Author |
Topic |
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:55:46
|
Roda: Dina byggen är riktigt fina!!!
Jag skaffade köpestativ idag att ha tillsvidare. Dessa hittades på SIBA och kostade 499 SEK. Jamo ST60 heter de och är lite "trekantiga" i formen med möjlighet att fylla dem med blästersand (redan gjort ikväll). Plus i kanten för att jag kan dra högtalarkabel genom stativet! Blir snyggare så...
Är de snygga och passar mina högtalare? Svaret på den frågan är: Tyvärr inte!
Mvh Magnus Eriksson
PS Bilder kommer jag LOVAR!!! DS |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 00:00:51
|
OM du lägger upp bilder, så lovar jag att tala om var det finns ett par snygga stativ i BOK! Höj och sänkbara!
(INTE hos mig, skall tilläggas) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 00:59:40
|
Det kommer bilder!!! - Jag lovar!!!
För er som inte har sett en Leben CS300 lånar jag en bild från Audio Concept att titta på.
Framsidan!
Baksidan!
Joachim Gerhard's superba Argenta ser ut så här. Bilderna lånade från Sonics hemsida www.sonicsonline.de
Framifrån!
Bakifrån!
Riktiga "Livebilder" från mitt hem kanske kommer under måndagen.
- Den som väntar på något gött...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 00:29:30
|
"Den som väntar på något gött...
...väntar ibland tills han blir trött", hehe
Dags snart för lite hemmiljöbilder på sakerna...
...givetvis med fler lyssningsintryck (?)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/10/11 00:34:25 |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 10:00:58
|
Jag har väntat jättelänge nu, verkligen jättelänge :-) |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/30 : 20:52:36
|
Bättre sent än aldrig tror ni väl på hoppas jag...
Här ser ni Leben på golvet under inspelning tillsammans med min lite "moddade" Njoe Tjoeb.
Mina Sonics Argenta i deras nya position sett ifrån vänster(allt efter Joachim Gerhard's inrådan). Den nya positionen innebar bredare isär och lite närmare lyssningspositionen. Gissa om jag blev glad när jag började spela musik igen!!!
Sonics högtalarna överraskar mig fortfarande!!! - J*klar vad jag är glad att jag köpte dem!!! Helt otroligt bra perspektiv och ljudbild! Tv'n till trots!!!
Leben är så bra som jag redan visste. Jag har fortfarande svårt att tro att det är 2x12W som spelar. Känns som 2x150W kvalitetswatt snarare. Synergieffekter frodas i systemet just nu känns det som...
Provade med ett par nya högtalarkablar förra helgen. Det var ett par Audience Conductor. Det var en mycket trevlig kabel i mitt system!!! Ytterligare lite tystnad och med fler detaljer som följd. Harmoni och musikalitet i överflöd med en riktigt trevlig timing och "örnkoll" på stereobilden!!
Kabeln är mycket oansenlig till utseendet och skymtas hängande bakom min högra Argenta. Som ni kan se ligger det SD-kuddar under Argentan mot stativet. Det fungerar bra!
Stativen är ett par Jamo () och de får duga under den närmaste tiden. Planer på ett par DIY finns... De blir i så fall "mer i linje" med Argentans utseende.
Så varför är Magnus glad?
Därför att jag NU kan njuta än mer av musik i mitt hem än någonsin tidigare!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 20:24:22
|
Från ICE Power till Leben - det får man kalla omtag! Högtalarna var det fulaste jag sett sen jag röjde på morsans vind tror jag. Skulle vara kul att lyssna på dem. Om det stämmer som du säger är det ju en riktig ful ankunge - Kaxigt!
Mycket trevlig tråd. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 10:56:38
|
Allt eftersom har jag svängt om ang. deras utseende. - De är vackra! Väldigt "retro" men definitivt vackra.
Med nya DIY-stativ kommer allt att harmonisera bättre. Hmmm undrar när man får tid med detta...?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 22:30:10
|
Intressant tråd, alltid kul att läsa om märken som man inte kände till. Undrar om du har fått till det med stativen? Lite fler bilder vore kul. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 22:45:41
|
Det lär nog komma fler bilder framöver, då MangaX har sålt sina högtalare och nya kommer inom en hyffsad snar framtid |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 23:24:05
|
Hej hopp!
Lever denna tråd ännu...?
Jag har lagt ned min hela 2-kanalsanläggning och tyvärr såldes även Leben CS300 samt i mitt tycke en av världens bästa högtalare Sonics Argenta.
Ska jag ha stativare igen någongång blir det sådana med stor sannolikhet! Sjukt bra är bara förnamnet.
Nu blir det musik via hemmabion framöver visseligen via min underbara moddade rörcdspelare.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/05/26 : 07:51:27
|
Hur klarar du att gå ner i ljudkvalite` på 2 kanalssidan ? eller lyssnar du bara i flerkanal nu ? |
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/26 : 10:59:42
|
Hans nya hembiohögtalare blir ju Ino Audio pi60. Det finns människor som inte ser det som ett steg nedåt... |
...perspektiv... . |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/05/26 : 19:59:28
|
Precis som Guldfisk skrev blir det kliv uppåt på alla sett och vis. D.v.s såväl på 2-kanal som på flerkanal.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 11:15:06
|
quote: Högtalarna var det fulaste jag sett sen jag röjde på morsans vind tror jag.
Haha, skrattade så att jag höll på att ramla av stolen!
Håller dock inte med.. Inte min smak, men definitivt inte så fula. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 17:00:03
|
Riktigt träffande beskrivning egentligen!!!
Spelade bra gjorde de dock!
Jag verkar "falla" för högtalare där allt lagts på välljudet och inget på designen! - Se bara på mina kommande högtalare...
Jag väntar på 2006 års modell av pi60 för de som missat detta.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 17:13:40
|
Oki. men jag har för mig att du tycker att dina stativare va dom bästa du hört någonsin....men men det jag menade är att nu när du går ner i elektronoik kvalite` så borde rimligtvis ljudkvalie`n bli lidande om högtalarna nu är så pass bra att dom avslöjar vad som spelar bakom så att säga.. Men är dom färgade sas så kanske det spelar mindre roll... Eller ? Mvh |
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 10:55:42
|
Hej Smackman!
- Sorry att jag missat dina frådor.
Sonics Argenta är det mest prisvärda och bästa jag har hört. Undantaget djupbas och ljudtryck. Så dessa kommer säkert tillbaka hit i min framtida 2-kanalsanläggning. Under förutsättning att det blir stativare. Vilket är troligt då jag har mycket höga krav på trovärdiga placeringar av artister i ljudbilden. Då är det oftast stativare som gäller. Idag kan vi tyvärr inte ha en 2-kanalare. Inget rum duger förutom det stora "TV-rummet".
pi60 är mina första val till min hemmabio! Så har det varit sedan den 3:e januari. Då var jag på lyssningsträff hos Öhman. Du måste skilja på 2-kanal och flerkanal!
Nu blir dessa två anläggningar blott en ett tag framöver. (Tills vi byter hus d.v.s.) Jag kommer att köra rör i min framtida 2-kanalsanläggning tillsammans med (mycket troligen) Sonics Argenta. Som presenterar det absolut bästa 3D/soundstage jag någonsin upplevt.
När jag spelade med Denon 3803, Njoe Tjoeb kopplat till Sonics Argenta via EKK, tappades lite i presentationen av framförallt mellanregistret. Mycket lite vill jag tillägga. Eller jag kanske skulle skriva förvånandsvärt lite. Jag kände också igen ljudet från Öhman's källare. D.v.s. ett ljud som är mer neutralt än vad jag har varit van vid. Jag är ju som sagt var en rörälskare!
På hemmabiosidan gäller helt andra premisser! Då är det fullregister helst utan sub som gäller. Då är pi60 outstanding! De spelar djupare än någon sub jag har hört!
Så för mig blir det ett jättelyft med pi60. Dynamiken är nästan skrämmande och passar perfekt till mina hemmabioplaner!
Sonics Argenta är numera sålda med STOR SAKNAD! Önskar att jag hade haft pengar och plats att behålla dem!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/05/29 10:57:14 |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 18:03:23
|
Oki då förstår jag hur du menar. Ha så kul nu med din flerkanals anläggning när den blir komplett ! Mvh |
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 18:31:01
|
Hej igen.
"Ha så kul...o.s.v." Ja när nu det blir...! Jag har snart ett par nya pi60 samt ett par A2:or (Ino Audios lite större surroundhögtalare). Det var 4.0 det!
Tanken är att skaffa minst 6 st A2:or till. När ekonomin så tillåter. De kostar tyvärr en del.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 13:52:35
|
Ska han få barn. |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/06/17 : 09:58:23
|
Njae jag har redan två monster... err host host jag menar barn!
Hur som helst den här tråden är död. Inget mer kommer att postas av mig i den.
Ha en bra sommar nu på er allihopa!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Topic |
|