Author |
Topic |
|
Gustaf
Member
398 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 10:22:35
|
...borde ju svänga rätt så bra va!? Någon med erfarenhet? Tänker på Naims senaste Naitmodeller (cd och int. förstärkare) i kombination med ex. Klipsch RF25. |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 10:37:35
|
Borde kunna funka bra, Klipsch är ju lättdrivna som bara den |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:00:05
|
Spontant skulle jag nog ta något lite "softare" än Naim till Klipsch, men man vet aldrig, det kan funka.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:02:09
|
Blue
Nja Naim har ju ett ganska varmt ljud, åtminstone de äldre modellerna så det kan nog funka bra tror jag |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:15:19
|
Larsho: Jag har aldrig lyssnat på äldre Naim-prylar, men nuvarande program tycker jag knappast att man kan beskriva som särskilt "varmt". Snarare "snabbt", "rytmiskt", "dynamiskt", och om dom avviker från det neutrala klangmässigt, så skulle jag isåfall säga att det är en aning åt det ljusare hållet... Men det är bara min uppfattning det.
Jag hörde Klipschs stora RF-stativare på mässan i Köpenhamn i våras ihop med betydligt dyrare grejer från Audio Analogue... Det lät riktigt schysst faktiskt!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 18:49:41
|
Min åsikt också, äldre Naim låter ljust och hårt. Om vi pratar 80-tals Naim. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 20:19:02
|
Nait 1 är definitivt varm i klangen, även Nait 2 sedan vet jag inte med Nait 3 |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 21:23:07
|
Allting är ju relativt. Jämför man med rör är väl det mesta i transistorväg hårt. Gör man en jämförelse med ex marantz eller arcam tycker jag naim är varmare. Det blir svårt att dra en slutsats om man bara skriver det är "hårt" eller "ljust" utan att ange vad man jämför med.
Angående klipsch och naim har jag faktiskt ingen aning.
Men det kan vara vågat att göra antagandet att två saker inte passar, baserat på lyssnings och karaktärsintryck man fått av utrustningen i helt andra sammanhang. Jag har dock aldrig hört talas om att någon har just den kombinationen, men det betyder ju faktiskt inte ett skvatt. Om du bor lämpligt till kanske det går att ordna ett test? |
- |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 21:33:37
|
Köp den elektronik du vill ha, sedan tar du med dessa till den butik som säljer dem högtalare som du är intresserad av och ber han/hon koppla in detta. Då kan du prova lite olika vad som passar till ljudsmak samt plånbok. |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 22:19:06
|
Jag har en nait 3. Om den låter varmt eller inte beror helt på vad man lyssnar på. Jag tycker inte den har någon egen karaktär, det skulle i så fall vara ärlighet. |
|
|
|
Topic |
|