Jasså! Det var du som gjorde att alla tillgänliga skruvar i Sverige bara försvann?
Skall man dämpa ett horn skall det vara långt ut nära mynningen. Prova först med att klä hela den synlig insidan med sådan matta som finns att köpa i biltillbehörsaffärer. Den brukar vara grönaktig och 1 cm tjock (Synn på den fina färgen). Hjälper inte det kan du försöka med att fylla på med Biltemas vita dämpmaterial. mMn kan också börja direkt med Biltemavarianten.
Troligtvis har du för låg Bl-faktor i elementet. Det KAN hjälpas upp med dämpmaterial långt ut i hornet. Dämpa aldrig hornets hals nära elemetet det sänker verkningsgraden drastiskt. Avståndet mellan membranet och bakväggen i den slutna kammaren påverkar ljudet. Om avståndet är för stort kommer man att få ojämn frekvenskurva. Avståndet anger var denna ojämnhet skall börja, lånt avstånd = långt ner i frekvens osv. Den slutna lådans storlek har mindre betydelse så länge den inte är för stor. I detta fall tippar jag att över 15-20 liter är för stort.
EDIT: Såg nu var det var för baselement. Beta 12's Bl är godkänd även om det är i underkant. I övrigt ett toppelement! Ett av de bästa i sin grupp. Kappa-modellen hade varit ännu bättre (och dyrare).
Om jag kan få alla mått på hornet kan jag köra lite simuleringar. På så sätt kan man se om det finns något allvarligt problem. Den stora ihåligheten mitt i lådan kan skapa en lådaktig klangfärg. Om du har någon pik i det hörbara området kan man använda den stora ihåligheten till resonator som dämpar bort piken utan att sänka verkningsgraden i övrigt.
som den är nu så är den inte dämpad alls, och basen är helt okej så länge man inte spelar för höga frekvenser, upp till 50Hz spelar den helt klockrent, men jag hade velat få till den så att den spelar dom lite högre tonerna bra... vad kan man göra åt det stora tomrummet? fylla med dämpull?
en liten fundering till: har ett slutsteg för inbyggning men jag vet inte om man vågar sätta dit den tilsammans med dämpull? blir steget kanske för varmt?
måtten kan jag lägga upp efter helgen, hinner inte just nu..
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor