den nog en C320BEE med mer effekt. men inte ökad förfining. C352 CT är en C352 med Colour Titanium. What Hifi hade först testat ett förserieexemplar och misstog CT för att betyda "mark II".

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/11/03 10:30:07
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/03 :  11:08:24  Show Profile Send Blue a Private Message
guldfisk: "Att C372 fått sämre betyg är nog för att den jämförs med dyrare förstärkare än småsyskonen. I grunden är den nog en C320BEE med mer effekt. men inte ökad förfining."

Kanske har du rätt, men ska man gå efter vad What Hifi säger, så har jag bestämt för mig att dom till och med i klartext skrev att 352 lät bättre än 372. Kanske kan det vara så att de förbättringar man gjorde med 352 efter förserien inte fick följa med till 372? Eftersom den förmodligen ändå säljs i betydligt färre exemplar? Rena spekulationer detta, men men...

Personligen drömmer jag mig tillbaka till tiden då NADs integrerade stärkare hette 3020, 3240, 3100 osv. Dom såg så mycket tuffare ut på den tiden, och vete katten om dom inte lät bättre också.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/03 :  11:29:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Grupptestet med C372:
http://www.infit.se/septon/tester/RA03%20WHF%20group%20test%2005-05.pdf
What HiFi gillar den inte men intressant nog kommer följande fram till raka motsatsen:
http://www.audioenz.co.nz/2004/nad_372.shtml

Troligen är det enda raka att lyssna på den.
Speaking of which: Är det på fullt allvar ingen här som faktiskt lyssnat på C372?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/03 :  15:37:31  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja här var det många bud!

C320 känns som ett för litet steg upp, även om den säkerligen låter kanonbra och har kraftresurser!
Jag funderade länge på att vänta in ett 162 och ett 272, men begmarknaden kryllar inte av NAD längre. Dessutom blir det nog svårt att hitta dessa två tillsammans för under 5000:- vilket är den absoluta smärtgränsen. Såg kombon på blocket för 6kkr, men jag har inte pengarna i handen idag.

Men, om vi kan snacka watt en stund (då det handlar om samma tillverkare och serie)?

C320: 2 x 50W Minimum Continuous Power into 4 / 8 ohms
2 x 110W, 160W, 210W, IHF Dynamic power into 8, 4 and 2 ohms, respectively

C352: 2 x 80W Continuous Power into 4 / 8 ohms
2 x 115W, 185W, 240W IHF Dynamic Power into 8, 4 and 2 ohms, respectively

C372:2 x 150W Minimum Continuous Power into 4/8 ohms
2 x 220W, 340W, 460W IHF Dynamic Power into 8, 4 and 2 ohms, respectively

Och så:

Cambridge 340A: 2x40W 8 ohm, 2x50W 4 ohm.

NAD C320BEE ser man ofta på begmarknaden... undra varför? 352 nån enstaka gång och 372 alltmer sällan.

JAg vet inte varför jag är negativ mot 320BEE, kanske för att så många har den? Man vill vara lite vid sidan av...

Nåväl, jag har 50 mil till närmsta hifiklubb men har lyssnat på NAD, dock inte med mina högtalare. Det känns inte så jäkla farligt att köpa ohört då det handlar om så lite pengar.

Hmm, nu blev det bara en massa goja här.

Kontentan

Varför har inte 352 samma "kub" som 320 och 372?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:23:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Verkar som att antalet watt och kubmätningar är det viktigaste eller? Isåfall kör på 372:an, även om jag personligen tror att 352:an låter bättre. Har dock inte hört någon av dem själv ska tilläggas.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:31:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Nejdå, inte alls viktigast. Viktigast är kraftresurser, för jag vet att NAD låter minst lika bra som min Cambridge.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:33:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag tycker du ska på en kina combo från classic.

Steget heter Classic 8.0b tror jag och försteget heter Classic 9.0 tror jag. 3-4000kr får man ge för dessa.

Finns mycket information om detta paket på www.minhembio.com

Anledning jo för att alla jag sett har jämfört med just nad och då har det varit utklassning.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/03 :  17:33:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Snoop>>> Men vänta nu... det där känner jag igen. Finns det någon svensk återförsäljare? Menar du 3000-4000:-/st?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:06:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
Här har du några trådar,´kanske står något intressant i dem.


http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=106809

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=65164


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:17:07  Show Profile Send denada a Private Message
Tjenis. Jag har 352 och är mycket nöjd med den. Jag provlyssnadse cambrigen när jag skulle skaffa ny stärkare... men jag hade naden uppe oxå... så det blev naden. I mitt tycke låter den klart bättre än cambrigen. visst den är något dyrare men det är klart godkänt med kraft i den. Det är ju klart mer än i cambrigen. Då jag har lite större burkar så hmmm jo det var rätt val. Kandke skulle tagit den lite större i alla fall.. mycket vill ha mer...
Jag vet en jeppe som driver ett par jamo classic 8 med bee modellen. Den driver jamona med bravur... ska bli kul att höra Jericos XTZ... för samma pengar som 352an....

Men jag skulle nog titta lite på XTZ oxå om du har möjlighet att lyssna på en sådan... kan ju alltid härja på Jerico här på forument... han brukar vara öppen för förslag...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000