HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktiva dator-högtalare, nu med GC kit.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:36:47  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Aktiva dator-högtalare

Del-1 Sateliterna



Efter år av sittande med hörlurar på huvudet kände jag att det var dax för att bygga ett par välljudande Pc-högtalare. Fastnade för ett projekt som jag hittade i Ljud&Bild, vet att upphovsmannen till dessa sateliter finns här på forumet till och med. Tjingeling!

Till och börja med blir det ett par sateliter, sedan ska en passande baslåda till som ska innehålla en egenbyggd 3-kanals förstärkare med aktivt delningsfilter och eventuellt en D/A omvandlare. Det kommer med andra ord bli en utdragen tråd.

Här kommer lite bilder ifrån dagen arbete, håll till godo.



Element och (många)delningskomponenter:




Elementen är verkligen små 3" Vifa och en liten Peerless, söta.




Min kära överhandsfräs med hemmagjord adapter, fräst ur aluminium av en vän som arbetade nattskift på en fabrik jag inte nämner den är byggd för extra stabilitet och för att kunna göra extra små och stora hål. Natt och dag jämfört med det skrangliga orginalet.
Lägg märkte till det hårt ansträngda fräshuvudet:




Dax för limning, som erfaren tv-kock har jag förberett lite och hoppat över sågningen av MDF-skivorna



Tvingarna på plats, testade att limma utan skruvar den här gången. Var lite småpilligt, men det gick bra när lådorna var så små:



Edited by - Neville on 2005/12/06 17:40:11

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:05:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Så sött

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:09:57  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Sambo-vänligt
Man får nog inte spela för hård musik i dom heller, då kanske dom blir rädda

Här kommer mer bilder ifrån dagens slit.


Vafalls! Har jag byggt ett par fågel-holkar???
Nä, phuu.. det var bara baksidan




Dax att mekka dit ett par filter, har sågat till ett par masonitplattor.




Jösses vad mycket prylar, kan ju nästan tro att det är ett 3-vägsfilter.




Filtrerna på plats, trångt.. dom funkar bergis som diffusorer också, perfekt




Oslipat och slipat, MDF kan vara riktigt vackert ibland. Hade en fundering på att klarlacka MDF:en, någon som prövat?




Limmar Baffeln.




Spikar fast fronten(som ska bli tygram) tillfälligt för att kunna kantfräsa och få en exakt passform.



Close up.



En till, men den är gång på 45´fräsen.




Fräst å slipat, fronten sitter fortfarande kvar.




Åsså på med lite grundfärg, spikar lätt i några spikar i hörnen som fungerar som ben, så kan man måla hela låden på en gång.




Tittar på färg som torkar och funderar på vilken färg dom ska få... hmmm!


Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/10/08 23:12:16
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:17:17  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hahaaha "Tittar på färg som torkar"

Kan inte vara 1:a gången du har byggt högtalarlådor - ser ju finfint ut ( usch ..vad avundsjuk jag blir...)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/10/10 :  19:10:59  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Det trevligaste som finns är jättestora baslådor och jättesmå
högtalare - kul i båda ändar kan man säga...

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/12 :  10:14:43  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ja, sitter och lurar på vad vilken bas som skulle matcha sateliterna. Dom spelar inte särskilt djupt, ska testa att sätta dit en liten basport senare. En slavbas vore ju fränt, en 4" peerless kanske, men det blir trångt.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/12 :  10:34:44  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tjoo, fler byggbilder.



Markerar för hål.




Sågat till ramarna och borrat lite hål.




Passar fint, men lite trångt i kanten, får se hur det låter med och utan tygfronten. Liten mätning kanske vore på sin plats också.




Dax att lackera ramarna, värmefärg är väldigt stark om man härdar objekten i ungnen. Man höjer värmen stegvis upp till 250 grader, går knappt att repa med nagel efteråt.




Skyddsutrustning på!




Ujuj, har dammat ner diskanten, hur kommer det låta nu?




Den näst bästa delen efter provlyssning: Monteringen!
Här har ett stackars får bidragit med lite päls också,
man vill ju ha ett natur-ligt ljud




Nu ska dom små underverken få spela in sig några månader, man kan nästan dra paraleller med ett fint vin, dom blir bara bättre med tiden. Under den tiden ska jag bestämma mej för en färg, konstruera en förstärkare, delningsfilter, volymkontrol och hitta ett baselement som matchar. Piece of cake med andra ord




Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/10/12 11:22:17
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2005/10/12 :  18:42:36  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message  Reply
Vilket spännande projekt! Kom, bygg lite till nu då!

Skämt å sido, ser riktigt bra ut, ska följa med stort intresse!

// Joel
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/10/12 :  19:44:34  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Äuhm... Det är jag som har tagit fram konstruktionen och skrivit i Ljud & Bild. Otroligt kul att se vad folk gör av mina konstruktioner.

Detta är ett betydligt seriösare bygge än vad jag själv gjorde (som för övrigt fortfarande är mitt huvudssystem till hemmabion).

Lycka till Neville!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2005/10/12 :  19:55:56  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message  Reply
Kan du inte beskriva systemet du konstruerade lite närmare? Eller blir redaktionen på Ljud och bild arga då kanske...

// Joel
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:43:00  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tack för all positiv feedback det påskyndar utvecklingen

Njao, det är väl lite känsligt med tryckt material, vad säger kontruktören Anders Cöster?

Kan väl iaf avslöja att lådan är byggt med 12mm MDF.

Efter första lyssningen(oinspelade), tycker jag diskanten är väldigt öppen, bred ljudbild men lite hård. Mellanregistret låter förvånansvärt lättlyssnat, särskilt med blåsinstrument. Men basen, den är väldigt burkig och onaturlig. Detta förändras säkert efter inspelning. Återkommer med mer lyssningsintryck efter inspelningen

Tänkte prova å sätta dit ett litet basrör för att se om basen blir bättre, kanske det blir lättare att matcha en baslåda också.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/10/13 11:47:52
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:28:47  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
Kan du inte beskriva systemet du konstruerade lite närmare? Eller blir redaktionen på Ljud och bild arga då kanske...


99nvbjed, får att hitta samma projekt som jag byggde kan besöka ditt lokala bibliotek och läsa Ljud&bild årgång 2003 nr 7-8(dubbel.nr.), 9 och 10. Alt. beställa samma nr. ifrån Ljud&Bilds hemsida. www.ev.se

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:54:21  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message  Reply
Tackar! Ska kolla om jag kan leta upp dessa nummer. Verkar ju vara ett spännande projekt!

Har du hunnit göra nåt mer på det?

// Joel
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:26:01  Show Profile Send twostroke a Private Message  Reply
Ser bra ut det där neville!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:19:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Steve Slater på Apexjr har ett antal sub-ampar som verkar vara trevliga med, läste nått om dem nånstans men minns inte var, ni kanske kan tolka specarna dock.

http://www.apexjr.com/amps.html

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/10/27 :  23:48:02  Show Profile Send twostroke a Private Message  Reply
jag är också ute efter en liten smidig förstärkare till ett bra pris, men det är inte det lättaste att hitta den perfekta!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/28 :  09:27:30  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Liten, smidig, bra pris?

Finns det egentligen något alternativ till de många GC-kiten på marknaden? Brian GT för den som inte har så mycket kunskap och erfarenhet. Ungefär lika svårbyggd som en Velleman lysdiodsblinkare (a k a "Den lille elektronikingenjören"). Måste givetvis även tipsa om Peranders kit, som jag misstänker kan prestera väldigt bra, fast då måste man kunna löda SMD, slipper man ju frakt från staterna också.

Mäktiga små högtalare förresten! Och tack för tipset om värmefärg. Visste inte att MDF tål 250 grader utan att börja brinna. Tyvärr får nog inte mina högtalare plats i ugnen...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/28 :  17:24:09  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
Finns det egentligen något alternativ......



Har du några bra länkar på GC-byggsatser/kit Illy?

Nä, går ju bara härda små projekt i hemma-ungnen
Men det blir en snygg halvmatt yta på värmefärg som jag gillar, man kan även spraya/härda skruvar också.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/10/28 17:24:33
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/28 :  17:29:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
OBS! Peranders har en 2-kanals GC med hålmoterade komponenter!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:53:06  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Trevligt =) Här är en länk så andra kan hänga med: http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/index.html

Snubblade också över den här sidan med http://www.41hz.com/
Någon som har erfarenheter av deras förstärkar-kit?
AMP6:an kanske räcker till sateliterna, dom ska ju inte spela någon bas. Och då behövs det ju inte så många watt heller.
Hålmonterade komponenter är det också, bra för en nybörjare som jag.

quote:
AMP6

Two analogue inputs/outputs (stereo).
The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%.
Audiophile sound quality.
The footprint of the board is 43x105 mm, The height is slightly less than 40 mm.
The AMP6 board has the power supply on the board, simplifying the implementation as a whole. Just add a transformer of 15V AC.
The AMP6 board uses hole mounted components, and a few, relatively large, surface mount power diodes.
The power supply consists of a 8A rectifier bridge, a 18.000 uF bulk capacitor, a LM1084 low dropout 5A voltage regulator set to 14.5V, a 1800 uF smoothing capacitor.
The boards are high quality, made with double weight (2OZ) 70um thick copper, holes plated through, and component print on both sides.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/10/31 16:10:43
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:31:12  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
I fredags ramlade det ner ett Gainclone LM3875 kretskort i brevlådan, nu fattas bara lite komponenter en trafo och lite läsning.
Stay tuned!

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/11/07 18:36:42
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:33:29  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Äh, varför krångla till det. Nu har jag beställt ett "LM3875 Dual Mono Kit" till sateliterna, lite overkill kanske. Men bygger isåfall nya sateliter om förstärkaren låter bättre än högtalarna!
(Känner att det här kommer spåra ur redan nu )



Här är en liten skiss på hela lösningen, kom gärna med förslag.
Det kanske finns bättre alternativ än 2st. bryggkopplade 3875:or?
Det kanske till och med räcker med 1st. till en liten bas?
En trafo på 300VA kanske är i minsta laget, men sateliterna kommer ju inte att spela så mycket bas... har jag fel?
Har någon tips på aktiva filter? Var hittar man kit/ritningar?
Var är mina tofflor?`

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/11/13 19:44:05
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:44:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det skall väll vara en 24Voltare till den där GCn (det är iaf vad jag har :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/14 :  09:03:53  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
vemsom: Den startar fint på allt mellan +/-10 och +/-42 V. Jag antar att det är dubbla 18V sekundärer på trafen? Isåfall är det förmodligen ett bättre alternativ än 24V (som jag också använder i min). 24V likriktat blir ju en sisådär 34V vilket ger en potentialskillnad på 68V, lägg till lite variationer på elnätet så är du uppe i 70V. I databladet kan man läsa sig till att det är någonstans i dessa spänningsregioner som skyddssystemet "SpiKe" börjar bli på sin vakt mot överspänning och kan därför börja introducera en aning dist och klippning.

Orkar inte öppna databladet nu, men det står ungefär "Vi garanterar att kretsen fungerar upp till 84 volt, men vi vågar inte stå för att den låter bra över 70"

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/11/14 :  10:38:39  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Illy: Ja, 2x18V sek. ska det var. Läste mej till att mellan 18-22V var lagom för 2st. LM3875.
Har inte lyssnat på någon Gainclone än, hur mycket orkar dom driva igentligen?
Har du byggt något liknande?

Vemsom: Hur tycker du GC:n låter? Mycket kontroll/kraft?

Tror ni att 300VA räcker om jag ska driva 4st. LM3875:or? Varav 2st. driver dom små sateliterna (3" basar)
Är helt grön när det gäller just förstärkeriet, men kul att lära sig något nytt =)

Och är det en korkad ide att bygga in allt i en baslåda? Den kommer ju bli stabil, men lite vibrationer blir det väl ändå.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/11/14 10:59:29
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/11/14 :  10:51:46  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
300 VA räcker gott och väl.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000