HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Varvtalsmätning Thorens motor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/24 :  13:12:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag ska snart ta o sätta tänderna i en gammal Thorens TD165.

Den kommer att få en ny plint i täljsten.
Motorn kommer att få flytta ut så att den driver på ytterdiametern på tallriken istället för den inre.

Men jag har försökt få fram varvtalet på motorn. Har hittat uppgifter om att det ska vara 375varv/min. Men när jag mäter på tallrik o drivhjulsdiametrar så får jag att motorn borde ha 385varv/min.

Så jag tänkte jag får väl helt enkelt ta o mäta vartalet på motorn.

Klurade en stund o kom fram till att jag borde kunna göra det med hjälp av min Fluke 187 som kan mäta frekvens

Min tanke var att montera en liten magnet på drivhjulet på motorn.
Ser ut så här när det är gjort.


O så tog jag o lindade en liten spole av några meter FK kabel.


Köre igång motorn o placerade spolen över drivhjulet o hoppades på det bästa

Resultatet blev detta


6,25 Hz 2,7mV ut från min spole.

6,25x60=375 så uppgifterna jag hade hittat stämmer

Så nu kan jag ta o räkna ut lämpliga drivhjul

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:03:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Finurligt gjort!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:21:27  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
När du kommit så långt kan jag komplettera med att du skall räkna in halva tjockleken av drivremmen. D.v.s om drivremmen är 2mm tjock skall du öka ytterdiametrarna på både remskiva och tallrik med 1 mm det är den faktiska diametern. Sen kan du lägga till lite för "slip" dvs att remmen är spänd på den dragande sidan och slak på motsatta. Det kan man inte räkna fram, men man kan prova ut det.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:35:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tackar

Tur att man har svarv så att man lätt kan fixa nya drivhjul.
Får börja med något för stora o sedan svarva ner dem så att det blir rätt storlek

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000