Author |
Topic |
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/10/30 : 20:02:26
|
Tja!
Det här schemat har ni sett tidigare. Det visar ett förenklat schema över förförstärkaren. Som synes är det en single-end konstruktion utan några som helst differentiella strukturer. Ingångssteget bestående av V1A, Q1 o Q2 brukar kallas för "current mirror amp". Spänning(sdifferens) på ingången till V1 görs om till ström(diff), matas in i Q1, "bollas över" på andra sidan strömspegeln och omvandlas till spänning(sdiff) över R3 igen. Vad vinner man på ett sånt bollande med ström hit o dit när man enkelt kunde koppla resistorn till anoden hos röret och ta ut den förstärkta spänningen där?... Ja, det får ni fundera lite på...
Utgångssteget bestående av V1B och M1 är ett vanligt CFP/Sziklai-buffer som har till uppgift att sänka utg.impedansen hos röret och även förse hörlurarna med ström.
Som synes kommer förstärkaren köras utan global återkoppling.
Nästa bild visar hur det såg ut på min skärm i ett tidigt skede av caddandet...
Slutligen en bild på den tilltänkta layouten där även nyckelkomponenterna visas...
Fortsättning följer... |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/10/30 : 20:08:53
|
Spännande bygge, detta kommer jag följa. Hoppas på mer bilder under byggets gång. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
tkiuru
Member
112 Posts |
Posted - 2005/10/31 : 10:02:52
|
Kan inte annat än hålla med schysst layout! Är också intresserad av vilket program som klarar av det, samt pris för jag antar att det inte är gratis.
När du gör dina layouter i datorn. Placerar du ut komponenterna först, så att båda kanalerna blir att se likadana ut fysiskt, för att sedan routa för hand utefter layouten. Dvs begränsas routningen av placeringen eller tvärt om?
Lite rörigt kanske men hoppas du förstår min frågeställning. |
Mvh Tobias |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:34:34
|
Cadprogrammet som användes kommer fr IVEX, en firma som har gått i graven för nåt år sen. Vad gäller layout så har jag följande prioritering: 1) se till att få så små strömloopar som möjligt (korta ledningsbanor, hålla stenkoll på strömreturerna!) 2) separera/skärma känslig elektronik fr "störsändare" 3) integrera layouten med mekaniken 4) "ren och snygg" design 5) reparations-/ uppgraderingsvänlig design (exvis paddar utan kragar, "flera komponenter kan väljas på samma ställe") quote: Dvs begränsas routningen av placeringen eller tvärt om?
Som jag nämnde tidigare - routningen är viktigare än snygg/symmetrisk för ögat komponentplacering...elektriska signaler bryr sig inte om den skenbara symmetrin...
Har nu beställt kretskorten (bör dimpa ner i brevlådan i nästa vecka) och håller på med komponentanskaffning... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:10:33
|
Varit till plåtslagaren idag - beställt låddelar. Tyvärr blandade jag ihop måtten så backstycket blev typ 10cm för kort (klantigt!). Får avlägga ett nytt besök hos plåtisen imorgon igen... Sen har jag roat mej med att slakta en 110 Volts adaptertrafo.
och skruvat dit distansbultar så trafot kan monteras i lådan - där har jag haft lite tur för 20mm bultar passade perfekt:
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 22:53:00
|
Har nu börjat planera layouten. Nederst till höger placerar jag reläkortet för sekvensstyrn av uppstart. Under det kommer nätfilter/överspänningsskydd att monteras (ej med på bild). Sen kommer 4 transformatorer; - anodtrafo - glödspänningstrafo - relä/uC-trafo - lågspänningstrafo (om jag skulle få för mej att komplettera förförstärkaren med fler kretsar framöver…diskret riaa + bal->se conv kan vara trevligt at ha…) Kretskortet överst har 3 ”slow start” LM317-baserade ”kanaler”. Två av dessa kommer användas för reglerad glödströmsmatn (6.3Vdc); den tredje till relä/mikrokontroller drivning (+5Vdc). Kretskortet nedanför innehåller 4st diskret seriereglerade ”kanaler”; två kommer att användas till anodspänningsreglering (~130Vdc), två återstående till c:a +/- 18Vdc matn av framtida kretsar. Längst bort till vänster så långt bort från trafosarnas magnetfält placerar jag huvudkortet… Det finns outnyttjad plats på vänster sida om huvudkortet – där ska jag så småningom föröka peta in riaat. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 00:14:36
|
Hatt av! Du och LennArt bygger läckrast på forumet! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 11:14:50
|
Fisksmisk ola> Tack!
Har nu i något dygn testat(=plågat) glödkortet. Som jag nämnt tidigare rampas spänningen upp vid uppstart så rören får längre livslängd. Mätt upp kallresistansen hos glödtråden som ligger på c:a 1.4 ohm. 6V3/1.4=c:a 4 Amperes startström -> lite väl mycket... Med "slow turn on" kretsen rampas spänningen upp fr c:a 1.25V (Vref hos regulatorn) till maxspänning på tiden som bestäms av rc-konstanten R3-C1 hos kretsen nedan:
Ställt in värdena så glöden får full spänning efter c:a 20s (börjar glöda efter c:a 15s).
Använder mej faktiskt av neg glödspänning och i o m att kortet är gjort för positiva reggar (egentligen framtaget för matning av cd-pro2m) så var jag tvungen bocka bena på lm337-reggen:
Så här såg förresten testuppsättningen ut inkl en massa fulkopplingar:
Var nyfiken på hur hur varma kylelementen skulle bli...o ju de är rätt varma...uppåt 60 grader på testbänken. I låda lär de bli ännu lite varmare. Får överväga ifall det inte behövs större kylelement ändå...just den kylelementtypen kan fås i olika längder - den som testades hade sämst termisk resistans.
Vill tillägga att inget har exploderat eller brunnit upp vid testtillfället vilket är rätt så ovanligt för att vara mej...
Nästa steg blir att få igång anodspänningsreggen... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 20:44:44
|
Fått igång diskreta +/-18Volts regulatorer. Ingen big bang den här gången heller...skumt... Som synes använder jag en led-array (10*1.95V) som spänningsreferens. Led arrayen drivs med en jfet baserad strömkälla. Utg.buffern är ett darligtonpar. Ingen global feedback här heller...
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:29:20
|
Du verkar ha kommit långt med glöden men fundera på att strömstyra den istället, enklare och mer välljudande.. man får en automatisk fördröjning eftersom glödtråden har lägre resistans kall. Som bonus går det bara åt ett motstånd |
Lämnat forumet |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 19:27:47
|
time> Har funderat på strömmatning men i o m att lm317-korten var färdiga och jag kommer dessutom ha behov av neg matning så börjar jag med att testa med spänningsmatning så länge. Och kanske jämföra med strömmatning senare. Sen till det här med vilken glödmatn.metod som är bättre...jag tror att bägge metoderna kan vara likvärdiga bara man lägger stor vikt vid layouten/strömreturerna osv. Och du har naturligtvis helt rätt i att med strömmatning får man tillslagsfördröjning på köpet.
OK, nu till dagens/gårdagskvällens övningar. Anodmatning skulle utprovas. Det är alltid lite pirrigt att slå på strömmen första gången när ett nytt högvoltskort ska testas. (Har visserligen en vridtrafo att tillgå för såna tillfällen men det är fusk o dessutom inget upphetsande...) Fast innan jag kom fram till det spännande ögonblicket att strömsätta anoddelen av strömförsöjningskortet upptäckte jag att 110V~ trafot hade 4 utg.tåtar. Jippi tänkte jag - säkert två separata sekundärlindningar så varje kanal kommer få varsin sekundär. Börjar ohmmäta mej på sekundärerna för att bestämma vilka tåtar som ska vart och upptäcker att ena lindningen ger oändlig resistans. Vad i är detta?! Då började det gå upp för mej ett ljus om att det kanske är en liten spar(skit!)trafo jag har framför mej (borde ringa varningsklockor redan när jag såg storleken på trafot...). Ohmmätte hela trafot inkl primären och kom fram till följande koppling av trafot:
och ett schema på eländet:
Som synes är det en transformatorprincip där primär o sekundär delar samma lindning och är alltså inte galvaniskt åtskilda fr varandra. Jag får väl använda trafot till testerna -sen får man skaffa en ny. Trafot skulle kanske kunna användas som glättningspole kanske?...
OK. Inga dubbla sekundärer. Lödde ihop utg.tåtarna igen och skruvade fast i kortet...slår på spänningen och det händer nada...0V på utg...he he...kul att felsöka ett helt nytt kort... Som tur var var det bara säkringen som hade gått...tydligen var 200mA för snålt tilltaget...bytte ut mot 630mA...och då såg det ut så här:
Tyvärr finns det fortfarande små orosmoln på ifall allt står rätt till med kopplingen...jag får fortsätta testa kopplingen lite till... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 22:48:33
|
99% av utvecklingstiden går åt planering o funderande (de ba e så).
Har nu fått nya (riktiga) 110V transformatorer som är betydligt större än de jag tänkt att använda fr början. Det har medfört lite layoutmässiga ändringar framför allt vad beträffar layouten av frontpanelen. Har fr början tänkt ha knappar horisontellt men i o m 110V-trafots storlek och fixt djup av lådan (ville inte beställa ny djupare låda...) kommer de nu placeras vertikallt:
Tycker att lösningen känns helt OK. Nu har jag inte tagit fram något kontrollkort än så i avvaktan på det kommer stärkaren köras manuellt (med vridomkopplare) så länge och fronten kommer temporärt se ut så här:
Har även ritat innandömmet av förstärkaren som ska skrivas ut i skala 1:1 och användas som mall för håltagning.
Det som gjorde mej lite bekymrad tidigare var att HV-spänningen låg c:a 10V högre än planerat. Det berodde på att zenerdioderna ur batchen jag beställde håller generellt 10V högre spänning än det nominella värdet.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 17:48:55
|
Så här i juletider ordnat egen julbelysning:
Bilderna föreställer power switch för sekvenssyrning av strömförsöjning. Funkar på följande vis: Efter att ha slagit på av-på omk på baksidan av förstärkaren (ej med på bild) aktiveras 5V hjälpspänning (framtida matn av uC) och röda stadby-dioden tänds. Vrides omk på framsidan ett snäpp åt höger aktiveras glödspänningsmatn via ett relä och orange dioden tänds medan röda dioden släcks. Efter c:a 1min slår man på B+ (via ytterligare ett relä) och det indikeras med gul-gröna lysdioden. Kan även användas som mute. Slutligen när matn.spänningen stabiliserats (efter nån sek) avaktiveras mute-kretsen och blå ledden tänds. Fler bilder på strömförsöjningen:
Nätfilter + överspänningskydd placerats under reläenheten:
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 22:35:15
|
överdådigt snyggt!
|
Livet är för kort för mono |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 06:37:47
|
Grymmt imponerande!!! Vilken snygg ordning!
Mvh johannes. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 10:57:43
|
Tack!
Jawohl. Ordnung muss sein!
Nu när strömdelen är färdigt ska jag ta tag i förförstärkardelen... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 19:52:55
|
Fått igång spänningsförstärkaren ("current mirror amp" - delen av förförstärkaren); gått igenom dc-strömmar/spänningar temperaturkänslighet... konstaterat att rören är väl matchade. Många komponenter sitter än så länge i ic-hållare för att lätt kunna justeras in till rätt värde. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 21:41:22
|
fint ludo vilket riia ska du ha i denna stygging. hoppas den låter bra sen |
18 ska de va.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:42:28
|
riaa...något heldiskret den här gången... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 19:45:13
|
Monterat nu komponenterna kring utgånggsteget. Ställt in biasen hos utg.mosfeten så tempen på kylelementen inte överstiger 75 grader. Hade planerat för c:a 100mA men det blev bara c:a 70mA...
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 19:26:51
|
Lött klart huvudkortet. RCA-kontakter, reläbaserad ingångsswitch, manuell pot:
En drös utgångskondingar + mutereläer:
Och så här blev det:
Så nu är det nära till premiärlyssning...
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/05 : 19:33:17
|
Hoppats kunna lyssna på stärkaren idag men ...elektronikkgudarna hade tydligen bestämt att det ska felsökas först...
Hade moterat huvudkortet i lådan, strömsatt det men förväxlat + o gnd polerna på av 130V matningarna...och det gillade inte strömförsöjningskortet o visade sitt missnöje genom att sända små men fullt synliga röksignaler...
Läxa: ha inte för bråttom...trippelkolla allt...märk noga alla kopplingsplintarna!
/Klanten ludo
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 21:30:42
|
hur går det? har du fixat felet? Det borde vara kriminellt att cadda så snygga kort |
Livet är för kort för mono |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 19:21:15
|
Gjort ett halvhjärtat försök att få igång den brända delen...men för att sammanfatta - skadorna är så pass omfattanda att jag kommer att välja bestycka ett nytt kort (med nya komponenter) så snabbt som det går och återkomma till de skadade korten när jag får tid. Jag har ju ändå hunnit mäta lite så nu kan de nya korten åtminnstonne bestyckas utan komponentadaptrar (IC-hållare)...
Från att vara 10 min från att lyssna på förstärkaren känns det som om man får börja om från ruta -1 igen... vad jag är arg på min egen klantighet!!! Eller så får man bara åt det... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 19:41:24
|
Då var det dax... ...att börja om fr början... ...bestycka nya kort. Börjar med de låga passiva komponenterna först:
Är förtjust i de nya små o riktigt låginduktiva metallfilmsmotstånden och använder dessa så fort tillfälle ges. Paddarna försöker jag göra utan kragar (dvs opläterade invändigt) där det går; dels för att det blir lättare att löda bort komponenterna om det skulle behövas () dels för att jordplanen kan på så sätt göras större. Det blir visserligen sämre ur hållbarhetssynpunkt men i o m att våra audiokomponenter sällan står o skakar på tågstationer eller i bilar så bryr jag mej inte så mycket om det... |
|
|
Topic |
|