Author |
Topic |
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:35:14
|
hehe, jag är ingen googlare heller, gick bara in och kollat på galleriet med alla bilder, beteckningen stod på baksidan |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:35:15
|
Så mina vänner nu när paketet är öppnat och utlämnat till alla hifi nördar, då kan ni väll sätta igång med omdömmen osv.. Detta kommer bli oerhört intressant... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/10/11 20:41:52 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:39:28
|
Jaha Var det så enkelt!
Kina kommer starkt det vet alla, kanske är det till en stor del priserna på import som lockar och det dyker allt vad tiden lider upp nya representanter för rena kinesiska produkter. Den Svenska generalagenten för dessa är relativ färsk och det finns inte så många högtalare i omlopp.
Högtalaren heter Compact ZX-1 och hela förra bilden ser ut som följer..
Liksom på flera andra kinesiska högtalare så håller även denna en fin byggkvalitet och en hög finish där aluminium, trä och pianolack blandats till en ovanlig men rätt så tilltalande helhet. Högtalaren spelar onekligen en hel del på den design B&W använt i tidigare högtalarserier, bl.a. i CDM NT-serien.
Compact-högtalarna betingar svenska riksdaler i storleksordningen 25,000 komplett med stativ så det rör sig inte om någon billig högtalare. Testexemplaret var dock stativlöst så det har vi löst på annat sätt - Andreas hade inte bara med högtalare till träffen utan även sina Empire RC-stativ - f.ö. ett par riktigt fina tunga och stabila stativ.
Martin.M: Nästa gång blir det inga bilder i galleriform och med slumpmässiga filnamn, det är helt klart! |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/10/11 20:42:38 |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:40:46
|
Har som sagt inte sett XZ-1orna i verkligheten, men finishen på Calle jr:s XZ-5 är verkligen helt otroligt. Så det är säkert genomgående för XZ-serien. |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:53:50
|
Otroligt vackra de där bestarna. Gillar helt klart det kinesiska inslaget =) |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 20:56:06
|
|
/Jonas
|
|
|
ragnar
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 22:52:22
|
Hur lät dom då?, nu vill jag veta! Jättenyfiken... |
|
|
rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr
121 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 23:27:23
|
Jag får väl börja med mina intryck från den gångna helgens hifi träff
Som det skrivits tidigare i tråden så var detta min 1:a hifi träff med klubben, tidigare så har Jag varit hemma hos en annan medlem och gett hans Totem Model-1 Signature en omgång med Compact XZ-1. Men det är en helt annan historia...
Åter till Labbes hifiträff. Vi började dagen med att vi lyssnade in oss i hans anläggning som då bestod av diverse godis, Jag gillade hans Vincent kombo, dels för att de var snygga även om jag helst hade sett de i samma färg (Försteget var svart och slutsteget i silver) Men det kan man ju ha överseende med, det är ju trots allt ljudet vi är ute efter i första hand.
Jag hade dagen till ära tagit med mig ett par hemlånade Compact XZ-1 och Andreas hade då med sig sina Avance högtalare med ett par Empire stativ som vägde bly! Jag blev riktigt förtjust i dessa stativ och de är en av flera heta kandidater... mer om detta senare...
Nu ska tilläggas att Jag har väldigt svårt att sätta ord på hur saker och ting låter, men ska ändå försöka beskriva hur Jag upplevde högtalarna i testet.
Acustic Energy AEGIS EVO 1 Vi börjar väl med Labbes högtalare som gick först ut, Det var testet´s minsta lådor, Ljudmässigt så är det svårt att mäta sig med de övriga högtalarna, man måste nog se till prisskillnaden i det här fallet. Jag upplevde Evo 1:orna som väldigt platta och ljudet hade en tendens till att gröta ihop sig stundvis. Vi bytte signalkablaget mitt i testet och då märkte man en viss skillnad i diskanterna. Det började spela klarare (mindre grötigt) så det hade nog ett samband med kabelbytet. Labbe satt själv i funderingar att byta ut sin gamla Sony CD-spelare, men Jag undrar om han verkligen funderar på det fortfarande?
Vi spelade med Evo 1:orna bra många timmar då vi först lät Labbe välja sin musik och sedan så fick Vi andra köra några låtar var.
Fortsättning följer.... |
Edited by - rEVOLVEr on 2005/10/11 23:33:31 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 23:42:40
|
Evo I - småknattarna i sällskapet har en stor press på sig att prestera och det kan bara konstateras än en gång att man till stor del får vad man betalar för. Ljudmässigt ligger Evo One långt efter båda de andra stativarna på samtliga parametrar. Hur Evo One står sig mot konkurrensen i sitt eget prissegment är en helt annan historia.
Liksom rEVOLVEr säger så spelade de platt, mellanregistret spelar väldigt tillbakadraget och röster och många instrument i samma frekvensband får inte den uppmärksamhet de bör och musiken blir med det ganska oengagerande. Speciellt om man älskar just det frekvensbandet. Vi spelade några låtar med blåsintrument bl.a. trumpet där bristerna i mellanregistret tar bort mycket av fokusen och texturen i blåsintrumentens ljud. Dire Straits Your Latest Trick samt Hugh Masekela Stimela är två lysande exempel på detta där känslan i musiken tar en vass törn på grund av denna brist. Toppen som jag beskrev tidigare känns beslöjad och detaljerna i toppen klingar inte ut ordentligt samtidigt som luftigheten saknas.
Det är naturligtvis orättvist att jämföra så vida prisklasser emellan så omdömet kan närmast bara ses som just skillnader inte en absolut bedömning av högtalaren. Vincent elektroniken känns som att den med sitt lite mjukare spelstil måhända kanske inte är den bästa partnern till de här högtalarna. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/10/11 23:48:02 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 00:07:20
|
Det har blivit lite av en tradition nu mera att mäta upp en enkel frekvenskurva för medlemmarnas lyssningsrum. I Labbes fall så fanns det inga extrema problem, allt kändes ganska okej faktiskt och det bekräftade också mätningen.
Avslutar för ikväll med mätkurvan.
Rakt och fint och en rätt så snäll puckel vid 60hz plus efterdyningar vid dess multiplar. En RT60-mätning hade förstås suttit fint, vi ska försöka ordna med det vid framtida träffar.
Men naturligtvis finns det utrymme för förbättringar om Labbe skulle vilja jaga vidare på det akustiska spåret. |
/Jonas
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 08:51:41
|
Givetvis så kommer jag jaga vidare när det gäller akustiken. mätningen bekräftade bara mina misstankar om vad puckeln låg jag hade dock fel med några Hz. Förmodligen så blir det ett par tubetraps som får ta hand om puackeln vid 60Hz.
Men just nu så ligger inte akustiken speciellt högt upp på prio listan, då det finns lite andra planer, t.ex nya högtalare vilket mini testet sorgligt nog avslöjade för mig.
Återkommer med lyssningsintryck i kväll. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 10:18:17
|
Direkt efter inkopplingen av ZX-1 så hajade man till, skillnaderna mot AE Evo One är grava och toppen känns väldigt öppen och fin utan att ljudet kliver över mot det vassa. Både mellanregistret och basen kändes utmejslad och väldigt konturskarp och exakt, mycket bra anslag och dynamiken kändes fin.
Vi har några CD-skivor som spelas vid nästan varje tillfälle, en av dem är Kraftwerk Tour de France Elektro Kardiogram och den andra är Infected Mushrooms I'm the Supervisor. Jag måste erkänna att jag aldrig trodde att jag skulle tycka att dessa två skulle kunna låta bra (alltså underhållande bra) utan mer fungera som ett bas/midbastest så blev jag helt paff. Compact lyckades med att presentera låten som jag aldrig hört den förrut, transiensnabbheten i kombinationen med den väldigt konturrika återgivningen gav I'm the Supervisor för mina öron en helt ny dimension.
Över lag så spelade dessa högtalare väldigt rappt, kontrollerat och exakt med fin upplösning från botten till toppen. |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 10:21:02
|
Tiden flyger iväg när man har roligt och det började skorra i magen. Som tur var fanns Labbes flickvän på plats för att ordna med mat och efter att ha blivit inkallad till utfodring av dottern så stormade vi in för att mätta våra hungriga magar.
Den här lilla rackaren gjorde ett försök att bita mig på fingrarna förra gången jag hälsade på. Den här gången var det Andreas han hade bestämt sig för att inte gilla efter en liten incident i soffan och Snobben som han heter stirrade ut Andreas under hela middagen
Mätta och belåtna så återgick vi till lyssningsrummet och tog tag i Avance. |
/Jonas
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 16:41:38
|
Härligt med intryck, grymt sugen att se va lyssna på dessa kineser senare |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 19:07:07
|
Skillnaden mellan mina AE och dessa compact högtalare var stor, mycket stor. Den största skillnaden som jag upplevde det var att stereobilden Var mycket större på alla håll och kanter. Även basen fick en helt annan dimension när dessa kopplades in, den vart rappare och mer konturrik kanske man kunde säga. mellanregistret bara fanns där utan att göra speciellt mycket väsen av sig om man säger så. Diskanten var högupplöst men ändå mjuk på något vis. tyvärr så tyckte jag att diskanten var kapad (i brist på bättre ord)det verkade som om den bara slutade fungera vid en viss frekvens i det hörbara området. |
|
|
|
rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr
121 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 20:53:50
|
Compact XZ-1
När det då var dags för att testa nästa högtalare så frågade Jag vilken högtalare vi skulle spela på härnäst. Någon utbrister i all iver - Compact!!! Antar att detta var en av kvällens höjdpunkter då man har plöjt igenom olika trådar om just denna modell på andra forum. Jag hade fått äran att få låna hem dessa, då Jag blev intresserad av att köpa hem ett par. Jag ville ju dock inte köpa olyssnat. . .
Nu har Jag visserligen hört på dessa innan hifi träffen med ett imponerande resultat så Jag visste ju vad som komma skulle. Jag kan lova att många skulle betala för att få se deltagarnas miner då dessa började spela. Det var som natt och dag mellan AE och XZ-1!
Det första som slår en när man hör dem är hur pass fint diskanterna låter, de spelar upp en enorm röståtergivning, djup och klart utan att för den delen bli jobbig. En annan sak som slår en i tankarna är närvarokänslan som infinner sig snabbt, man kan nästan se hur dire straits spelar låten "Your latest trick" framför en.
Den stora skillnaden är också basen, här lirar den i en helt annan division jämfört med många modeller i samma prisklass.
Nu kanske Jag avslöjar allt för mycket om vad Jag tyckte om Avancehögtalarna, men Jag har iallafall lagt min beställning på Compact XZ-1 (Avance är för den delen inga dåliga högtalare för dess prisklass!)
|
Edited by - rEVOLVEr on 2005/10/12 21:24:17 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 22:50:08
|
Sig 3:orna hade stått på avbytarbänken tills nu...
...och ibland är det skönt att vara fotograf och slippa grovarbetet
Andreas Signature 3:or är ett par fina skapelser i kraftigt traditionell och strikt utvändig design. Sig 3:orna spelar med en något mörkare karaktär utan att man upplever toppen direkt beslöjad. Däremot så hade högtalaren i jämförelse med ZX-1 större problem att bena ut grötiga låtar.
Här fungerade Supervisor-testet sämre, eller rättare sagt inte lika bra. Det lät som jag är van vid att det låter, istället för att bli utmejslade ljud så sväller låten ut till att bli en för mig oengagerande basgång och istället för att ryckas med i låten så sitter man och tänker på hur verkligt enformig ski.. ursäkta musiken egentligen är
Kan det vara så att Avance Sig 3 trivs i ett lite större rum? |
/Jonas
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 23:00:28
|
altså.. Man kan fasiken inte låta bli att se vissa likheter mellan vincent o classes äldre modeller av slutsteg....utvändigt i alla fall...
Men undrar sa flundran om detta är enbart en slump... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 23:10:30
|
kul att få se lite av grejorna ni lyssnade på, men det hade varit intressant att få höra dem också! |
Rör... |
|
|
rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr
121 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 00:58:57
|
Jag vill också tillägga en liten kommentar om Compact XZ-1 Jag vet inte om ni andra reagerade på hur basen vibrerade då vi körde Im The Supervisor.. det var mäktigt! |
Edited by - rEVOLVEr on 2005/10/13 01:03:04 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 09:09:18
|
rEVOLVEr: Du menar "knytnävsslagen i magen basen"? |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 09:41:13
|
Knytnävsslagen i magen känner jag igen |
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 13:42:46
|
Jag gissar att rEVOLVEr syftar på elementets fysiska rörelse |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 13:48:27
|
Huruvida vinnaren av det här testet är den avsevärt billigare Avance eller den dyrare Compact är kanske lite av en smaksak där i mitt tycke Compacten spelar på ett mer korrekt sätt. Det var också Compact som imponerade av de två och jag tror att ni andra som var med också tyckte att det var så. ZX-1 spelar verkligen hifi medans ordet för Avance spelstil kanske skulle vara "musik", instället för att mejsla ut alla instrument, knirr, knarr och detaljer så spelade Avance även dem öppet med en än om lite mer utsmetad bas förtroendeingivande fylligt och trevligt mellanregister samt topp. Något mindre aggressiv spelstil så att säga.
Compact däremot var pang smack på rödbetan och med en helt annan pondus och snabbhet klarade av alla de låtar som fick Avancen att låta grötig. Men ändå spelar också Avance i en annan liga jämfört med Evo One.
Kombinationen Compact och Vincent känns särdeles lyckad, tillsammans så funkar de fantastiskt bra och kan det vara så att Labbe redan nu har dragit in på onödiga utgifter t.ex. mat för att finansiera ett par? |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/10/13 13:50:53 |
|
|
rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr
121 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 13:49:46
|
Jag menar givetvis elementets fysiska rörelse!
I övrigt så tycker Jag att EuphoniC lyckats förklara skillnaden mellan XZ-1 och Avancehögtalarna, Jag kunde knappast ha sagt det bättre själv. Precis så upplevde Jag skillnaderna!
|
Edited by - rEVOLVEr on 2005/10/13 13:55:26 |
|
|
Topic |
|