HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 ORDNINGSFRÅGA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/30 :  23:56:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
en kille ställer en väldigt rimlig fråga för att han saknar hörlursuttag i VARDAGSRUMMET...

det föranleder mig att ställa följande frågor:

E det inte dags nu att "uppgradera" frågor om bärbara ljudprodukter?
Varför tilldrar de sig så mycket mindre uppmärksamhet, får så mycket mindre genomlysning av ljudproffsen här på forum...

Anglicismen "personlig" rörande sådant som möter oss allra närmast ÖRONEN--hur adekvat e den? Adjektivet ´personlig´ erinrar om sådant vi undviker att tala om eller som sker i lönndom, ungefär som självbefläckelse, lönskaläge eller "personlig hygien"....

Skulle stationära hörlursförstärkare vara ett sådant undantagsfenomen?

(den kommersiella) Hi-Fi-pressen verkar inte behandla saken så...

e taskig musik, dåliga produkter, usla format, överpriser och allmän hype acceptabla företeelser just därför att dom drabbar oss en och en (ungefär som cancerbesked)? Även om det är vi, massorna, som alltjämt hålls i slaveri för att vi inte förmår oss att artikulera, agitera, analysera---just därför att vi gör det en och en, var och en i sin lilla bubbla? (Att vi sen allt oftare gör det flera timmar om dagen verkar inte spela nån roll.)

Svensken på bussen eller tåget, framför datorn hemma eller på jobbet--hur många minuter per capita och annum lyssnas det på musik på detta sätt?

(I vanligen usla "datorhögtalare" eller med hjälp av "multimedieprodukter")

Den saktosankra vördnad deltagarna på detta forum ägnar det högintensiva lyssnandet i stereofåtöljen framför husaltaret kunde väl åtminstone i någon mån leda till lyhördhet och intresse för det andra (kanske mera utbredda) hörandet?

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2005/10/31 00:01:56

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/31 :  07:02:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, man kan tycka det, men detta är ett HiFiForum och inte ett hörselforum så de som söker sig hit är intresserade av hobbyn, inte forskningen. För mig och uppenbarligen några till eftersom du skriver som du gör så räcker hobbyn mer än väl och skänker den glädje som en hobby skall/kan göra.

Om du vill diskutera forskningen så är Chalmers eller KTH bättre ställen för att diskutera sådant...

P.S varför skriver du som en gammalsvensk bok?

Ed 2/11 07:16: mycket editerat. Jag stryker min från början välvilliga fråga om varför spåkbruket var så annorlunda i detta inlägget kontra andra eftersom det inte är det längre.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:49:50  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
to_apeiron> vad är meningen och vart försöker du komma med tråden?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/31 :  22:48:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
quote:
Om du vill diskutera forskningen så är Chalmers eller KTH bättre ställen för att diskutera sådant...

Här skulle det kunna passa att framhäva högskolans tredje uppgift*, nämligen samverkan med övriga samhället. Det är i mina ögon viktigt att sprida kunskap om den teknik som vi ständigt är omgivna av; att begränsa diskussion till enbart forskare tror jag är skadligt för samhället. Hifiintresset borde väl också dra nytta av lite förståelse?

Hursomhelst uppfattade jag inte alls att to_apeiron skrev om (hörsel-)forskning. Lite brutalt skulle man kanske kunna sammanfatta inlägget så här:

1. Är vi obotligt prylkåta eller bryr vi oss om bra ljudupplevelser?
2. I det senare fallet, varför då inte ägna uppmärksamhet åt de situationer som utgör majoriteten av musiklyssnandet i Sverige?

*Utöver utbildning och forskning.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/31 22:54:16
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/01 :  02:43:35  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
tack guldfisk för hjälpen

detta var en del av vad jag menade


men jag tycker ni bör ta på mycket större allvar frågor som rör hörlurar och hörlursförstärkare

här på forum säger alla ear 90 och senn 650 åsså e det bra med det

vem lyssnar? vem kollar? vem granskar?

vidare: alla kan inte sitta där och glo på sina zenkablar och dyrka i sina krellade wiener lautsprächermanufaktur hela dagarna

audiofili bör yttra sig också i godartad uppmärksamhet på
bärbara produkter inklusive dator som programkälla bl a av rent materiella skäl, som marx skulle ha sagt

INTE MINST här finns stort utrymme för kloka och generösa medberoende ljudfantaster som kunde bistå åtskilligt med allmän erfarenhet, urskillningsförmåga och tekniskt kunnande
1 ljudkort
2 hörlurar
3 hörlursförstärkare, såväl portabla som stationära
4 multimediehögtalare inkl s k datorhögtalare--det mesta e rena junket!! vad e det då som i stället e bra?

etc etc etc

hobbyn att lyssna till musik i bra grejor e visserligen inte en fråga för socialstyrelsen--men utgivningen av hifi-årsböcker etc inkl branschråd mm är avsomnade företeelser

m a o--var mindre elfenbenstornssnobbiga och inskränkta!
bry er om dessa fenomen
ägna dem välvilligt intresse
bidra med erfarenhet, tekniskt kunnande och urskillningsförmåga i stället för att skämmas för att NI OCKSÅ rippar och mp3ar och smyglyssnar i era döttrars bärbara mojänger

nåt sånt typ var det väl jag menade
har man missat att det e hörandet man lyssnar med--ja då e det väl på tiden att nån pekar och säger att kejsaren e naken...

Respectfully Yours

stefan

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2005/11/01 18:58:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:48:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
var mindre elfenbenstornssnobbiga och inskränkta!

Känner mig inte så mycket på det viset. För min del är det här med bärbart ljud ett område där jag är totalt okunnig - så är det tyvärr.

Här finns alla möjligheter för medlemmar att bidra till ett bättre forum, vi tänker inte hindra konstruktiva bidrag.

Hur vill du åstadkomma en förbättring to_apeiron? Har du idéer om hur den här avdelningen ska bli riktigt bra så får du jättegärna låta oss ta del av dem. Vi som håller i forumet gör det på vår egen (mycket begränsade) fritid. Vi gör det ideellt också. All hjälp uppskattas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:07:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Måste säga att det känns lite lustigt om man som medlem måste börja engagera sig i något som man inte är intresserad av.

Personligen så har jag ingen koll på elfenbens prylarna o dyr snokarna, eftersom jag tycker inte det är speciellt intressant.
Jag tycker att man helt enkelt ska få vara intresserad av de saker som man gillar o har som hobby.

Nu kanske det är så att de flesta inte har något större intresse av just hörlurar, lurförstärkare mm.
O då är det ju inte så lustigt att det inte skrivs så mycket om just det.

Tycker inte att det är moderatorernas jobb att få folk intresserade av vissa saker.
Utan det är upp till medlemarna att tillföra sina egna erfarenheter o ideer.

Själv så lyssnar jag rätt mycket med hörlurar.
O försöker förmedla de erfarenheter jag har av olika lurar mm.
Mer än så kan jag inte göra.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/11/01 21:13:42
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/01 :  23:28:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Vare´inte socialstyrelsen som rekommendera 6 - 8 skivor om dagen (CD/SACD)
W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/01 :  23:48:27  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
"För min del är det här med bärbart ljud ett område där jag är totalt okunnig - så är"


KÄNNER DU DIG PERSONLIGEN PÅHOPPAD FÖR ATT JAG BEGÄR ATT DESSA FRÅGOR SKA FÅ BEHANDLAS I DEN ORDNING DE NATURLIGEN UPPSTÅR?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  00:05:47  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
JAG HAR INTE IFRÅGASATT NÅGONS IDEALITET ELLER HEDER--JAG HAR STÄLLT EN ORDNINGSFRÅGA

DET GÖR MAN I FÖRENINGAR

jag har också pläderat för en annan ordning--det gör man också i föreningar!!!

det svala intresse för hörlurslyssning som 2 moderatorer har givit uttryck för må vara en förklaring till den tidigare ordningen--

det e just den jag kritiserar!

beträffande okunskapen så är det fr f a detta vi bör gemensamt sträva efter att förändra--på Mångfaldens forum!

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  00:09:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
"Tycker inte att det är moderatorernas jobb att få folk intresserade av vissa saker."

det har jag heller inte krävt--bara att de skall låta bli att vara klåfingriga på de ställen där det naturliga intresset frodas!

Zory
Polen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/02 :  01:22:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
KÄNNER DU DIG PERSONLIGEN PÅHOPPAD FÖR ATT JAG BEGÄR ATT DESSA FRÅGOR SKA FÅ BEHANDLAS I DEN ORDNING DE NATURLIGEN UPPSTÅR?
Nej, det gör jag inte. Jag inbjöd dig att bidra med dina idéer för att förbättra forumet - inget annat. Missuppfattade du min avsikt så ber jag om ursäkt för att jag formulerat mig på ett oklart sätt.

En fråga:

Exakt vad menar du med "BEHANDLAS I DEN ORDNING DE NATURLIGEN UPPSTÅR"? Jag är rädd att jag inte förstår fullt ut vad du menar.

quote:
jag har också pläderat för en annan ordning--det gör man också i föreningar!!!

Vilken annan ordning är det du talar om? Vi skapade ett separat forum åt hörlurar, bärbart etc endast av ett skäl, och det var för att visa att vi tycker det är viktigt och ville lyfta fram det.

I ditt första inlägg skriver du så här: "Adjektivet ´personlig´ erinrar om sådant vi undviker att tala om eller som sker i lönndom, ungefär som självbefläckelse, lönskaläge eller "personlig hygien"....". Detta är verkligen inte den betydelse för "personlig" vi avsett. Snarare är det definition 3a i SAOB: "om förmån, befattning o. d.: som tillhör eller inrättats för viss bestämd person."

Återigen: avdelningen Personlig Hifi skapades för att lyfta fram den typen av trådar. Tidigare drunknade de i trafiken så att säga. Vi spenderade väldigt mycket tid på att söka efter trådar om detta och lade dem i ett separat forum för bättre överskådlighet. Vi fick också väldigt positiva reaktioner från våra medlemmar för att vi gjorde så.

Forumet finns INTE för att gömma undan - det är precis tvärtom!

quote:
låta bli att vara klåfingriga på de ställen där det naturliga intresset frodas!
Jag förmodar att du med "klåfingriga" menar när vi flyttar trådar till forumet "Personlig hifi".

Det finns ett par anledningar till att vi gör så.

För det första läser de som är mest kunniga i området den avdelningen, eftersom de vet att den avdelningen finns och vet vad den handlar om. Därför kan trådskaparen få bättre hjälp med sina frågor.

För det andra är det en ordningsfråga, alltså strukturen i forumet. Vi gör exakt likadant med frågor om flerkanal, frågor som besvaras bättre under "Teknik och DIY", bildreportage som hamnat fel, osv.

Vi flyttar inte trådar för att gömma undan dem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/11/02 :  18:43:09  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Hejsan to_apeiron!

Ser att du är intresserad av hörlurar och hörlursförstärkare m.m.

Vi har haft ett litet enklare test av bl.a hörlurar hemma hos Tobbe_L i AÖ, som du kanske har läst? Se bifogad länk nedan. Det skulle vara kul om någon ville ta på sig att arrangera ett nytt test i AÖ och du som medlem i AÖ får gärna bidra med att arrangera ett test av bärbart eller stationärt. Om du är intresserad av att arrangera ett test så lägg in en tråd i vårt klubbstuga.

Länk till bildreportage av bl.a hörlurar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40415

Mvh Cyber
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  19:53:18  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
ok

jag köper det mesta av argumentationen

jag misstror inte heller någon i den meningen att jag tror att ni typ censurerar inlägg

men faktum kvarstår: på varje läsare av personlig hi-fi går det 20 i hi-fi

de frågor som då kan bedömas ha minsta allmänintresse för en bredare publik bör då enligt min mening få kvarstå under hi-fi

frågan om hur man hanterar avsaknad av hörlursuttag på fast utrustning tyckte jag e typiskt en sådan fråga

Zory
Polen
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/11/02 :  20:08:16  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
på varje läsare av personlig hi-fi går det 20 i hi-fi


Det stämmer säkerligen. För oss som är intresserade av personlig HiFi gäller det ju att fånga upp andras intresserade och ett sätt är ju att bidra med exempelvis bildreportage här på forumet. Har du funderat över mitt förslag om test?

Mvh Cyber


Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:47:55  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Ett litet "gathering" i sthlmsområdet skulle vara väldigt välkommet. Jag bidrar gärna med godsaker om det finns intresse. :)
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:15:07  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
jag skulle gärna vara med på ett sådant förslag

kan bidra genom att ta med massor av olika hörlurar och dessutom en break-out box som tillåter inkoppling av flera lurar till samma källa samtidigt

Zory
Polen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/01 :  08:30:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hoppas Ni får till det. Det skulle verkligen vara intressant att läsa era åsikter.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:46:01  Show Profile Send Nothing a Private Message  Reply
Vad handlar den här tråden om?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/03 :  08:36:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Vad handlar den här tråden om?


*ASG*. Ja du, tack för att du påminner oss om att OT kan vara svårt att följa...

Det har böljat lite, men nu på slutet handlar det om en hörlursaktivitet...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000