HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 FadelArt ,Signal Cable och Silent Audio!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:33:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Eller som man brukar säga:

Hellre en Roger i soffan än en Roger en bit ut från högtalaren?

Svårt att argumentera med såna hårdvaluta.

Intressant.
M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:39:14  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Måste nog ta och vila ett tag nu och samla mig lite, det tog på att göra denna test. Men mer kommer givetvis.

Jag ska ju testa .........

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/01 20:52:19
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:26:32  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Äntligen så har jag börjat lugna ner mig lite smått.

Liten sammafattning om vad som händer och har hänt.

Nu har jag som sagt spelat någon timme och kan komma fram till att det blir ett ganska stort lyft så fort fadel kabeln kopplas in.

Enda nackdelen med den är som jag ser det "Priset" ett onödigt ont i kassan kan tyckas, men det som denna kabel gör är helt klart värt det i längden.

Nu kan jag äntligen rocka loss

Ska bli riktigt intressant och se vad som händer när jag byter ut signal kabeln mot något annat. Hänger ni kvar så får ni veta om några dagar.

Silver Resolution gör ett bra jobb, även fast jag har en del at klaga på

Man måste ju se till priset och då är den 3x så billig och då är det ju inte direkt rättvisst.

Skulle vart intressant och se hur en hel line silver resolution skulle stå sig mot en hel line fadelart.

kort och gått båda högtalar kablarna är bra, men som alltid så är någon bättre än den andra, och i detta fallet än så länge så är det just FadelArt Stream Special BW som tar hem 1:a platsen för sitt otroligt välbalanserade ljud och homogena klang.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/01 21:28:18
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:38:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Personligen anser jag att det är ett stort no no när sångaren spelar "i knät" och har alltid ansett att en högtalare med bra 3D-återgivning låter sångaren stå där han ska stå...dvs bakom högtalaren tillsammans med sitt band.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:46:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi puttrar vidare än en gång och plockar in Nils Lofgren på scen, Skivan är givetvis Acoustic Live och låten Keith Don't Go.

FadelArt Stream Special BW är det som spelas på.

Här hör man verkligen minsta lilla smekning på strängarna
Gittar riffen presenteras med stor pondus och auktoritet, luftigt och bra separaion mellan instrumenten.
Tyvärr pojkar och flickor så måste jag erkänna att jag inte hör den berömda telefonen ringa
I övrigt en kanon låt som är lätt att stampa takten till

Kopplar vi sedan in SR kabeln igen så är det samma återkommande resultat.
Just i denna låt så får gittar riffen inte samma pondus och auktoritet, luftigheten och den härlig aseparationen mellan instrumenten är inte lika tydlig, i jämförelse skulle vi kunna säga att det är lite grumligt. Innan jag testade fadel så tyckte jag att denna låt var en av de bästa på min anläggning, och det är den fortfarande bara det att den stigit ännu en grad i välljud

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/01 22:40:32
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:53:12  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sanoj: Det kanske helt enkelt är så att jag har större/bredare ljudbild än vad du har hihi

Musiken flödar och artisterna springer runt som galningar, inte undra på att ljudet kommer från alla håll och kanter då de är som yra höns

Kunde bara inte låta bli och göra komik av det hela.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/01 23:52:27
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/02 :  10:44:31  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Snoop, kul och se att du tar dig framåt. Testa är enda vägen.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  15:56:31  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det kom ett till paket idag

Vad kan nu detta vara

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:23:56
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:10:23  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Dags för en strömkabel nu kanske?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:19:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Kommer att vara upptagen hela dagen, måste lira Xbox, grabbarna kommer över och vi ska ha turnering i fifa och nhl 06 det var så länge sedan , sÅ ni får vänta på intryck.

Håll ut mina vänner så ska detta nog bli riktigt bra.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/02 16:40:14
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:42:14  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jaha då öppnar vi paketet och kollar vad som döljer sig innanför.

Mycket riktigt så är det en strömkabel

FadelArt Energizer 1.5m för 4005kr

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:24:40
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  17:30:49  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Denna kabel från FadelArt ska jämföras mot en kabel från amerikanska Signal Cable, närmare bestämt en Magic Power.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:25:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  22:10:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag har inte lyssnat så mycket idag, så jag ska ta och berätta lite om hur jag upplever byggkvaliten på själv kablarna.

Vi börjar med Signal Cable och går direkt på högtalar kabeln.

Direkt när man tar kabeln i handen så känner man att den har en väldigt sträv/räfflad yta, i mitt tyckte inte särksilt skön att hålla i om man nu känner för att göra det
Vidare så tycker jag att det är ganska jobbigt att arbeta med denna kabel då jag anser den på tok för styv. Den har sitt eget lilla liv så att säga.

Tar vi sen kontaktera som jag valde till denna kabel, Spadarna är av helt klart godkänd kvalitet. Enda som ja kan klaga på är att det inte är 100%ig passform med mina högtalare. Pinsen som jag dumt nog valde Är av katastrofal kvalitet, sämre kontakter har jag aldrig sett eller varit med om. Som ett exempel så skulle jag en dag dra fram stereo bänken för att byta en kabel i anläggningen, det slutade med att när jag dragit fram bänken en liten bit hör jag hur något knäcks. Rätt var det är så har 2 av pinsen brutits av . Ska vi sätta betyg så kan vi väll säga Godkänd, och då är jag snäll.

Går vi sedan vidare till strömkabeln från samma märke så finns det även här några klagomål. Här återkommer känslan av sträv/räfflad kabel som inte är direkt skön att hålla i. Sen tar vi kontakten som ska sitta inne i elektroniken, den anser jag sitta väldigt löst/sladdrigt . Den känns inte heller särskilt gedigen i sitt utförande. Har jag en kabel så vill jag ju att den ska sitta fast rejält. Även denna kan väll få Godkänt, men då är det väldigt nära att den får underkänt.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/02 22:24:16
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/02 :  23:20:08  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
För er som är kabel fetischister så kan jag utlova orgasm när vi kommer till FadelArt

Tar vi först högtalarkabeln så är det genast mycket mycket stor skillnad i konstruktion (utvändigt och säkerligen också invändigt .
Kabeln har en fin blå färg och är len att ta på som sammet den är också väldigt flexibel och långt ifrån samma styvhet som SR kabeln.

Kabeln är terminerad med äkta WBT spadar, modellen heter WBT-0680 Cu copper Spades och är en "option"som man får om man betalar fullpris dvs 9450kr. Dessa känns mer gedigna och passar perfekt till mina högtalare Sen är dessa spadar mycket mycket snyggare också. Jag nämnde att den andra kabeln hade sitt eget liv, nu är det ombytta roller och jag har full kontroll över denna fadelArt kabel .
Betyg för denna kabel blir Perfekt. Går vi sedan vidare till strömkabeln så har den samam fina blå färg, och även denna är väldigt skön att hålla i. Denna strömkabel är inte alls lika styv som kabeln från Signal Cable. Går vi sedan vidare och kollar in kontakten så måste jag erkänna att jag tycker att den är ganska tråkig och ful, men den gör sitt jobb bättre än den andra kabeln då den sitter på plats.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 18:26:08
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:13:21  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Men LJUDMÄSSIGT då???

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:15:56  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Matte, vi kommer till den biten du kan vara lugn. Det tar tid att testa, samtidigt som det är riktigt roligt på samma gång .

Tänk också på att kabel fetischisterna måste få sitt också, en riktig man ser inte enbart ljudmässiga fördelar vet du väll

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 08:30:03
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:45:29  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
samtidigt som det är riktigt roligt på samma gång

DET har du rätt i!

quote:
Tänk också på att kabel fetischisterna måste få sitt också, en riktig man ser inte enbart ljudmässiga fördelar vet du väll

Likheterna med tjejer och deras personlighet/utseende är slående...

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:23:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
Snoop sade: Tänk också på att kabel fetischisterna måste få sitt också, en riktig man ser inte enbart ljudmässiga fördelar vet du väll

matte76 sade: Likheterna med tjejer och deras personlighet/utseende är slående...

...och då sade Jesper: Jag ser många (riktiga) män köa vid brunnen men ingen (riktig) man vid källan

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:26:46  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Det är insidan (av kabeln) som räknas!

Edited by - Per100 on 2005/11/03 09:27:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:43:19  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Det har du rätt i Per, så ytlig jag lät i mitt inlägg ovan

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  10:45:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jo givetvis är det insidan av kabeln som räknas, men som jag sa tidigare allting måste jämföras juh för att de ska bli ett komplett test. Det är mycket kvar som ska göras kan jag lova.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 11:20:45
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:08:47  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Inom några dagar kommer det en stor test rapport, håll ut mina vänner

Etapp ett är snart avklarad och vi beger oss ut i vida världen för att hitta vägen mot hifi nirvana.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 14:37:56
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:41:35  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Snoop: Var ska du åka i jakten på nya kablar

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:57:35  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag ska försöka hinna med att testa kablarna mot något annat också , beror vad mina bekanta kör med. Vi får helt enkelt se om tiden räcker till.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 15:01:23
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:09:46  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jaha då fortsätter vi då, har nu låtit PAD skivan gå varm i ex antal timmar.

Fortfarande så sitter signal cables strömsladd i och vi sätter igång musiken. Nu har det hänt lite grejjer här kan man säga. Signal kabeln har öppnat sig mer och den levererar ett mer detaljerat och klarare ljud.

Den klassiska klyschan att ett det känns som en filt har tagits bort kan man ta till nu. Även fast det lät riktigt bra redan innan. Detta har tyvärr medfört små små problem här i anläggningen, i takt med att ljudet blir bättre, märker man mer och mer att akustiken behöver fixas till.

kopplar vi sedan in FadelArts Energizer så ändras även ljudet med denna kabel, i jämförelse skulle jag vilja säga att magic power har ett något dovare/grumligare ljud. Spelar vi Singer/songwriter stuket och lite mer finlirs musik så är Energizern väldigt trevlig. Energizern tillför en något renare återgivning av musiken, man skulle kunna säga att den blir lite lite ljusare om man jämför med det magiska snöret.

Inga jätte långa tester har dock gjorts, så jag ska sätta mig ner någon dag framöver då jag verkligen känner att jag har tid.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/11/03 20:11:32
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000