HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dubbel 18 ala Martinsson...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:05:26  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Här kommer ett litet bildreportage på diverse bygge framöver, vi snackar BAS närmare bestämt 4 18 tummare som ska få komma till nytta.

Efter att ha läst om när Martinsson byggde baslådor med sin flickvän blev jag väldigt intresserad av en anledning, det råkar vara så att jag har 4 exakt likadana basar liggandes som jag inte vetat vad jag skulle göra med. Funderingarna har varit många tex diverse hornlösningar men eftersom att horn = stort och jag lider av platsbrist så har det inte blivit något av och basarna har fått ligga ett tag, dessutom vill jag kunna slänga in lådorna i en vanlig kombi bil och det blir lite svårt med 4 stora horn.
Jag mailade till Martinsson och han var snäll och gav mig ritningen på konstruktionen. Maken till små o smidiga dubbel 18 får man leta länge efter och tydligen ska dom inte låta helt tokigt heller men det lär visa sig. Mina kommer att se identiska ut med vissa små modifikationer.

Än så länge är en såg beskrivning inlämnad till det lokala byggvaruhuset så på söndag kommer de första byggbilderna.

Bygge nummer två kommer att vara små o smidiga koaxialtoppar med 12 tummare, även detta bygge kommer att hamna i detta bildreportage så småningom. Lite PA på detta forum kan väl inte skada

Alla ni som gillar mycket effekt och stora baselement stay tune....

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:07:11  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Börjar bra det skulle ju ligga i teknik och DIY bildreportage skyller på att det är söndag

Någon som vet hur man flyttar denna tråd till bildreportage?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:08:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jätteintressant!!!
Vill se bilder!!!

quote:
Någon som vet hur man flyttar denna tråd till bildreportage?

PMa nån Moderator så löser det sig nog.

MVH Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:23:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Någon som vet hur man flyttar denna tråd till bildreportage?

Fixar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:25:56  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Tack!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/24 :  07:16:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det är roligt när ens galenskap smittar av sig, jag ser fram emot att få hjälpa dig på vägen om detta nu skulle behövas.

Jag har själv inte haft mer än ett par timmars utvärdering av dessa lådor, det är lite surt när lådorna är på östkusten och jag på västkusten, jag förmodar att det blir betydligt mer utförligt i sammband med emils projekt.

Mitt spontana intryck var att de ljudmässigt överaskade ur ett storleksperspektiv jämfört med konventionella 218 lådor som är bra mkt större, jämför 900X500X600 med 1200X600X700, med andra ord de är 3dm lägre, och 1dm kortare både på bredd och djup.

Jag ser fram emot att ta del av dina intryck, och jag hoppas att du inte blir besviken, vi har ju alla olika uppfattningar och referenser.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/10/24 :  23:16:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Emil, för att vara en BILDTRÅD så är den ovanligt bildfattig

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/24 :  23:40:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Är benägen att hålla med Amatören.

M
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  07:34:25  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Om ni läser ovan så står det faktiskt att bilder kommer på söndag.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:55:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Om emil tycker det är ok kan jag bidra med en teaser, en bild som visar det koncept som emil avser utveckla och bygga vidare på.

Det är alltså basen (den "stora" lådan som den mindre står på) som emil tar och finputsar lite på.



Jag tar givetvis bort bilden på begäran då detta intne är miin tråd.

Mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:21:53  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Japp helt okej Martinsson, mina kommer att se ungefär likadana ut men vinkeln på bafflarna kommer att vara större. höjden har justerats med +3cm dessutom kommer det att bli någon form av gallerlösning för att skydda basarna, man vill ju inte att någon påverkad "råkar" hälla eller ställa sitt ölglas inne i kammaren.

Skulle vilja ha tips på passande steg till dessa lådor, har ett som ger 2*600 men misstänker att jag skulle behöva 1 kW per sida för att dom ska kunna prestera max. QSC ligger inte inom budgeten i så fall begagnat har hittat lite kina tillverkat som jag läst ska fungera bra på diverse forum. Kolla länken

http://www.thomann.de/thoiw5_t-amp_ta2400_prodinfo.html

eller detta kanske?

http://www.west-music-showtechnic.de/index.html?d_483.htm
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:57:44  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Om inte anant så var ju det andra snyggare
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:10:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Säkerligen prisvärda alternativ, det första är baserat på Mackies FR serie, så mkt kan jag säga rakt av, det andra har jag ingen aning om, jag skulle även rekomendera blocket och se vad du kan hitta där.

Frontgaller, jag hann tyvärr aldrig fixa det, men jag är klart intresserad om du finner någon klurig lösning på detta, betänk dock att det i detta fall rör sig en hel del luft genom en förhållandevis liten yta, och det är av vikt att man inte täcker för mkt av arean, småsvårt.

Kabeldragningen är också lite småklurig, jag drog en kabel mellan de två kammarna (svårt att komma undan) denna dras lämpligen inne i hörnet, den blir dock synlig men kan lätt maskeras med lite svart färg om man så önskar, avtätningen sker mha tätningsmassa från insidan innan man sluter lådan för tid och evighet, man kan eventuellt komma åt att göra detta genom urtagen för handtagen, genom dessa kan även elementet anslutas om man inte vill ha en massa överlängd på kabeln.

Lite småtips bara...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:21:00  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
jo det där med kabeln har jag klurat på men det blir som du säger att dra kabeln i ena hörnan.
Jag har bra priser från monacor och dom har plana grovmaskiga galler som säkert blir bra man får skära till dem i rätt dimension för dom är ganske stora, vill man sen göra det riktigt snyggt kan man fälla in gallret o sätta skumfront utanpå då ser det nog riktigt proffsigt ut.
Imorgon hämtar jag materialet det blev lite dyrare än jag trodde men jag tog riktigt fin snickeri plyfa, smakar det så kostar det.

Vi får se vilket steg det blir mitt toppsteg är ett Yamaha P3500S så det hade varit kul att ha ett bassteg i samma serie förslagsvis P7000S som ger 2*950 rms i 4 ohm, det är så himla dyrt bara men vi får se.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:35:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Du får ett naturligt steg i fronten där tanken är att man skall kunna fästa ett frontgaller, nu vet jag inte om du fick med det i din variant när du ändrade baffelvinkeln till 30 grader, men om du kikar på "orginal ritningen" ser du det (snitt B) jag tror steget var ca 5mm och man fäster då gallret i bafflarnas snittyta, alternativt sätter man vinkeljärn på insidorna av sidoväggarna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:01:50  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
En teaser....mer kommer


Edited by - emil on 2005/10/30 21:30:36
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:42:12  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jaha ,nu har jag byggt i 2 dagar från morgon till kväll. det tar sin lilla tid men kul är det.

Då sätter vi igång, några sidor på plats



Efter ett tag ser det ut så här




en baffel på plats


En "liten" 18 tummare som väntar på att få motionera lite


mer kommer...

Edited by - emil on 2005/10/30 21:46:05
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:59:34  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Vi fortsätter...
I eftermiddags blev den ena lådan färdig, det enda som ska göras är att det ska sättas hjul i nedankant samt handtagen ska sågas ut måsta bara bestämma var dom ska sitta. Lådan är mycket smidig och inte överdrivet tung, sjukt lätt o liten för att innehålla så mycket element
På bilden är den ena lådan utställd i det ina vädret, alla kanter är frästa, jag tycker det blev mycket snyggt.





Från sidan...


Bafflarna i närbild


Nu ska jag bara lyckas lika bra med andra lådan har kommit så långt att det är dags att sätta fast sido stycket, det tar sin tid att märka ut alla skruvar o så men det löser sig.

Kommentera gärna
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/31 :  06:49:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt att se !

Baffelvinkeln har ökats vilket syns mkt tydligt.
Det minsta avståndet mellan bafflarna vid bakstycket tycks ha ökats.
Baffelstöden både framtill och baktill har ändrats, förmodligen till det bättre.
Stagning av(på) bakstycket i höjdled saknas, det kanske inte behövs.
Stöd i hörnen vid hjulinfästningarna (mot bakstycket, sidostycken och topp / botten sidorna) syns ej.
(ej på ritning och kanske inte behövs då du varit synerligen seriös med antalet skruvar)
Kabledragningenmellan bafflarna är anorlunda, dock ej i någon större utsträckning.

Snyggt och snabbt jobbat !

Har det löst sig med avseende på vad du tänkt driva detta med ?

Ser fram emot att få se dem "in action".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/10/31 12:30:51
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/31 :  16:10:37  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Martinsson:
Jo jag har gjort baffelinfästning lite som jag tänkte skulle bli bäst, detsamma gäller stagningen, tyckte att lådan har blivit väldigt stabil både basreflex tunnlarna och bafflarna stagar upp lådan väldigt bra dessutom har jag andvänt 12 lagers plywood i riktigt fin kvalité så den känns stabil. Vill gärna att lådorna ska väga så lite som möjligt så man kan hantera dem lätt. Har inte bestämt om jag ska ha hjul på dem men det lutar mot att jag inte sätter hjul, vi är ändå 2 man när de ska transporteras och då är det inga som helst problem att flytta dem. Handtag ska på och då har jag valt utfällningsbara handtag sombygger 1 cm in i sidorna så det blir att fräsa ut hål för dem.

Drivningen är lite problem har stenkoll på annonssidorna för att se om något vettigt dyker upp, helst skulle jag vilja ha tag på ett steg som i alla fall ger 2*900 men i värsta fall så får 2*700 räcka det lär nog trycka på lite de oxå. Har hittat en kandidat på thomann som heter Tapco tror att det är mackie som tillverkar dessa steg vilket borde innebära att det inte e skit i alla fall men som alltid när det gäller billiga steg med mycket watt väger dom mycke i detta fallet 25 kilo. en jämförelse är Yamaha P7000 som ger 2*900 och väger 12 kilo eller Martinssons QSC dom väger väl runt 10 kilo.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-181138.html

Har börjat tänka om lite när det gäller toppar, känns lite klent med 12" koax till dessa lådor det vore nog bättre med dubbel 12 istället men vi får se.

När det väl ska provspelas ska jag lägga ut lite live bilder i bildreportaget, ska även snacka med en polare som har två 15" scoop horn med Eminence basar så att man har något att jämföra med.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/11/01 :  06:57:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det är hlet klart rejäl skillnad på det material du valt att gå på jämfört med mitt val av 7 lager k-plyfa, lägsta tänkbara standard, skälet till detta val var att jag inte ville investera för mkt pengar i något jag kommit fram till utan större vetenskapliga insatser.

Jag blev också positivt överaskad över hur lätt och stabil lådan blev, jag hade under tiden vid ritbordet funderingar på att lägga till stagningar både här och där men drog slutsatsen att lådan helt naturligt får förstärkningar där det behövs genom bafflar och portar, det enda ställe jag kände kunde vara tvivelaktigt är bakstycket som kanske skulle behöva lite mer support, vid testkörningen visade det sig dock att vibrationer i lådan var på en acceptabel nivå även på bakstycket.

Jag har själv staplat två färdiga kompletta lådor på varandra på höjden när jag suvade undan dem, visst var det tungt, men jag kan lova att man inte gör så med ett par konventionella 218 lådor, och nej, jag är inte överdrivet stark.

Jag måste dock rekomendera att det sätts riktiga hjul på dem, det underlättar transorter enormt, man slänger upp en topp eller två på lådan och rullar sedan iväg hela rasket in i byggnaden eller ut på fältet, även ett mindre stegrack, mixer eller annan kringutrustning kan ju transporteras på detta sätt.

Om man avser använda dem på detta vis så skall man se över infästningen av hjulen och se till att man itne lägger all kraft på bakstycket utan för över denna till sido och toppstycken, om marken är ojämn eller om man i högre fart (om man har brottom) rullar över en tröskel eller kablestam.

Likaså gäller handtag, som utöver sitt huvudsakliga syfte även passar utmärkt att fästa spänband i om man exempelvis behöver säkra dem på en truckpall ute på en gräsplan, spänna ner topparna mot lådan eller säkra dem under transport på släpvagn.

Jag har i och med dina ändringar funderat lite på hur känslig denna konstruktion är vad det beträffar volymer och liknande i lådan, jag vet inte om de ändringar du genomfört kommer att påverka slutresultatet i någon omfattning, jag har ju lite mer volym per element i mina varianter men det rör ju sig inte om några jätteskillnader, alltså tycker man att det inte borde påverka så mkt heller.

En sista rekomendation i detta inlägg, spara hellre lite längre och köp slutsteg och processor som är dokumenterat bra, detta har en större påverkan på ljudet än man först tror (min erfarenhet), samt att det blir lättare att komplettera framöver om man så skulle vilja, service samt andrahandsvärde bör också beaktas, därtill kommer också det lite löjliga med att ens val av utrustning kommer granskas av potentiella "konkurenter" och kritiker, vilket kan vara av betydelse när det gäller mängden jobb man kan få.

Detta var riktigt kul, jag hoppas att de står sig väl vid benchmarkingen, ser fram emot bilderna.

Mvh / Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:19:44  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jag förmodar att innervolymen är detsamma som dina eftersom jag har plussat på 3 cm på höjden o dom 3 cm ligger mellan bafflarna vinkeln är ungefär densamma möjligen lite större i mina men jag tror inte det blir stora volymskillnader egentligen.
Jag tror nog att jag kommer bli nöjd har endast jämfört med min polares 4530 horn o visst dom spelar himla bra med tanke på att det endast sitter en 15 tummare i varje låda men jag ger mig katten på att dessa måste spela på mer med tanke på bestyckningen självklart hänger det mycke på att man har ett kraftigt steg men det ska fixas.

Martinsson: Har du några förslag på lämpliga toppar typ dubbel 12 men hyfsat prisvärda element? Har tittat lite på eminence men dom har lite skum frekvensgång med stora pucklar vilket jag inte tycker om. Som driver kan man ju ta någon P audio driver 1 eller 2 tummare dom ligger bra i pris och ska tydligen låta riktigt bra oxå.

det dröjer tyvärr 2 veckor innan det kommer nya bilder, bygger hos mina föräldrar o dom bor en bit ifrån malmö kan ju inte förvandla lägenheten till verkstad direkt men det är klart det hade varit kul att driva grannarna till vansinne med 4 18 tummare o låt säga 2 kw sen hade man nog blivit tvungen att flytta....

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/11/02 :  19:53:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Jag tror nog att jag kommer bli nöjd har endast jämfört med min polares 4530 horn o visst dom spelar himla bra med tanke på att det endast sitter en 15 tummare i varje låda men jag ger mig katten på att dessa måste spela på mer med tanke på bestyckningen självklart hänger det mycke på att man har ett kraftigt steg men det ska fixas.



Har du redan provkört en runda ?

Jag skulle vilja rekomendera B&C samt eighteensound, av dessa har jag endast erfarenhet av B&C som enligt min mening verkligen greppat detta med drivers, ta en titt på DE250 exempelvis.

Eighteensound verkar inte så tokiga på papperet, ser seriösa ut, och de precis som B&C förefaller mkt prisvärda.

Något jag själv skulle vilja testa är B&C's 15CX40, 15" coax, som enligt utsago skall vara kalasbra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:48:46  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Så, nu är jag tillbax igen, trots förkylning så har jag tillbringat dagen med att såga ut hål för speakon o handtag, har även spacklat o slipat lådorna. Imorgon väntar ännu mer slipning sedan blir det grundmålning ska bli kul att se hur lådorna ser ut i svart.

Martinsson: Jag har inte provspelat dom i ännu men om ett par veckor är det nog dags hoppas jag.

Jag har bestämt mig för att inte sätta hjul på dem däremot ska jag göra hjulbasar som man kan sätta lådorna på och rulla iväg dom, kan vara smidigt att rulla casar, toppar o andra grejor på dessa oxå.

Här kommer en bild på hur basarna ser ut så här långt.


Edited by - emil on 2005/11/12 20:51:30
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/13 :  13:23:11  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Idag har jag slipat och målat för första gången, om man får säga det själv så blir det riktigt snyggt faktiskt.





Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/13 :  15:16:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Vackert, vad väger en av dessa?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000